Gå til innhold

"Krystallnatten" minnes for første gang, uten Jøder til stede, de er redd for livene sine i Norge.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (23 timer siden):

Det er trist at det ikkje skal vere mogeleg å ha eit felles arrangement, noko som ville ha vore spesielt viktig i år.

Ja, for ikke å snakke om dobbeltmoralen til massemedier..

I ene TV innlegget er de "så" bekymret for jødehets...for i neste innlegg vise fake news fra Hamas,  for nettopp ramme Israel og jødene..

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
23 hours ago, nebrewfoz said:

Det Mosaiske Trossamfunn skulle ha et eget arrangement som kun skulle være for jøder. Derfor valgte de å ikke delta i fakkeltoget. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q760VJ/markerer-krystallnatten-i-oslo

På en side ser jeg at markeringen av krystallnatten kan ha blitt vannet ut ved at en tar med andre som har blitt utsatt for grusomheter, og på den andre siden er det problematisk at en distansierer seg fra nettopp grusomhetene som skjer i midtøsten.

dette er ikke tiden for å gå til hver vår kant, vi må stå samlet mot forbrytelser mot menneskeheten

  • Liker 4
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (9 timer siden):

Ja, for ikke å snakke om dobbeltmoralen til massemedier..

I ene TV innlegget er de "så" bekymret for jødehets...for i neste innlegg vise fake news fra Hamas,  for nettopp ramme Israel og jødene..

Det er viktig at media dekkar fleire sider av ei sak, enten det er påstandar frå Israel/den høgrevridde israelske regjeringa eller frå palestinarane/sjølstyrestyresmaktene/terrororganisasjonen/frigjeringsrørsla HAMAS, og enten det gjeld det som vi alle veit var utgangspunktet for krigen eller det gjeld måten krigen blir ført på. Samt at ein midt oppe i dette dekkar korleis palestinarar, muslimar og/eller jødar opplever dette på avstand her i Norge eller å vere ein utsett minoritet i Norge i ei tid der krig vekkjer sterke følelsar på begge sider. Det er som kjent heller ingen utanlandske journalistar som slepp inn i Gaza, og ein blir då avhengig av lokale folk og den informasjonen som kjem ut blir meir upåliteleg. Dette er noko f.eks. Nrk sjølv har streka under. Som i alle krigar er informasjonskrig og propaganda ein del av krigen.

Om media skal kritiserast for noko, så meiner eg at dei lar dekninga av denne krigen ta altfor stor plass samanlikna med alt anna som skjer i verda, og som vi aldri høyrer noko om. Det finst dessutan ein krig som er langt viktigare for Norge, Europa og verda enn konflikten i Midtausten, nemleg den barbariske krigen som Russland påfører Ukraina. Om ikkje Russland blir stansa og tvinga ut av Ukraina veit ein ikkje kvar dei vil slå til neste gong dei føler seg sterke nok. Då ser det mørkt ut for Europa.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (18 timer siden):

Ja, for ikke å snakke om dobbeltmoralen til massemedier..

I ene TV innlegget er de "så" bekymret for jødehets...for i neste innlegg vise fake news fra Hamas,  for nettopp ramme Israel og jødene..

Synes det er godt innafor å belyse begge sider av ei sak sjølv. 

Er ikkje lett å være mediahus når ein blir kritisert for å spreie propaganda i ein samanheng, og får kritikk for dobbeltmoral når den andre sida også får kome til orde. 

Vil du ha media som heilt ukritisk fremmer ditt politiske synspunkt og det du meiner så finner du slike "aviser" på begge sider. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Vis meg hvem på den politiske venstresiden som hetser jøder

Jødehetssaken i Hamar AP

  • Mandag 19.11.12 la et medlem i AUF i Hamar ut en status med jødefiendtlig innhold på Facebook. Den inneholdt følgende: «Jævla jøde horer, skulle ønske Hitler kunne kommet tilbake og dusjet dere litt mer.»
  • Samme kveld kommenterte kommunestyremedlem Khalid Haji Ahmed på denne statusen, uten å ta klart avstand fra innholdet.
  • 20.11.12 uttalte Ahmed selv i Hamar Arbeiderblad at han følte seg misforstått i saken. – Jeg snakket med dem på ungdommelig språk, men det er ikke støtte, men tvert imot min måte å irettesette dem på, sa han.
  • Samme kveld bestemte styret i Hamar Ap i et hastemøte at saken ikke skulle få videre konsekvenser for kommunestyrerepresentanten.

Hvis en FRPer hadde lagt ut at han skulle ønske Anders Behring Breivik hadde sluppet ut og knerta resten av AUFerne så ville han blitt ekskludert sporenstreks for høyresiden har mye lavere toleranse for terror og hatefulle ytringer. Men hamar arbeiderparti mente dette var innafor...

Etter mediastyr kom saken opp på nytt, men også da mente de det var akseptabelt. 

AP-kommunestyremedlem Khalid Haji Ahmed beklagte ikke offentlig engang, han bare beklagte at jødene lagde styr om saken. 

Sitat

Overfor Dagbladet har Ahmed understreket at han er antisionist, og ikke antijødisk. Han antyder overfor avisa at jøder kan ha stått bak lekkasjen til mediene.

- Jeg skjønner ikke hvorfor folk løper til mediene med en gang noe skrives på Facebook eller andre steder. Kanskje de som sier ifra prøver å skade meg. Det er mulig at de som varslet mediene enten er jøder selv, eller har politiske interesser i å få blest rundt saken, sa han tidligere denne måneden.
 

 

Dette handler ikke bare om disse to personene, men om hele partiet sin kultur og aksept for jødehat.

 

https://www.dagen.no/nyheter/vil-ekskludere-ap-politiker-for-a-ha-bidratt-til-jodehets/

https://www.nrk.no/innlandet/ingen-konsekvenser-for-ahmed-1.8403631

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hamar-ap-dropper-eksklusjon/13567261/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 minutter siden):

Jødehetssaken i Hamar AP

  • Mandag 19.11.12 la et medlem i AUF i Hamar ut en status med jødefiendtlig innhold på Facebook. Den inneholdt følgende: «Jævla jøde horer, skulle ønske Hitler kunne kommet tilbake og dusjet dere litt mer.»
  • Samme kveld kommenterte kommunestyremedlem Khalid Haji Ahmed på denne statusen, uten å ta klart avstand fra innholdet.
  • 20.11.12 uttalte Ahmed selv i Hamar Arbeiderblad at han følte seg misforstått i saken. – Jeg snakket med dem på ungdommelig språk, men det er ikke støtte, men tvert imot min måte å irettesette dem på, sa han.
  • Samme kveld bestemte styret i Hamar Ap i et hastemøte at saken ikke skulle få videre konsekvenser for kommunestyrerepresentanten.

Hvis en FRPer hadde lagt ut at han skulle ønske Anders Behring Breivik hadde sluppet ut og knerta resten av AUFerne så ville han blitt ekskludert sporenstreks for høyresiden har mye lavere toleranse for terror og hatefulle ytringer. Men hamar arbeiderparti mente dette var innafor...

Etter mediastyr kom saken opp på nytt, men også da mente de det var akseptabelt. 

AP-kommunestyremedlem Khalid Haji Ahmed beklagte ikke offentlig engang, han bare beklagte at jødene lagde styr om saken. 

 

Dette handler ikke bare om disse to personene, men om hele partiet sin kultur og aksept for jødehat.

 

https://www.dagen.no/nyheter/vil-ekskludere-ap-politiker-for-a-ha-bidratt-til-jodehets/

https://www.nrk.no/innlandet/ingen-konsekvenser-for-ahmed-1.8403631

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hamar-ap-dropper-eksklusjon/13567261/

Skremmende :( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/AXro3/frp-topp-hater-muslimer

Det er kjempelett å finne eksempler. I følge din logikk betyr dette at den norske høyresiden er muslimhatere, men det er jeg sterkt uenig i. 

ikkje verken oppfordring til vold eller andre «negative handlingar», eller for den saks skuld ønske om død, forderving eller fordømming. Eg har berre rett og slett ein intens uvilje mot Islam og muslimar.» skriver Djuvik

 

Det er jo nesten det motsatte.

Det er akseptabelt å være uenig, og i å ikke like andres holdninger, det er noe helt annet å ønske eller oppfordre til drap på minoriteter.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (6 minutter siden):

ikkje verken oppfordring til vold eller andre «negative handlingar», eller for den saks skuld ønske om død, forderving eller fordømming. Eg har berre rett og slett ein intens uvilje mot Islam og muslimar.» skriver Djuvik

 

Det er jo nesten det motsatte.

Det er akseptabelt å være uenig, og i å ikke like andres holdninger, det er noe helt annet å ønske eller oppfordre til drap på minoriteter.

Han sier rett ut at han hater muslimer. Så han oppfyller selv - av egen innrømmelse - definisjonen på muslimhat.

I følge din logikk betyr dette at hele den politiske høyresiden må stå til ansvar for denne enkeltpersonens ytringer, men det er jeg helt uenig i. Verken Venstre, Høyre eller FRP er muslimhatende partier.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...