stamkunde Skrevet 16. november 2023 Del Skrevet 16. november 2023 Produkt til å hindre kulde inn i motor romme, for å ha en varmere inne i salong på vinteren. Lenke til kommentar
Populært innlegg Hollabaloo Skrevet 16. november 2023 Populært innlegg Del Skrevet 16. november 2023 Spiller vi Jeopardy? 20 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. november 2023 Del Skrevet 16. november 2023 (endret) Jeg pleide å lage selv av papp, plast eller lignende og feste på insiden med strips. Mange tips hvis du googler Car grille cover. https://www.ebay.co.uk/itm/123735105453 Endret 16. november 2023 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 Grill fra en Bluemotion? 😉 Mener å huske at det knapt var åpning i Bluemotion-grillene. Potensielt avhengig av årsmodell.... Men i praksis antar jeg at det har ganske begrenset betydning. Er vel også inntak under støtfanger osv. Hvis problemet er at det tar lang tid for bilen blir varm, så er det jo interessant om det er modell med webasto eller elektrisk tilleggsvarmer. Og da om webasto faktisk starter når det er kalt, eller om elektrisk tilleggsvarmer starter med tanke på evt. batterihelse. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 NULL skrev (1 minutt siden): Grill fra en Bluemotion? 😉 Mener å huske at det knapt var åpning i Bluemotion-grillene. Potensielt avhengig av årsmodell.... Men i praksis antar jeg at det har ganske begrenset betydning. Er vel også inntak under støtfanger osv. Hvis problemet er at det tar lang tid for bilen blir varm, så er det jo interessant om det er modell med webasto eller elektrisk tilleggsvarmer. Og da om webasto faktisk starter når det er kalt, eller om elektrisk tilleggsvarmer starter med tanke på evt. batterihelse. Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen? Takk for god input. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 sedsberg skrev (8 timer siden): Jeg pleide å lage selv av papp, plast eller lignende og feste på insiden med strips. Mange tips hvis du googler Car grille cover. https://www.ebay.co.uk/itm/123735105453 Takk for god input. Er wolkswagen butikk/verksted selv ekspert på dette feltet? Dette er en bluemotion 2008 modell. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 stamkunde skrev (8 minutter siden): Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen? Takk for god input. Den knappen gir deg muligheten til forhåndsvarming av kupe, såkalt Parkeringsvarmer. I tillegg har alle norsksolgte VW med 2,0 diesel fra 2004 montert Webasto kjørevarmer. Den går når det er mindre enn 4 grader ute og kjølevæsken er under ca 70 grader. Jeg har selv en 1.9TDI fra 2007 og den har dessverre ikke webasto, og den greier ikke holde temperaturen oppe når det er -5grader ute. Der skal jeg lage til en papp-plate som kan plasseres foran radiatoren i håp om å få noen ekstra grader på vinterstid. Men selv om du har webasto, er det ikke sikkert at den virker. De går i "locked mode" dersom det er lite strøm på batteriet, lite diesel på tanken eller hvis det ligger en feilkode på pumpe, vifte eller brennkammer. Da må den låses opp med diagnoseutstyr. 2 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 32 minutes ago, stamkunde said: Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen? Takk for god input. Webasto er ekstra kupevarme ja, det er poenget med løsningen. Sist jeg hadde en VW, startet webastoen opp automatisk når det var under en viss temperatur. Men det kan være at den har sluttet å fungere. Nå vet jeg ikke hvordan knapp du her har, men for biler med styrbar webasto vil det kunne være mulig å forhåndsstarte webastoen eller stille inn tidspunkt den skal starte på. Eller at bilen er levert med fjernkontroll for forhåndsstart. Utfordringen med Webasto som i utgangspunktet skal starte automatisk kan f.eks. være at ved mye småkjøring, har den sotet igjen. Det var også tidligere VW-modeller der Webasto sluttet å fungere hvis man hadde X antall starter med lite drivstoff på tanken - da måtte en feilkode slettes for at Webastoen skulle fungere igjen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 Høres ut som du burde bytte bil snart for en 2008 modell er ikke verdt veldig mye i form av dyre tiltak uansett. Beste for deg hadde nok vært en elbil med app hvor du kan sette på varming av kupeen før du skal ut å kjøre. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 Opelduude skrev (9 minutter siden): Høres ut som du burde bytte bil snart for en 2008 modell er ikke verdt veldig mye i form av dyre tiltak uansett. Beste for deg hadde nok vært en elbil med app hvor du kan sette på varming av kupeen før du skal ut å kjøre. Takk for input. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 Når jeg kjører så er motoren 70 grader. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 Jeg tipper at du enten har, eller snart får problemer med EGR og DPF, og at det er derfor bilen er kald. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 OJ Doe skrev (3 timer siden): Jeg tipper at du enten har, eller snart får problemer med EGR og DPF, og at det er derfor bilen er kald. det er nye begrep for meg. Finnes det to typer termostater? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 (endret) 9 minutes ago, stamkunde said: det er nye begrep for meg. Finnes det to typer termostater? EGR= Exhaust Gas Resirculation. Eksosgass blir ført tilbake i motoren for lavere NOx-utslipp. DPF = Diesel Particulate Filter. Filtrerer ut sotpartikler og brenner de opp for å få mindre partikkelutslipp. Begge disse er helt avhengige av at motoren blir kjørt skikkelig varm ganske ofte. Noen biler har forskjellige termostater man kan montere. Usikker om Passat har dette. Edit: Det idiotiske her er at EGR ødelegger for DPF. EGR reduserer eksostemperaturen, men DPF er avhengig av høy eksostemperatur. Noen litt nyere dieselbiler bruker derfor AdBlue i stedet for EGR for å redusere NOx. Endret 17. november 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 Opelduude skrev (5 timer siden): Høres ut som du burde bytte bil snart for en 2008 modell er ikke verdt veldig mye i form av dyre tiltak uansett. Beste for deg hadde nok vært en elbil med app hvor du kan sette på varming av kupeen før du skal ut å kjøre. Så det beste er å kjøre bilen på dumpa istedenfor å kjøpe en kupevarmer til 800kr på Biltema? Det krever jo at du faktisk plugger i kabelen da, så det er jo en ulempe. 1 Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 Det heter Vinterdeksel, du får det både til øvre og nedre åpning. Må passe temperaturen når gradestokken kryper opp i plussgrader om sommeren. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 (endret) Jeg ville startet med å trykke på Webasto-knappen Endret 17. november 2023 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 17. november 2023 Del Skrevet 17. november 2023 sedsberg skrev (3 timer siden): EGR= Exhaust Gas Resirculation. Eksosgass blir ført tilbake i motoren for lavere NOx-utslipp. DPF = Diesel Particulate Filter. Filtrerer ut sotpartikler og brenner de opp for å få mindre partikkelutslipp. Begge disse er helt avhengige av at motoren blir kjørt skikkelig varm ganske ofte. Noen biler har forskjellige termostater man kan montere. Usikker om Passat har dette. Edit: Det idiotiske her er at EGR ødelegger for DPF. EGR reduserer eksostemperaturen, men DPF er avhengig av høy eksostemperatur. Noen litt nyere dieselbiler bruker derfor AdBlue i stedet for EGR for å redusere NOx. EGR hjelper litt på å få motor varm fortere da siden den kjører varm eksos inn i innsuget igjen. Har blendet den på min VW med webasto og den varmer seg kjapt opp. Holder en knapp på at webasto er blokkert i dette tilfelle og da mangler man 5kW varme. VW blokkerer den ved for mange forsøk på start ved tom tank, lavt batteri, tenn feil osv så det skal ikke mye til. Om trådstarter kjører en 10min tur og stanser bilen hører en da webasto vifte som går etter bil sløkkes eller blir det helt stilt? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 17. november 2023 Forfatter Del Skrevet 17. november 2023 (endret) Hvordan få motoren til å holde 90 grader på vinteren? Hva med endre forhold på frostvæske? Jeg kjørte polo en gang. Da kjøpte jeg den i sør og fungerte greit. Når jeg dro til nord og minus 30, så holdt motoren seg kun på 0 grader. Men kloke hoder skjønte det var feil termostat. Og byttet til den som tåler større kulde, og motoren ble normalt varm. Jeg husker ikke benevnelsene på de to termostatene. Godt mulig noen kan det her inne. Motoren var lenge 0 grader mens jeg kjørte. 25 minutter, Så begynte varmen å bli større. Men maktet kun 70-80 grader. Endret 17. november 2023 av stamkunde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå