DJViking Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 Jeg skal sende en pakke til Sør-Korea. 1. Det var vist veldig dyrt å sende en pakke til Sør-Korea med Posten. Koster nesten 400kr for en pakke inntil 1Kg. Er det noen andre som er billigere? 2. Det var veldig mye man måtte sette seg inn i av regler, krav og fortolling. https://www.posten.no/landinformasjon?land=Sør-Korea+(Republikken+Korea)&id=KR Det jeg skal sende er en gave til noen jeg kjenner i Sør-Korea. Det er diverse suvenirer jeg har kjøpt i Amsterdam og noe fra Oslo Gardermoen. De tingene jeg skal sende har en verdi (jeg betalte rundt 30 Euro for alt), men jeg vil ikke mottaker skal måtte betale noe tollgebyr (hvis nå det er mulig). Noen som har sendt pakker til Sør-Korea og kan gi noen erfaringer? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 DJViking skrev (På 6.11.2023 den 17.22): Det var vist veldig dyrt å sende en pakke til Sør-Korea med Posten. Koster nesten 400kr for en pakke inntil 1Kg. kan sende som "brev" og koster fra 145 til 225 inntil 1 kg. Sitat Priser for brev utenfor Europa Vekt inntil Inntil 2 cm tykk 2–7 cm tykk Mer enn 7 cm tykk 20 g 36,– 90,– 140,– 50 g 43,– 90,– 140,– 100 g 51,– 90,– 140,– 350 g 80,– 90,– 140,– 1 kg 145,– 170,– 225,– 2 kg 200,– 220,– 280,– du må fylle ut digitalt tollskjema og adresselapp (holder ikke å skrive gave (gift) med må spesifisere varene, f.eks. souvenirs og hva det er. https://www.posten.no/sende/sende-utland/brev-utland 1 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 9. november 2023 Del Skrevet 9. november 2023 1. Syns du virkelig 400kr er dyrt for en sending som skal til andre siden av jorden? Med sporing og inkludert fortolling? Brev er uten sporing, så synd om den havner på avveie underveis selv om verdien ikke er så høy. 2. Du må sette deg inn i reglene uansett om du skal sende pakken til Sverige eller Korea. Jeg har selv sendt mye pakker utenlands, stort sett bildeler til reparasjon. Så lenge suvenirene ikke er laget av forbudt materiale eller inneholder narko, er det normalt uproblematisk å sende slikt over landegrenser. Da skriver du på proforma-fakturaen du skal fylle ut at innholdet er suvenirer, at det er en gave og at verdien er feks 10 Euro. Det sies av Tollvesenet at man alltid skal skrive reell verdi på innholdet, men det er jo gjenstand for tolkning til en viss grad. Jeg tviler på at suvenirene du kjøpte nye er verdt like mye på bruktmarkedet om du nå skulle prøve å selge de, så 10Euro er kanskje ikke så langt fra sannheten. Dette vil da ikke utløse noen betalingskrav hos mottager. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. november 2023 Del Skrevet 10. november 2023 400 til sør-korea er ikke så dyrt. Har betalt mer for pakker innad i Europa av ca. samme vekt/størrelse. Du betaler jo over 100kr for å sende en skoeske innenlands. Så kan du sette det i perspektiv. Jeg sjekket for moro skyld hva DHL tar for å sende pakken din. Det var ~1700 kr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå