Gå til innhold

Har sortering av avfall gått for langt ?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Inspector said:

Står ikke noe særlig om at matavfall frigjør mer halogenerte hydrokarboner her; https://snl.no/halogenerte_hydrokarboner

Hvor har jeg skrevet at matavfall frigir halogenerte hydrokarboner? De reagerer med annet avfall, og det da oppstår svært giftige miljøgifter slik som f.eks. halogenerte hydrokarboner. Linken din beskriver til og med en av reaksjonene som skjer på søppeldynga, nemlig punkt 1 i fremstilling. 

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
shockorshot skrev (1 time siden):

Dette er ikke en veldig spenstig påstand for enhver person som har vært så vidt borti organisk kjemi på universitetet.

Sjekk ut halogenerte hydrokarboner og så kan vi ta det derfra.

Står ikke noe særlig om matavfall og halogenerte hydrokarboner her heller:  https://www.statsforvalteren.no/contentassets/ac7a604c74964726a937703691601882/vedlegg-5---prosedyre-for-handtering-og-identifisering-av-farlig-avfall.pdf

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Inspector said:

Det er flere halogenerte hydrokarboner nevnt i databladet du linket. 

Men det er ikke så viktig uansett, for vi pratet om vanlig avfall og ikke farlig avfall sånn som databladet handler om.

Kaster vi f.eks. hud-/hårpleieartikler og matavfall som farlig avfall idag?

Synes det et fascinerende at du prøver å motbevise de fantastiske egenskapene til organisk materiale btw når det kommer til veldig vanlige synteser. Det er en grunn til at organisk kjemi er kanskje det største feltet innenfor kjemi.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Dubious skrev (2 timer siden):

Det blir vel en søpplepose i året med restavfall.
Alt jeg kjøper kan jo kastes i papir, plast eller metall.
Nå tar de tilogmed imot hardplast som plast. 

Matavfall havner i naturen (Brødskalker) eller i dass. 

99% av matavfallet mitt havner også i dass (etter å ha passert fordøyelsessystemet)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke sorterte måtte jeg betale for større dunk.

Har ganske effektivt opplegg med 3 plastbager ved utgangen hvor alt som ikke er restavfall og matavfall (som skal i dunken) fordeles i og når jeg forlater huset tar jeg med den/de baggen(e) som jeg vet jeg kan tømme der hvor jeg skal/kjører forbi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
trikola skrev (33 minutter siden):

Om jeg ikke sorterte måtte jeg betale for større dunk.

Har ganske effektivt opplegg med 3 plastbager ved utgangen hvor alt som ikke er restavfall og matavfall (som skal i dunken) fordeles i og når jeg forlater huset tar jeg med den/de baggen(e) som jeg vet jeg kan tømme der hvor jeg skal/kjører forbi.

Nå er jeg tvunget til å ha 4 dunker (som jeg betaler for)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Er det ikke 5? Rest, Mat, Plast, Papir/papp og Glass/metall.

Den 5, står i kjøkkenbenken og stinker…

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Inspector said:

Den 5, står i kjøkkenbenken og stinker…

Med den så har vi 6. Pluss 3 til i kjøkkenbenken.

Flere naboer her hadde nettopp kjøpt eller bygget fine skur til de 4 søppeldunkene rett før det ble bestemt at vi skulle ha én til. Det ble populært. 😛 

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Med den så har vi 6. Pluss 3 til i kjøkkenbenken.

Se der ja.

Blir alle fylt opp før tømming ?
Jeg klarte meg fint med en dunk, også da barna bodde hjemme og det var bleier, papiraviser og papirtelefonkatalog

Lenke til kommentar

Merkelig måte å telle søppeldunker.

Jeg telte bare de som jeg betaler for at andre tømmer mot betaling. Skulle jeg telle posene under benken og alle papirkurver m m rund omkring på bad, toalett, verksted, garasje, osv som jeg tømmer til renovasjonsdunkene så kommer jeg på 17

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde holdt med 2 dunker: restavfall og papir.

Siden de fleste sorteringsanlegg er kommunale, så hadde det vært enkelt å satt opp sorteringsbånd der, og tvunget de som kan jobbe, men ikke gidder å jobbe til å stå der å sortere, spesielt unge, de får uansett penger fra samme kasse. 4 timer om dagen ville gitt godt initiativ til å finne egen jobb vil jeg tro. Andre så kan det være en fin måte å sosialisere dem på frem til de får seg ny jobb

Det er heller ikke så enkelt for alle, nå som de vil at folk ikke skal ha bil å få levert på slike sorteringsanlegg heller. Der jeg bor så er det noen nye som har flyttet inn. De kastet først ett klesstativ i restsøppelet, og en nabo så de også prøvde å kaste en TV der, men fikk den ikke oppi. Heldigvis så ble det meldt ifra før de ble hentet, og de som hadde var redelige nok til å fjerne det.

Det som oftest irriterer meg mest er late naboer som setter ut søpla utenfor inngangsdøren på kvelden, slik at de tar det med seg om morgenen når de går. Heldigvis sjeldent der jeg bor nå. Hadde en nabo der jeg bodde sist som aldri sluttet med det, selv om så å si hver eneste var åpnet av dyr i løpet av natten, og dratt ting utover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, AndersT2 said:

Hadde holdt med 2 dunker: restavfall og papir.

Siden de fleste sorteringsanlegg er kommunale, så hadde det vært enkelt å satt opp sorteringsbånd der, og tvunget de som kan jobbe, men ikke gidder å jobbe til å stå der å sortere, spesielt unge, de får uansett penger fra samme kasse. 4 timer om dagen ville gitt godt initiativ til å finne egen jobb vil jeg tro. Andre så kan det være en fin måte å sosialisere dem på frem til de får seg ny jobb

Sortering av avfall er robotarbeid. Det er ikke nødvendig å ansette unge for å sortere manuelt.

Av samme grunn bør vi endre tankegangen om sortering. Hovedmålet bak sorteringen bør være å få avfallet til sorteringsanlegget i en tilstand hvor det enkelt kan sorteres.

Vi trenger derfor en dunk for papir/papp for å unngå at det blir skadet og vi må separere organisk avfall for å unngå at det skader plasten og annet resirkulerbart avfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke egne matavfallsdunker.

For de som har stativ for posten, så hadde det holdt med felles dunk satt ved postkassene.
Så kunne kundene ha fått noen kroner i avslag.
Så når de kommer for å hente matavfall, så er dunken full, istedet for at de drar til 10+ hus og henter 1-2 poser. 

Kunne gjort det samme for glass.

Når jeg flyttet inn her så var det felles container for alle husstandene for restavfall.
Så og si alle nye bygg med mange boliger har nedgravde containere, de fleste av de har fortsatt bare 2. Rest + papp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Kommer nok snart et nytt direktiv fra Brussel om krav til utforming av kjøkkenskaper, kjøkkenbenker og gårdsplasser slik at alle dunkene, bøttene og posene får plass.
Tar jeg ikke mye feil vil det samtidig også bli krav til tiltak for å unngå dårlig lukt og skadedyr…..

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Av samme grunn bør vi endre tankegangen om sortering. Hovedmålet bak sorteringen bør være å få avfallet til sorteringsanlegget i en tilstand hvor det enkelt kan sorteres.

Vi trenger derfor en dunk for papir/papp for å unngå at det blir skadet og vi må separere organisk avfall for å unngå at det skader plasten og annet resirkulerbart avfall.

Der jeg bor, er det ingen separat dunk for plast, nettopp fordi sorteringsanlegget er i stand til å sortere plasten ut fra restavfallet, slik du ønsker ☺️
Vi må allikevel fortsatt sortere papp/papir for seg, organisk avfall for seg, og glass/metall for seg - men slipper noe eget for plasten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...