Gå til innhold

Hvilket Skjermkort skal jeg kjøpe?

rakd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (11 timer siden):

Om skjerm er 1920x1080 så kan det holde med et skjermkort som har 8 GB vram.

Men er det større skjermoppløsning som 2560x1440 så er jeg litt usikker på om en heller bør ha 10-12 GB vram. Det kommer litt an på hvilke spill en skal spille også.

Kommer litt an på hva man skal spille. Cities Skylines 2 svelger lett over 8GB i 1080p. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 timer siden):

Kommer litt an på hva man skal spille. Cities Skylines 2 svelger lett over 8GB i 1080p. 

Det er slik at et skjermkort med mer enn 8GB vil kunne bruke over 8GB, men det betyr ikke nødvendigvis at spillet ikke kan spilles med et skjermkort med 8GB. På en annen side så kan mangel på VRAM være et stort problem, som da gjør at en må stille grafikkinstillinger mye ned.

Jeg ser at Nvidia og AMD selger sine hhv RTX 4060 og RX 7600 skjermkort med 8GB vram som 1080p skjermkort. Og det er litt av grunnen til at jeg tenker 8GB kan være nok for 1080p, men kan være en større ulempe for høyere oppløsning. RTX 3060 12GB, RX 6700 10GB og RX 6700 XT 12GB er de rimligste med mer VRAM, men det er ikke helt enkelt å vite om disse er bedre valg enn kraftigere kort med bare 8GB VRAM. Men jeg heller til at de kan være det for oppløsninger over 1920x1080, men for de fleste spill så vil jo bedre ytelse være viktigere.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (45 minutter siden):

Det er slik at et skjermkort med mer enn 8GB vil kunne bruke over 8GB, men det betyr ikke nødvendigvis at spillet ikke kan spilles med et skjermkort med 8GB. På en annen side så kan mangel på VRAM være et stort problem, som da gjør at en må stille grafikkinstillinger mye ned.

Ja, det er derfor jeg sier at det kommer an på hva man skal spille. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...