Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ser etter en varm bensin bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (7 timer siden):

er ikke alle bensinbiler varme? altså så lenge motor er godt varmkjørt, og ikke noe feil på radiator/termostat/varmeapparat, så pøser den ut varm luft.

men fins kanskje kanskje unntak på noen biler for alt jeg vet.

men du er klar over at diesel bil ikke er direkte varm?

Lenke til kommentar

De fleste bensinbiler blir varme - men det gjør også endel dieselbiler.

Om man skal generalisere litt - bilene oppgitt med høyere forbruk blir fortere varme. Lavt forbruk = det er mindre overskuddsenergi igjen til varme.

 

Varme i seter og gjerne også i ratt er ting som også er viktig syntes jeg.

Bor man der det ofte er så kaldt er motorvarmer, evt med koupevarmer nesten en forutsetning 

Lenke til kommentar

Nyere motorer er veldig effektive og derfor så blir det mindre energi som går bort i varme, de beste vinterbilene uten firehjulstrekk som jeg har hatt er Datsun 120Y, SAAB 99/900 og Volvo 245.

Den gamle 120Y'n var vanvittig varm på vinteren, null problem å holde +30° inne i bilen når det var -25° ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

er ikke alle bensinbiler varme? altså så lenge motor er godt varmkjørt, og ikke noe feil på radiator/termostat/varmeapparat, så pøser den ut varm luft.

men fins kanskje kanskje unntak på noen biler for alt jeg vet.

Nei, nye motorer er så effektive at de har for lite restvarme når det er skikkelig kaldt. Man må ha en bil med tilleggsvarmer. Enten elektrisk eller en som går på drivstoff (webasto).

Lenke til kommentar
Just now, Opsat500 said:

Nei, nye motorer er så effektive at de har for lite restvarme når det er skikkelig kaldt. Man må ha en bil med tilleggsvarmer. Enten elektrisk eller en som går på drivstoff (webasto).

Uhm. Det trur eg faktisk ikkje på. Dei aller mest effektive dieselmotorane pusher 50% effektivitet på optimal last. Biler er ikkje optimal last og ikkje den typen motorer. Det vil forundre meg om en bensinmotor i bil ikkje har minst 60% av energien tilgjengeleg som varme.

Om vi antar at bilen bruker halvliter på mila i 60, altså 3 liter i timen, så burde det bli rundt rekna 20kW tilgjengeleg som varme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (Akkurat nå):

Nei, nye motorer er så effektive at de har for lite restvarme når det er skikkelig kaldt. Man må ha en bil med tilleggsvarmer. Enten elektrisk eller en som går på drivstoff (webasto).

Nye motorer kan justere innsprøytning for å gjøre seg mindre effektive. Det er en av grunnene til at diesel er elendig på forbruk om du småkjører mye. På godt norsk så heter dette advanced injection timing.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 timer siden):

men du er klar over at diesel bil ikke er direkte varm?

aldri hatt diesel men har selvsagt hørt om det.

uansett, selv med bensin foretrekker jeg å la bilen stå på tomgang 8-10 minutter minst, før jeg kjører avgårde. når det er endel kuldegrader.

En annen ting når folk klager på dårlig varme, er at termostaten kan være defekt. Hvis den tar kvelden i åpen-posisjon, så sirkulerer kjølevannet gjennom radiatoren fra øyeblikket man vrir om nøkkelen og det blir aldri ordentlig varmt. Opplevd det på 2-3 biler jeg har hatt.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Uhm. Det trur eg faktisk ikkje på. Dei aller mest effektive dieselmotorane pusher 50% effektivitet på optimal last. Biler er ikkje optimal last og ikkje den typen motorer. Det vil forundre meg om en bensinmotor i bil ikkje har minst 60% av energien tilgjengeleg som varme.

Om vi antar at bilen bruker halvliter på mila i 60, altså 3 liter i timen, så burde det bli rundt rekna 20kW tilgjengeleg som varme.

Det er selvfølgelig restvarme. Men mye av denne forsvinner når man kjører og utetemperaturen er f.eks -10 grader. Motoren klarer gjerne ikke oppnå riktig driftstemperatur heller.
Jeg snakker av erfaring, ikke teoretiske beregninger. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Hadde en 1988 Peugeot 309 en gang. "Klimaanlegget" hadde to innstillinger, varmt og varmere. Fint om vinteren, men litt upraktisk om sommeren. 

Bilen startet som et skudd også, uansett hvor kaldt det var. 

Moral: kjøp gammel bil. 

Takk for god input. Fantastisk lesning! 

Lenke til kommentar
pilsner1985 skrev (49 minutter siden):

Min Hyndai Getz har aldri sviket der når gjelder bensinbil...  Funker året rundt , men har vinterparkert den Getzen nå pga den er nesten helt rustfri under og jeg har en diesel Avensis jeg bruker... 

 

smart å tenke at man ikke å kjøre i norske vinterveier som er saltet. 

 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (3 timer siden):

Du har fått et lass med svar i din forrige tråd om hva som bør sjekkes på bilen din. 

Skal ha glovarm vinterbil så er Volvo 940 stasjonsvogn et sikkert valg. Da må du regne med 1 liter på mila i forbruk og en bil som spinner på ett bakhjul ;) 

hva med Ford 208?

og hva med el bil ford? vil el-bil varme? eller har dem klimaanlegg allerede, slik at jeg kan bruke applikasjon å starte opp varmen før jeg skal kjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...