Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører passat - Hindre kulde


stamkunde

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (7 minutter siden):

Kan noen om forskjellen på typer termostater? hva definisjonen på termostat som takler -50 grader ute? kontra de som kun takler litt minus grader, og allikevel makter å gi 90 grader på motoren. 

Du har fått så mange svar inne her, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

EN DIESELMOTOR UTEN HJELPEVARMER I FORAM AV EN WEBASTO SOM KOBLER INN BLIR IKKE VARM NOK UANSETT.

Det hjelper ikke å skifte termostat da bilen selv ikke produserer nok varme. 

Det hjelper ikke å sette inn en termostat som åpner på 90 grader når bilen aldri når 90 grader på vinterstid. 

Som nevnt før her, så bør du oppsøke noen som kan sjekke at Webasto-varmeren din virker. Det er ikke vits i å spekulere frem og tilbake i evigheter før det er gjort. Har du en betjening inni bilen på Webasto-varmeren, så må du få noen som fysisk kan vise deg hvordan den virker og skal brukes, for det hjelper veldig lite inne her og komme med masse tekst også gjentar du bare spørsmålene dine uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opelduude skrev (2 minutter siden):

Du har fått så mange svar inne her, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

EN DIESELMOTOR UTEN HJELPEVARMER I FORAM AV EN WEBASTO SOM KOBLER INN BLIR IKKE VARM NOK UANSETT.

Det hjelper ikke å skifte termostat da bilen selv ikke produserer nok varme. 

Det hjelper ikke å sette inn en termostat som åpner på 90 grader når bilen aldri når 90 grader på vinterstid. 

Som nevnt før her, så bør du oppsøke noen som kan sjekke at Webasto-varmeren din virker. Det er ikke vits i å spekulere frem og tilbake i evigheter før det er gjort. Har du en betjening inni bilen på Webasto-varmeren, så må du få noen som fysisk kan vise deg hvordan den virker og skal brukes, for det hjelper veldig lite inne her og komme med masse tekst også gjentar du bare spørsmålene dine uansett. 

Vil bare tilføye at en del biler som ikke er utstyrt med Webasto fra fabrikk har elektrisk tilleggsvarmer i varmeapperatet i stedet. Det fungerer bra, men det er kun aktivt når motoren går.

Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

Kan noen om forskjellen på typer termostater? hva definisjonen på termostat som takler -50 grader ute? kontra de som kun takler litt minus grader, og allikevel makter å gi 90 grader på motoren. 

Alle termostater takler -50. Forskjellen er bare når de åpner. En "vintertermostat" åpner på høyere temperatur slik at motoren går varmere. Men hvis motoren ikke når denne temperaturen så vil det ikke hjelpe uansett hva slags termostat du monterer.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Opsat500 said:

Vil bare tilføye at en del biler som ikke er utstyrt med Webasto fra fabrikk har elektrisk tilleggsvarmer i varmeapperatet i stedet. Det fungerer bra, men det er kun aktivt når motoren går.

Og batteriet har høy nok spenning (noe som også vil kunne være et krav knyttet til en del Webasto-integrasjoner, i hvert fall da for forhåndsprogrammert eller fjernstyrt oppstart).

 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (10 timer siden):

Du har fått så mange svar inne her, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

Det overrasker meg at så mange her inne har tålmodighet med alle TS sine spørsmål i forskjellige tråder til å ta seg tid til svar.  Det er ikke alle spørsmålene og problemstillingene et og et isolert sett som det nødvendigvis er noe galt med, men ser man mange av disse over tid i sammenheng så fremstår hele opplegget ganske "pussig". Men for å se litt positivt på det, så er det jo bra at forumet også er inkluderende for de som kan ekstremt lite om bil.

Endret av Hollabaloo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Alle termostater takler -50. Forskjellen er bare når de åpner. En "vintertermostat" åpner på høyere temperatur slik at motoren går varmere. Men hvis motoren ikke når denne temperaturen så vil det ikke hjelpe uansett hva slags termostat du monterer.

Jeg hadde polo før. Den taklet ikke vi minus tempraturen. Bensin bil. Når jeg byttet til riktig termostat, da ble motoren varm. For den var kun på 0 grader når jeg kjørte langdistanse i nord Sverige - 30 grader. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (8 timer siden):

Det er ikke noen display med klokke og dato. Ja, jeg har AC-panel i bilen, men er ikke det kun som Aircondition? iallfall har jeg en annen knapp som er webasto. Jeg burde sikkert lest i instruksjonsboken om dette. Men er det kombinasjon med AC og webasto?

Jeg skjønner at det er språket som gjør at du ikke forstår meg. På Passaten din er knappen til webasto plassert på AC-panelet.
Men har ingenting med aircondition å gjøre.

Som flere allerede har skrevet (inkl meg) er forskjellen på skandinavisk og europeisk termostat bare noen få grader, og det hjelper ikke når motortemperaturen din ikke går over 70 grader uansett.
Gidd i det minste å gå ut og sjekke om du har webasto montert, at den starter og går som den skal og at det kommer eksos ut av eksosrøret under motoren din.

Endret av iknutis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

Jeg hadde polo før. Den taklet ikke vi minus tempraturen. Bensin bil. Når jeg byttet til riktig termostat, da ble motoren varm. For den var kun på 0 grader når jeg kjørte langdistanse i nord Sverige - 30 grader. 

Da var termostaten trolig defekt og i åpen posisjon hele tiden.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (11 timer siden):

Gidd i det minste å gå ut og sjekke om du har webasto montert, at den starter og går som den skal og at det kommer eksos ut av eksosrøret under motoren din.

Hva? Ødelegge hele den fornøyelige spekuleringstråden? Nå var du på grensen til ufin... 😁

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 25.11.2023 den 16.53):

er ikke fornøyd med bilen, den er kald. Har hatt service på bilen. 

Javel. Men når du overhode ikke gjør som du får råd om, får du bare fryse.

Jeg kan jo opplyse om at en papp-plate foran radiatoren min gav meg ca 10 grader varmere kjølevann på de kaldeste dagene, slik at det nå i dag i -12 grader på vei på jobb, holdt vannet 80 grader og det blåste godt og varmt i bilen.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 25.11.2023 den 16.53):

er ikke fornøyd med bilen, den er kald. Har hatt service på bilen. 

Bilen blir ikke varmere fordi du har hatt service på den. 

Har du i det hele tatt lagt frem problemene dine for et verksted da? 

Virker som alt som har med bil og deg å gjøre er veldig vanskelig. 

En leilighet midt i byen, så du kunne klart deg uten bil høres ut som det letteste da det ikke hjelper at det skrives side opp og side ned om forslag og tiltak som du må sjekke/gjøre uansett. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 19.11.2023 den 12:03 PM):

Du har fått så mange svar inne her, men det ser ikke ut til å hjelpe. 

EN DIESELMOTOR UTEN HJELPEVARMER I FORAM AV EN WEBASTO SOM KOBLER INN BLIR IKKE VARM NOK UANSETT.

Det hjelper ikke å skifte termostat da bilen selv ikke produserer nok varme. 

Det hjelper ikke å sette inn en termostat som åpner på 90 grader når bilen aldri når 90 grader på vinterstid. 

Som nevnt før her, så bør du oppsøke noen som kan sjekke at Webasto-varmeren din virker. Det er ikke vits i å spekulere frem og tilbake i evigheter før det er gjort. Har du en betjening inni bilen på Webasto-varmeren, så må du få noen som fysisk kan vise deg hvordan den virker og skal brukes, for det hjelper veldig lite inne her og komme med masse tekst også gjentar du bare spørsmålene dine uansett. 

Det er ingen webasto på bilen. Det finnes ingen knapp i bilen. 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
iknutis skrev (På 19.11.2023 den 8:43 PM):

Jeg skjønner at det er språket som gjør at du ikke forstår meg. På Passaten din er knappen til webasto plassert på AC-panelet.
Men har ingenting med aircondition å gjøre.

Som flere allerede har skrevet (inkl meg) er forskjellen på skandinavisk og europeisk termostat bare noen få grader, og det hjelper ikke når motortemperaturen din ikke går over 70 grader uansett.
Gidd i det minste å gå ut og sjekke om du har webasto montert, at den starter og går som den skal og at det kommer eksos ut av eksosrøret under motoren din.

Det er visstnok ingen webasto, kun en kraftigere vifte for å varme opp frontvinduet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...