Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enslig mor med 2 barn rett til å eie privat bil selv om periodevis mottar sosialhjelp?

Gjest 7b47e...e38

Anbefalte innlegg

Gjest 7b47e...e38

Har jeg som enslig mor med 2 barn med lengre vei til skolen enn 4 km rett til å eie egen bil? Har restgjeld på 30.000 på bilen. Kan få et privat lån uten renter så jeg tenker på at det er lurt å løse inn den for å spare renter da jeg har økonomiske utfordringer nok.

Men: Periodevis får jeg støtte til livsopphold av sosialkontoret (ved søknad via NAV). Der må man kryss av om man eier noe (bil eller annet salgbart).

Jeg bare lurer på hvordan jeg fremdeles kan få ved behov fremtidig sosial støtte og samtidig kunne eie bilen? Den har kanskje en verdi av kr 65.000.- , (etter at lånet nedbetalt) men verdien på bilen har kanskje ikke så mye å si så lenge det ikke er en luksusbil til en million det er snakk om?

Må jeg ha legeattest på at jeg trenger bil da kanskje? Eller annen form for dokumentasjon på at jeg faktisk må ha bil der jeg bor?

Anonymous poster hash: 7b47e...e38

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige svaret i sosialsaker er "det kommer an på". 

Det kommer an på hvor ofte og hvor lenge du trenger hjelp, det kommer an på bilens verdi, hvilket behov bilen dekker, om/hvordan dette behovet kan dekkes på andre måter, og en hel rekke andre faktorer. Men en bil med restverdi på ca. 65k regnes ikke som uten videre billig. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest d41e7...70c

Da jeg var i gjeldsordning, fikk jeg lov til å kjøpe en bil. Prisen pluss kostnader for å få den i grei stand var på rundt 65K mener jeg, og det var 4 år siden.

Det var en ekstra spesiell situasjon der jeg også måtte ha hjelp av barnevernet. Barnevernet var med til namsfogden og hjalp til med å dokumentere behovet.

Så poenget mitt er at dersom det er noe hjelpeapparat rundt barna dine, så snakk med de så stiller du kanskje litt sterkere.

(Inntrykket mitt er vel egentlig at det er lettere å få til ting under en gjeldsordning enn med Nav, men kanskje det hjelper)

Håper det ordner seg 🙂

Hilsen en annen som også har gått på en smell

Anonymous poster hash: d41e7...70c

Lenke til kommentar
Gjest 7b47e...e38

Som mor burde en vel ha en selvfølglig rett til å eie en bil, men ja kanskje 65K er for dyrt når en skal søke SO. Det ver vel viktig å ha en stabil bil da som mor.

Anonymous poster hash: 7b47e...e38

Lenke til kommentar

I tillegg til at det er rom for skjønnsmessig vurdering, så er det eit økonomisk spørsmål der det blir vurdert kor mykje ein sparer i sosialhjelp dersom du selg bilen for å kunnr bruke dei pengane på levekostnader, målt opp mot kva ein eventuelt sparer ved at du har tilgang til bil. Det er her din eksakte livssituasjon blir avgjerande.

God dokumentasjon er alltid bra. Legeerklæring er kanskje ikkje det som er mest aktuelt, men oversikt kva det vil koste på sikt om du ikkje har bil vil være nyttig. Eg nemnde drosje, men transportkostnadane kan også dekkast ved kollektivtransport eller ved å flytte til ein meir sentral bustad. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...