Gå til innhold

Hvorfor valgte politiet BMW i4 M50, Kia EV6 GT og ikke Tesla?


Markiii

Anbefalte innlegg

32 minutes ago, Syar-2003 said:

Så mao er Tesla Model S Plaid (2200) , Porsche Taycan(2100-2300) og Etron GT(2350) ubrukelige for deg. Og forresten tror jeg ikke Bjørn Nyland veier 115kg.

De målingene jeg postet er fra vegvesenet sin vekt på Dal. Så vektforskjellen mellom bilene blir det samme da ihvertfall. Så får det som står i vognkortet ditt og det bilen egentlig veier stå for vvs sin regning.

Nei de er ikke ubrukelige som grand tourere. (Kontinent kryssere) selv om de er 200-300 kg på den tyngre siden.

Men som en snerten sportsedan som skal klare litt politi og røver kjøring i tettbebygd strøk med masse retningsendring og krappe svinger så er de ubrukelige. 

Alle elbiler er for tunge Model 3 også, men der Model 3 er 300kg for tung er i4 nesten 750kg for tung. Det er en hel Fiat Uno det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

De målingene jeg postet er fra vegvesenet sin vekt på Dal. Så vektforskjellen mellom bilene blir det samme da ihvertfall. Så får det som står i vognkortet ditt og det bilen egentlig veier stå for vvs sin regning.

Nei de er ikke ubrukelige som grand tourere. (Kontinent kryssere) selv om de er 200-300 kg på den tyngre siden.

Men som en snerten sportsedan som skal klare litt politi og røver kjøring i tettbebygd strøk med masse retningsendring og krappe svinger så er de ubrukelige. 

Alle elbiler er for tunge Model 3 også, men der Model 3 er 300kg for tung er i4 nesten 750kg for tung. Det er en hel Fiat Uno det.

VVS ?
Du svarer ikke på , og unnviker spørsmålet mitt om Taycan og ETron GT, og om også Tesla Model S Plaid  er ubruklige for politiet grunnet sin egenvekt. Data jeg har oppgitt er uten fører , bagasje og banankasser (bilens egenvekt).

Det er kanskje tusen grunner til at politiet ikke velger å ha Tesla Model 3 som sivil bil. At du føler deg snurt på grunn av det får være din sak.

Politiet har dessuten retningslinjer for å avbryte/unngå biljakter i tettbebygd strøk. Og det vil skje lenge før vekt elementet til bilen er gjeldende. Så den uttalelsen din er helt bak mål.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt, så er jo Tesla verken kjent for god konstruksjon, god og rask service på verksteder eller kvalitet. Så på toppen av om de ikke har levert anbud som det er skrevet tidligere her, så ville det vært merkelig om de ble valgt samme hva. Har forsåvidt inntrykk av at Tesla sammen med Kia/Hyundai er de ledende på drivlinje og effektivitet. I alle fall til vanlig bruk et stykke under maksfart for Tesla sin del... Tesla er kanskje ledende på batteripakker kan jeg ha inntrykk av?

Kan ha skjedd noe med overgang til el-biler, men merkelig at BMW er valgt også: Har lest undersøkelse hvor BMW kom ut som nest dårligste under allt annet enn Tesla som var ennå halvannen gang dårligere. Mener undersøkelsen gikk på driftssikkerhet. Har også lest at BMW-eiere er blant de minst fornøyde bileierene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at de som jobber i politiet er bare mennesker de også.

Det sitter sikkert noen i styrespakene som favoriserer enkelte biltyper/merker og går da til innkjøp av disse istedenfor å bruke nøytral logikk.

Jeg husker det ble samme oppstandelse i media når politiet gikk til innkjøp av BMW 5 Serie/X5 istedenfor Passat/E Klasse/GLE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (48 minutter siden):

Kan ha skjedd noe med overgang til el-biler, men merkelig at BMW er valgt også: Har lest undersøkelse hvor BMW kom ut som nest dårligste under allt annet enn Tesla som var ennå halvannen gang dårligere. Mener undersøkelsen gikk på driftssikkerhet. Har også lest at BMW-eiere er blant de minst fornøyde bileierene.

På kundebarometerene så er BMW som regel jevnt over i topp 3 på kundetilfredstilelse så jeg vet ikke helt hvor du har lest dette. Min egen erfaring med Bavaria som forhandler har vertfall vært helt upåklagelig så langt.

https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Med hva anngår driftsikkerhet så kunne jeg tenke meg kilder du har på det, på de jeg har søkt opp nå kjapt kommer BMW noen ganger ut på topp 3 andre ganger litt midt på. Men de samme listene lister eksempelvis opp Hyundai på topp i noen undersøkelser og Hyundai helt på bunn i andre, som en kjapp observasjon. Så det spørs om de er verdt så mye mer papiret de er skrevet på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Evil-Duck said:

På kundebarometerene så er BMW som regel jevnt over i topp 3 på kundetilfredstilelse så jeg vet ikke helt hvor du har lest dette. Min egen erfaring med Bavaria som forhandler har vertfall vært helt upåklagelig så langt.

https://www.smartepenger.no/forbruker/1045-kundetilfredshet-bil

Med hva anngår driftsikkerhet så kunne jeg tenke meg kilder du har på det, på de jeg har søkt opp nå kjapt kommer BMW noen ganger ut på topp 3 andre ganger litt midt på. Men de samme listene lister eksempelvis opp Hyundai på topp i noen undersøkelser og Hyundai helt på bunn i andre, som en kjapp observasjon. Så det spørs om de er verdt så mye mer papiret de er skrevet på.

 

Det er en stund siden jeg leste det, så har ingen link her og nå. Ellers er forsåvidt min erfaring også at slike undersøkelser svinger. Men det har også vært en del skriverier om motorbrann med mer i BMW'er, og jeg vet med sikkerhet at BMW har store kvalitetsproblemer med motorsyklene sine.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Så det spørs om de er verdt så mye mer papiret de er skrevet på.

 

Slike undersøkelser er ofte veldig bra de, så lenge man gidder å sette seg inn i premissene for de, og klarer å se potensielle svakheter.

Feks har man driftsstoppundersøkelsen til ADAC som forteller hvor ofte de må hente ulike bilmodeller med bergingsbil. Det gir jo et godt grunnlag for å se på sjansen for å bli strandet med en bilmodell, men det forteller ikke så mye om bilen ellers. Feks havnet Alpine på på bunn i en tilsvarende engelsk undersøkelse nylig. Årsaken til det viste seg å være et stort parti med dårlige bensinpumper fra en underleverandør, der en utrolig høy andel sviktet. Utover det er vitnok veldig bra, i tillegg til å være en av de mest vekjørende sportsbilene på markedet.

Ellers har man jo feks bilprovningens undersøkesle fra Sverige, som viser hvilke biler som har mest feil i EU-kontroll. Det kan være en grei undersøkelse å sjekke dersom man skal kjøpe bruktbil. Samtidig tar den ikke høyde for hvilket vedlikehold de ulige modellene får, og den viser bare et begrenset utvalg feil. Her gjør Porsche og andre sportsbiler det alltid bra. Ikke så rart kanskje, da disse ofte er eid av entusiaster som er flinke til å følge opp bilene sine. For mange år siden viste en tilsvarende undersøkelse i England at Peugeot Partner lå helt på bunn med nesten ingen feilfrie biler. Synes det var rart, da min erfaring var at disse bilene var utrolig driftssikre. Det viste seg da at et problem med disse var at parklyspærene røk veldig kjapt (helt til man gikk fra 10w til 5 watts pærer) og defekte parklyspærer er som kjent noe man sjelden legger merke til. Det var nok til å gjøre store utslag i statistikken. 

til slutt har man diverse brukerundersøkelser som feks JD Powers, nettsiden Honest John etc der man spør kunden om ulike forhold rundt bileierskapet. Disse er nok de mest upålitlige da slike meninger sjelden er objektive, de tar sjelden høyde for at ulike bileiere har ulike forventinger, samt at de tar for seg alt fra driftssikkerhet, irritasjon med bilmodellen generellt samt oppfattelsen av serviceettermarkedet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (8 minutter siden):

Det er en stund siden jeg leste det, så har ingen link her og nå. Ellers er forsåvidt min erfaring også at slike undersøkelser svinger. Men det har også vært en del skriverier om motorbrann med mer i BMW'er, og jeg vet med sikkerhet at BMW har store kvalitetsproblemer med motorsyklene sine.

BMW er jo kjent som de mest pålitlige motorsyklene som finnes, uten at det betyr noe. Ingen teknisk sammenheng mellom BMW biler og motorsykler.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Syar-2003 said:

VVS ?
Du svarer ikke på , og unnviker spørsmålet mitt om Taycan og ETron GT, og om også Tesla Model S Plaid  er ubruklige for politiet grunnet sin egenvekt. Data jeg har oppgitt er uten fører , bagasje og banankasser (bilens egenvekt).

Det er kanskje tusen grunner til at politiet ikke velger å ha Tesla Model 3 som sivil bil. At du føler deg snurt på grunn av det får være din sak.

Politiet har dessuten retningslinjer for å avbryte/unngå biljakter i tettbebygd strøk. Og det vil skje lenge før vekt elementet til bilen er gjeldende. Så den uttalelsen din er helt bak mål.

 

Hva mener du? Jeg mener at man bør velge vekk en bil som klokker inn på 2,4 tonn ja.

Politiet har ikke alltid luksusen til å kunne avbryte

(SVV ble til VVS av en ivrig autokorrekt)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Jeg mener at man bør velge vekk en bil som klokker inn på 2,4 tonn ja.

Politiet har ikke alltid luksusen til å kunne avbryte

Så man bør enten velge Fiat e-500 eller evt en bensinbil? Alle andre elbiler er jo for tunge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Hva mener du? Jeg mener at man bør velge vekk en bil som klokker inn på 2,4 tonn ja.

Politiet har ikke alltid luksusen til å kunne avbryte

(SVV ble til VVS av en ivrig autokorrekt)

Politiet i bergen har en X5 utrykningsbil. Treffer den ofte i høy fart. ser ikke ut til at det er et problem at den veier 2,4tonn. 

Har selv kjørt I4 M50 og har en 2200kg I40. Pga tyngdepunkt er de bedre enn en bil på 1600kg med 5voksne personer i. Fylker du 5personer i en I4 endres tyngdepunkt mindre. 
 

Jeg tror vel også at BMW dimensjonerer bremsene rimelig bra i forhold til andre fabrikanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hva mener du? Jeg mener at man bør velge vekk en bil som klokker inn på 2,4 tonn ja.

Politiet har ikke alltid luksusen til å kunne avbryte

(SVV ble til VVS av en ivrig autokorrekt)

Jeg mener du bør kunne svare på om en Tesla Model S Plaid er ubrukelig med et enkelt ja eller nei.

Hva prøver du å bevise med den videoen , det var ingen høyhastighets biljakt. Ranet av Thune smykkeforretning sommeren 2019.  Politiet forfulgte ranerene (på en moped) med en Mercedes Vito patruljebil.

Følger du med litt i media så vil du se at det vanker reprimande og intern etterforskning mot tjenestemenn som driver opp en forfølgelse og eskalerer det til det punktet her hvor uskyldiges liv settes på spill. Flere episoder har ført til at de nå har klare retningslinjer for dette med biljakter .

 

 

 

IMG_8768.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 timer siden):

Men som en snerten sportsedan som skal klare litt politi og røver kjøring i tettbebygd strøk med masse retningsendring og krappe svinger så er de ubrukelige. 

Alle elbiler er for tunge Model 3 også, men der Model 3 er 300kg for tung er i4 nesten 750kg for tung. Det er en hel Fiat Uno det.

Jeg synes da elbiler ligger mye bedre i svingene enn fossilbiler. Jeg klarer å ta svinger mye raskere med en Model 3 enn en VW-fossil.

  

Gjest MKII skrev (16 timer siden):

Som andre har påpekt, så er jo Tesla verken kjent for god konstruksjon, god og rask service på verksteder eller kvalitet.

Det er ikke noe galt med kvaliteten på Tesla i dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

Det er ikke noe galt med kvaliteten på Tesla i dag.

Neivel? Det var en artikkel på nettet bare for litt siden om en som hadde en baklykt på en TM3 som var halvfull med vann, det lakk vann inn i bagasjerommet, og Tesla klarte verken å ordne feilene eller finne eieren en erstatningsbil. I tillegg er det relativt ofte artikler om teslaeiere som må vente i månedsvis på å få tilbake bilene sine i.f.m. reparasjoner fordi Tesla ikke klarer å skaffe deler til å reparere bilene. Vet ikke om ett eneste annet bilmerke hvor det er artikler om slike saker annet enn om Tesla'er.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

BMW er jo kjent som de mest pålitlige motorsyklene som finnes, uten at det betyr noe. Ingen teknisk sammenheng mellom BMW biler og motorsykler.

Ja og nei: I undersøkelser gjort av Consumer Reports har BMW ligget nest nederst (med nest høyest hyppighet) på oversikt over hyppighet av verkstedbesøk i.l.a. de første fem årene i flere år. Det eneste merket som har hyppigere verkstedbesøk er Can-Am. Og jeg vet med sikkerhet at BMW har problemer både med kardang, elektronikk og brytere på styret. Alle tingene er noe en produsent med erfaringene til BMW ikke burde ha feil på. Vet til og med om en BMW hvor det rannt rustvann ut av rammen allerede i.l.a. den første sesongen med sykkelen, og hvor brytere allerede var begynt å feile.

Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Slike undersøkelser er ofte veldig bra de, så lenge man gidder å sette seg inn i premissene for de, og klarer å se potensielle svakheter.

Feks har man driftsstoppundersøkelsen til ADAC som forteller hvor ofte de må hente ulike bilmodeller med bergingsbil. Det gir jo et godt grunnlag for å se på sjansen for å bli strandet med en bilmodell, men det forteller ikke så mye om bilen ellers. Feks havnet Alpine på på bunn i en tilsvarende engelsk undersøkelse nylig. Årsaken til det viste seg å være et stort parti med dårlige bensinpumper fra en underleverandør, der en utrolig høy andel sviktet. Utover det er vitnok veldig bra, i tillegg til å være en av de mest vekjørende sportsbilene på markedet.

Ellers har man jo feks bilprovningens undersøkesle fra Sverige, som viser hvilke biler som har mest feil i EU-kontroll. Det kan være en grei undersøkelse å sjekke dersom man skal kjøpe bruktbil. Samtidig tar den ikke høyde for hvilket vedlikehold de ulige modellene får, og den viser bare et begrenset utvalg feil. Her gjør Porsche og andre sportsbiler det alltid bra. Ikke så rart kanskje, da disse ofte er eid av entusiaster som er flinke til å følge opp bilene sine. For mange år siden viste en tilsvarende undersøkelse i England at Peugeot Partner lå helt på bunn med nesten ingen feilfrie biler. Synes det var rart, da min erfaring var at disse bilene var utrolig driftssikre. Det viste seg da at et problem med disse var at parklyspærene røk veldig kjapt (helt til man gikk fra 10w til 5 watts pærer) og defekte parklyspærer er som kjent noe man sjelden legger merke til. Det var nok til å gjøre store utslag i statistikken. 

til slutt har man diverse brukerundersøkelser som feks JD Powers, nettsiden Honest John etc der man spør kunden om ulike forhold rundt bileierskapet. Disse er nok de mest upålitlige da slike meninger sjelden er objektive, de tar sjelden høyde for at ulike bileiere har ulike forventinger, samt at de tar for seg alt fra driftssikkerhet, irritasjon med bilmodellen generellt samt oppfattelsen av serviceettermarkedet.

Flere gode poenger. Og ja, undersøkelser har sine feilkilder og svakheter som subjektivitet og forventninger, men om man ikke personlig reparerer og foretar PKK på tusenvis av biler eller fler i året selv, så er det ofte slikt man har å forholde seg til. Men om flere tester og undersøkelser indikerer at noe er feil, så er det også ofte noe i det. Andre faktorer enn subjektive meninger og oppfattninger som også slår inn er forskjeller internt for et merke avhengig av bilmodell og produksjonssted. Vet for eksempel at det er til dels store kvalitetsforskjeller mellom bilmodeller fra Toyota avgengig av om de produseres i Japan eller i England. Det er flere engelskproduserte modeller som har til dels mye mer feil enn de som er produsert i Japan. Sistnevnte har jeg fårr opplyst både fra en bilselger og en bilmekaniker.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (22 minutter siden):

I undersøkelser gjort av Consumer Reports har BMW ligget nest nederst (med nest høyest hyppighet) på oversikt over hyppighet av verkstedbesøk i.l.a. de første fem årene i flere år.

Nå var temaet politiets innkjøp og test av elbiler fra BMW og Kia. 
BMW har (for biler) ligget blandt toppen i CR reports i flere år.

Gjest MKII skrev (17 minutter siden):

Toyota avgengig av om de produseres i Japan eller i England. Det er flere engelskproduserte modeller som har til dels mye mer feil enn de som er produsert i Japan. Sistnevnte har jeg fårr opplyst både fra en bilselger og en bilmekaniker.

Flere modeller ?
Etter hva jeg kan lese på nett så har Toyota I UK en plant som lager motorer. Og en plant som lager én modell Corolla 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...