Gå til innhold

Foreldet gjeld, og utland


Gjest e97ce...78d

Anbefalte innlegg

Gjest e97ce...78d

Hvis vi tar det moralske til siden..

Si at jeg har bodd i utlandet i over 10 år.

Og at jeg hadde noe gjeld som jeg ikke var ferdig med, hvor de har prøvd seg med forskjellige maler oppgjennom årene, men det har ikke skjedd noe mer en trusler. Har også fått bekrefet at de ikke har gått til namsmannen på nesten 10 år, så 10 års datoen går snart ut. 

Spørsmålene her er:

Skal namsmannen avise eventuelle saker som har gått over foreldelse fristen, eller må man si fra om dette selv? Hvor lang tid tar det for et firma å få booket in en sak hos namsmannen sånn at de kan fornye kravet (om de kan?), da det ikke er lenge før 10 års foreldsen går ut.

Angående studielån, er det pålagt det samme kravet, altså at hvis de ikke gjør noe rettslig etter 10 år, så blir kravet foreldet?

 

 

Anonymous poster hash: e97ce...78d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelse avbrytes den dagen man begjærer tvangsfullbyrdelse, ikke den dagen man får det. 

Studielån er underlagt samme regler som andre krav, men merk at foreldelse først regnes fra forfallsdato. Så om lånet betjenes så foreldes ikke den delen av lånet som ikke er forfalt. Om lånet ikke betjenes og långiver erklærer hele lånet forfalt, så starter foreldelse å løpe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...