Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører passat - Hindre kulde


stamkunde

Anbefalte innlegg

Bluemotion = 1.6 TDI? De er fæle uten webasto.

Jeg har hatt Passat 3C men med 1.9, den hadde webasto men den virket ikke og jeg gadd aldri fikse det heller ettersom den hadde fullt Defa-anlegg og ellers ble varm og god selv i -25 uten. Har hatt 2.0 motoren i Caddy og Transporter og de tåler også kulde godt. 

Hadde nok gjort godt med 90+ termostat og et av disse dekslene til grillen man får kjøpt. Evt bare tre noe papp foran radiatoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valmeth skrev (17 timer siden):

Bluemotion = 1.6 TDI? De er fæle uten webasto.

Jeg har hatt Passat 3C men med 1.9, den hadde webasto men den virket ikke og jeg gadd aldri fikse det heller ettersom den hadde fullt Defa-anlegg og ellers ble varm og god selv i -25 uten. Har hatt 2.0 motoren i Caddy og Transporter og de tåler også kulde godt. 

Hadde nok gjort godt med 90+ termostat og et av disse dekslene til grillen man får kjøpt. Evt bare tre noe papp foran radiatoren.

når du skriver 90+ termostat, hva mener du konkret da?

jeg har 1.9 bluemotion. Det skal være en automatisk webasto på bilen, uten knapp. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (17 timer siden):

En stor vifte gir ikke noe varme i seg selv. Den vil bare blåse luft. Man må ha en varmekilde.

jeg har kontroll over situasjonen, bilen kommer nok til å bli den normale som jeg kjenner den, når jeg får byttet ut en ødelagt del. Greit med å finne kode på bil når noe ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (22 minutter siden):

når du skriver 90+ termostat, hva mener du konkret da?

jeg har 1.9 bluemotion. Det skal være en automatisk webasto på bilen, uten knapp. 

En termostat som åpner først ved over 90 grader. Fins 1.9 som Bluemotion? Uansett har de ikke klart å gjøre den gamle traktormotoren der så effektiv at den ikke blir varm på vinteren. Om en 1.9 ikke blir varm er termostaten gåen og må byttes.

Har hatt 1.9 tdi både i Audi A6, A4 og samme Passat som deg, og de både ble varme og holdt varmen i streng kulde. 

Med andre ord flere årganger av denne motoren, for de spesielt interesserte var Audiene C4 respektive B6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.9 literen er vel en av de siste vag-motorene med brukbar kvalitet. Fins masse slike motorer som har gått 400-500 tusen med minimalt vedlikehold. De ble vel litt mer kompliserte når det kom pumpedyse men ikke alt for ille: ALH skal være den aller beste varianten, 90 hk, ikke pumpedyse, ikke VNT turbo, svært holdbar. Bare pass på reg-reim og multireim samt strammere og vannpumpe, bytt olje hver 10k. 

Lenke til kommentar

-5 grader ute nå. For å gi en oppdatering. 

Kjørte og motoren var 90 grader, og bilen opptrådte normal og salongen ble varm. Får følge med når det blir kaldere igjen. 

Har for første gang papp plate på øverste rill inn til motoren. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Bare for info: De fleste VAG biler laget de siste 20-25 årene vil vise 90 grader, men det betyr ikke at motoren er 90 grader. 90 grader betyr "Normal temp", jeg tror det er mellom 60 og 110 det skal ligge på da. For å se ekte temp må du bruke diagnose, ir termometer eller koder gjennom climatronic skjermen.  Så det er et ganske vidt spekter. Dette ble jeg fortalt av en vag tekniker en gang i tiden, ganske nyttig. Noen VAG biler kan vise oljetemp dog, nyttig det også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...