Gå til innhold

Magic Design; Et Finér Kabinett

Anbefalte innlegg

Magic Design, har gleden av å presentere:

Et vidunderlig stykke arbeid som skal stå ferdig til The Gathering 2004 !

Nå for dere som ikke gidder å lese så mye kan dere sikkert hoppe ned til der Til der det står "HER" eller bildene begynner ;) For jeg koker opp noen skikkelige tekster som innledning, og noe kortere til bildene :D

Valhall venter! Også kjent blant dere dødelige som vikingskipet på Hamar. Påskeferien 2004 nærmer seg med storm-skritt. Det er ikke lenge før de mest luktende og svette nerdene står som sild i tønne; i kø for å slippes inn i deres Mekka. Jeg og vil være der, og vil stå der blant mine blodsbrødre i første rekke. Ifjor ble det tre og en halv time i kø med kompis Mikkel. Det ble intimt, faktisk så intimt at en slapp å holde bena på jorden, mengden holdt deg oppe.

Men nok historie. I år skal vi tilbake til utallige kilometer med cat-5, "grandis in the air" og hardcore action av alle slag! Men denne gangen skal jeg være forberedt!

Det blir en lang prosess. Ca 1 år. Tanken startet dagen jeg kom inn i vikingskipet i fjor, og slutter når produktet hylles av andre nerder på sine knær i æresfrykt 2004. Vi glær oss! :p:D

HER

Info:

Bildene legges ut på privat server her hjemme. Ikke no tull med home.no, men en gang i måneden må vi oppdatere dns serveren siden vi ikke har betalt for fast ip enda.

Trykk på bildene for større versjon! (maks 800x800)

STATUS rubrikken nederst skriver jeg hvis noe er galt o.l.

Er den typ modder som gjør litt innimellom :sleep: og tar skipper tak når fristen nærmer seg :scared:

Prosessen:

Den orginale idéen ble i hodet en lang stund. Det var ikke før August at idéen begynte så vidt å havne på papir, og ikke minst diskuteres med likesinnede modde-venner(koffe og flere). På OD-dagen var første utkastet blitt nedtegnet:

ide.jpg

Dette er førsteutskastet. Det ferdige produktet blir nok annerledes, men la oss gå gjennom bildene:

øv(øverst venstre): pilen viser forsiden, aka cd-rom siden. De forskjellige fargene skal representere forskjellig knust stein i plexi-beholder, og i midten en dør. Steinen skal hentes fra Kolsås, som har mange forskjellige steinsorter over kort avstand :)

Vært inne på ideen at døren er motorisert, og man trykker på en knapp for å åpne og lukke den...

øm: foran, 5 x 5,25" porter er tenkt å ha her, med diskettstasjon nederst. Videre vil tanken antegelighvis stikke ut nedenfor der, og nederst en 120mm som puster friskt inn i kabinettet.

øh: nytt bilde:

kart.jpg

nv: hovedkortet ligger rett bak denne siden. evo'en har sin åpning her, tanken er flyttet og den siste blir et spennende prosjekt. Tenkte å ta cd-rom og modde den kun for å spille av musikk, med utgang for phones og play knapp o.l.

Den siste er bak, hvor vi ser psu helt øverst. Dette ble forkastet da kabinettet ble for høyt. :no:

Det kommer mer hele tiden... :cool:

Endret av LeChef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå! Bror kom seg ut av dvalen og jeg har fått bilder. Takket være litt photshop er alle bilder i godkjente størrelser (;);) til ok admins'a) :p

Den første tegningen var jo selfølgelig for lite konkret, og hadde ingen mål.

Fort fant jeg ut at utseendet kunne modifiseres ved et hvilket som helst stadie, men innsiden måtte ha nok plass for alle gadgetene! Fikk da far til å kjøpe inn millimeterpapir. Innhentet mål av gadgetene på www og tegnet ivrig.

plassen.jpg

Alt måtte da tegnes i 2d, i 3 dimensjoner. Dette for å passe på alt passet alle veier. Så hver de små pusslebitene dere ser er én komponent fra én vinkel.

Jeg plasserte alt som jeg ville ha det og alt så ut til å klaffe. Men det var for vanskelig å se om alt stemte. Så tok jeg det på "cirka mål"(alt så ut til å passe) og la til en ekstra cm i hver retning. Håper jeg får plass til alt! ;)

L x B x H

500mm x 200mm x 480mm innvendig rammen, litt større enn de fleste midi towers idag.

Når jeg hadde målene og konstruksjonenklart, var neste steg klart som hvit på sort: Materialer! Så heldig som jeg er, har jeg en trevare forhandler like i nærheten. Der jobber gode venner også. Rabattene kommer godt med for en fattig student... Vel det ble 21x21mm til rammeverket og to store finér-6mm-plate(bilde).Om det holder vet jeg ikke men det nok å starte med...

plata.jpg

Arbeidsplassen:

saga.jpg

Ser at andre moddere koser seg i garasjen eller kjelleren med sin mod. Jeg liker da guds frie natur(siden vi ikke har garasje eller kjeller). Jepp, 3 smukke kvadratmeter utenfor døra. Tenkte å installere en ovn da det er kaldt nå om vinteren, men hører rykter om at global oppvarming vil gjøre det fortere enn ovnen min. Om 10-20 år bilr det behagelig selv i januar ;)

saga2.jpg

Jeg bruker en vinkelsag for 21mm'ern. Da blir det rette kanter, og den var god å ha til å lage hjørnestykker, som dere vil se senere...

klypene.jpg

Gikk til clahsern og kjøpte to lange tvinger, med avtrekker for å minske avstanden. Må innrømme at de var meget anvendelige og er herved et must for alle moddere med respekt for seg selv :p

ramma1.jpgramma3.jpg

Ser positivt ut dette...

Bland casco trelim, 24 hjørnestykker og treskruer godt.

La ligge i tvinge til det har tørket. Dette må gjøres i puljer med mindre du har veldig mange tvinger...

Resultatet blir noe som:

ramma4.jpg

ramma5.jpg

Melkekartongen var det nærmeste jeg fant å sammenligne med. Se også på hjørnestykkene som ble brukt for å sette alt sammen. De gir rammen en slik styrke at jeg(ca 60kg) kan sitte på den uten knekk... :thumbup:

hjorne.jpg

Med vinkelmåleren ser vi at det er kun en liten skjevhet, som jeg har tenkt å leve med ;) (målt før alt ble satt sammen)

Det var de bildene jeg har fått foreløpig, flere venter i minnebanken til brors kamera...

Lenke til kommentar

Ser ikkje bildene..

Forbidden

You don't have permission to access /~ole/800/plassen.jpg on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.26 Server at sunset.dyndns.org Port 80

Lenke til kommentar
STATUS:

Noe trøbbel med adganger til serveren og bildene... Bror var for opptatt med et spill til å gi meg et lynkurs. kanskje imorgen. Jeg legger ut nå framover etter som jeg lager ferdig loggen, men bildene får vente til problemet blir fikset...

Jeg siterer meg selv... Skal fikse det så fort jeg kan! :)

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller ser du ikke bildene du heller?

Edit: Hmmm, nå veit jeg ikke om jeg er blind eller hva det er. Jeg så ikke at noen hadde addet reply før meg. :blush:

Edit2: DERJA! :)

Edit3: Hehe, dette blir verdensrekord i edit's. ;) Men det ble min andre synkron posting på siden.

Edit4: Bare for å virkelig være sikker på at denne verdensrekorden står en stund: Det så veldig bra ut! Ganske utrolig at en så spinkel ramme kan tåle så mye.

Endret av PsychoPat
Lenke til kommentar

sånn! bildene fikset = glade forum lesere..? :D

edit: trykket nok på svar knappen samtidig vi, psychopat! *synkron posting fortsetter å øke sin popularitet* ;)

edit2: Det slo meg plutselig at jeg ikke helt har forklart kideregg aspektet ved prosjektet. Har et chieftec kabinett som står og durer, og er umulig å sove på rommet med den på om natten. Ideen er da å lage et stille kabinett...

En evo 360 burde være nok for å passiv kjøle pc'en, med 3 120mm'ere i backup på LAN. Lyd dempoingsmattene kommer jeg tilbake til senere.

Treverk ble valgt fordi det er det jeg kan jobbe med, siden jeg ikke har allverden av uytstyr. Tenkte jeg kanskje skulle beise eller no for en fetere effekt til slutt.... hvis dette er brannfarlig føl dere fri til å skrike ut ;)

Praktisk er viktig, og det skal være ryddig inni! men samtidig se kult ut, som er en utfordring...

Personlig er jeg glad i grønt, og det vil senere vises i modden...

Det var noen få ord fra redaktøren. "And more to come"!

Endret av LeChef
Lenke til kommentar
Ser übert ut dette Chef. :yes:

Klar for LAN i helgen?

Som jeg sier, bak et hvert godt kabinett er det en god ramme!

Du kan banne på at det blir LAN! OG der skal modden videre utvikles :D

Har jo gjort mer enn bildene tilsier, *mumler*slappe bror*mumler*

Men skal feste hovedkortet og 5,25" så den kan brukes på lanet, du hjelper meg håper jeg..? ;)

(og til dere andre: bilder vil bli tatt :cool: )

Lenke til kommentar
En evo 360 burde være nok for å passiv kjøle pc'en, med 3 120mm'ere i backup på LAN.

Vil anbefale deg å ha 3 stk 120mm snurrende på 5v på radiatoren uansett, de høres ikke i det hele tatt og hjelper SÅ mye på kjølings-effekten. Du skal ha radikalt mye overtrykk i kabinettet (eller et tilnærmet hermetisk lukket kabinett med styrt luftstrøm ut) for å få overtrykket til å kjøle godt nok. Iallefullefall ønsker jeg deg lykke til, spennende prosjekt! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...