BicMedium Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Finner ikke noen opplysninger om det noe sted og tenker at her er det sikkert noen som vet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Hvilke ledlys snakker du om og hva mener du med «vanlige» batterier? Lenke til kommentar
Sviskepott Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg bruker kubbelys fra Clas Ohlson selv og der er det både de store variantene C/LR14 og de litt mindre AA/LR6 . Mitt inntrykk er at de går nokså fort tomme hvis en ikke kontrollerer bruken hver dag. Har ingen konkrete opplysninger å komme med ellers dessverre. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) Vanlige alkaliske (ikke oppladbare, bruk&kast) batterier har ikke oppgitt antall mAh (merkelig nok, den viktigste parameteren). Datablad https://docs.rs-online.com/2a27/0900766b814ef4c0.pdf viser at med 1000mA (1 Watt) konstant last, så holder Duracell Ultra kun litt over en time, så vil anta det kanskje er et 1500-1700mAh batteri +/- Elles enkel formel: Watt timer til batteri dividert på hvor mange watt LED-lyset bruker = tid de lyser 1 watt LED er kraftig lommelykt. Er det kun enkel led til å vise status, så kan disse trekke noen få milliwatt og da er det plutselig hundrevis av timer. Er det elektrisk te-lys, eller en haug med dioder i julebelysning så bruker det fort mer => tilsvarende kortere levetid på batteri. F.eks. 2000mAh batteri =2 Ah / 1 watt LED = 2 timer lyser det, dvs sannsynligvis kutter det litt før hvis volt blir for lavt etter hvert som batteri tappes. (Les på oppladbare ved kjøp, de billigste AA/AAA kan ned mot 500 mAh = 0,5 Ah, ikke verdt å kjøpe) Endret 5. november 2023 av Rune_says 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 For å hvite hvor lenge et ledlys vil lyse med et batteri så må man først vite hvilke led lys det er snakk om og hvilken spenning og mengde strøm dem trekker. Så må man vite hvilket batteri man tenker på å bruke og hvilke spenning og kapasitet batteriet(ene) har. Så ut fra spørsmålet i første post er det klin umulig å gi noe svar. 1 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Bruk oppladbare batterier. De har mye mer kapasitet enn alkaliske. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Det første jeg tenker når det kommer til batteridrevne led lys er som nevnt oppladbare batterier og solcelle. Nå vet ikke jeg hva TS skal bruke led lyset til, men skal dem lyse hele tiden så krever det ganske mye strøm og hyppig lading generelt sett. med solcelle så kan man få ledlys til å lyse når det feks. Er mørkt med noen simple sensorer, en mikrokontroller og solcellelading. Hvor stor batteripakke og hvor stor solcelle som kreves etc. kommer helt ann på bruken og hav man krever av utstyret. å bruke ikke oppladbare såkalte "vanlige" batterier er generelt en ganske dårlig ide. Så sant man ikke bare skal pynte litt på matbordet med led strings som ikke trekker all verden med strøm og som kun skal lyse ett par timer av gangen og brukes en gang i uken. Da er vanlige batterier kanskje å foretrekke, for enkelhetens skyld. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) Fant noen tall på biltema batterier C/LR14 Alkalisk batteri: 6200 mAh AA/LR6 Alkalisk batteri: 2600 mAh Et led-lys kan bruke opp et batteri på at alt fra 1-2 timer til flere hundre timer alt etter hvor mye strøm det trekker. Endret 5. november 2023 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 (endret) Se for eksempel på en lommelykt. En god lommelykt lyser opp ganske bra, litt avhengig av reflektor etc. men batteriene varer neppe mer enn en time eller to ved kontinuerlig bruk. men skal man kun lyse opp feks. Akkurat der man er for å kunne se i mørket kan man bruke en helt vanlig 5mm led diode som trekker 10mA. 2 stk. AA batterier koblet i serie vil gi lys i opp til 10 dager kontinuerlig. Alt kommer ann på hva slags lys man er ute etter å hva slags batteriteknologi og konfigurasjon man bruker. Endret 6. november 2023 av Bjerknez Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 (endret) Regner med det er snakk om denne typen, og bruken er pynte lys. https://www.clasohlson.com/no/search?text=kubbelys+led Min mor bruker flere av de typene, og batteriene holder noen dager så vidt jeg har skjønt, og en god del lenger hvis hun benytter timeren på dem (slukker etter 8 timer). Bruker de både ute og inne. Endret 6. november 2023 av AndersT2 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 AndersT2 skrev (1 minutt siden): Regner med det er snakk om denne typen, og bruken er pynte lys. https://www.clasohlson.com/no/search?text=kubbelys+led Min mor bruker flere av de typene, og batteriene holder noen dager så vidt jeg har skjønt, og en god del lenger hvis hun benytter timeren på dem (slukker etter 8 timer). Bruker de både ute og inne. Ahh... hvis det er slike lys det er snakk om, så kan jo disse ganske enkelt modifiseres til å vare lenger da man kan få plass til en del inne i disse lysene. Jeg ser mange av disse bruker 2 stk. C14 batterier som har en spenning på 1.5V og rundt 7-8.000mAh. Dette bør gi strøm nok hvis man bruker timer og eller kun slår det på når man trenger det i mange dager/uker. I disse lysene som det linkes til i forrige post, så brukes det 2 stk. C14 batterier i serie som gir 3V og en kapasitet på rundt 7-8.000mAh. LED dioden i disse lysene trekker rundt 10mA, så da er det bare å finne kalkulatoren. Så rundt 800 timer i teorien hvis LED dioden bruker rundt 10mA. Bruker man lysene 2 timer pr. dag feks. så vil disse lyse i mange måneder. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 Nå finnes det nok desverre enkelte "kina-lamper" der produsenten har "glemt" å sette inn formotstand og bare gambler på at den interne motstanden i batteriet gjør jobben. Da tømmes batteriene utrolig raskt - men mye lys & varme 🤪 Hvis leverandøren derimot har satt inn en ordentlig kontrollkrets som fungerer nærmest uavhengig av batterispenning, så burde man se at batteriene varer lengre gitt samme elektrisk effekt inn på selve led'ene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. november 2023 Del Skrevet 6. november 2023 geir__hk skrev (1 minutt siden): Nå finnes det nok desverre enkelte "kina-lamper" der produsenten har "glemt" å sette inn formotstand og bare gambler på at den interne motstanden i batteriet gjør jobben. Da tømmes batteriene utrolig raskt - men mye lys & varme 🤪 Hvis leverandøren derimot har satt inn en ordentlig kontrollkrets som fungerer nærmest uavhengig av batterispenning, så burde man se at batteriene varer lengre gitt samme elektrisk effekt inn på selve led'ene. Hvilke type led snakker du om her? Uten motstand vil jo led ryke asap…? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 14 hours ago, Bjerknez said: Hvilke type led snakker du om her? Uten motstand vil jo led ryke asap…? Det er som regel enten små lys med CR2032 e.l. batterier eller kraftigere lys hvor antall LEDs går nesten opp i batterispenningen så de akkurat på håret klarer seg med motstand i ledninger og batteri. Typisk eBay/Ali-produkter. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) sedsberg skrev (13 minutter siden): Det er som regel enten små lys med CR2032 e.l. batterier eller kraftigere lys hvor antall LEDs går nesten opp i batterispenningen så de akkurat på håret klarer seg med motstand i ledninger og batteri. Typisk eBay/Ali-produkter. Ja, det er ganske vanlig. jeg har en Abus nøkkel med et slikt batteri i som jeg nettopp har byttet batteri på samt LED diode. Var ingen motstand der. Faktisk en overraskende simpel måte med tanke på at dette er en ganske dyr Abus hengelås. Har skrevet om denne her: Jeg tror uansett at disse batteriene har såpass høy indre motstand at dette ikke skader led diodene. Den nøkkelen har hengt på knippet mitt i i sikkert 10 år og jeg har aldri byttet det batteriet før. LED dioden lyste når jeg trykket, men var veldig dårlig og jeg måtte trykke ganske hardt. Egentlig ganske merkverdig at den har virket så lenge... Endret 7. november 2023 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg kan forøvrig prøve og mål strømtrekket til LED dioden senere i dag uten motstand med et slikt batteri. Hvis LED dioden kun trekker rundt 10-30ish mA så er man innafor. Spesielt tatt i betrakning at LED dioden i mitt tillfelle sjelden lyser veldig lenge. Maks noen sekunder av gangen. Men ja, det bør være rom for å koste på seg en liten motstand her. Det forlenger batteritiden samt livet til LED dioden. En motstand koster jo absolutt ingenting. Kun noen få øre og man får fint plass til en motstand inne i denne nøkkelen. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 For de små nøkkelknippe-lysa så er det neppe verdt det. De har ikke engang bryter. Man presser ene benet rett ned på batteriet. Det er kun en LED, batteri og litt plast. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 sedsberg skrev (Akkurat nå): For de små nøkkelknippe-lysa så er det neppe verdt det. De har ikke engang bryter. Man presser ene benet rett ned på batteriet. Det er kun en LED, batteri og litt plast. Nei, det er ganske simple greier. Overraskende simpelt faktisk. Nesten rart den har funket i så mange år... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg tror forøvrig ikke at LED dioder brukt uten motstand med knappecellebatterier gjøres bare fordi det er laget i Kina. Det er tross alt i mitt tillfelle Abus som mener dette er greit og velger å ikke betale ekstra for dette. Det kan vi ikke gi kineserne skylden før. Men når det er sagt så skal det sies at den Abus nøkkelen min vedrørende batteriet og led dioden var uhyre simpelt laget. Som du sier så er det ikke engang lagt inn noe som helst vedrørende fjærbelastning eller noe. Bare en led diode med et bein på hver side av batteriet. Thats it. Heldigvis er det jo vertfall ikke noe fare på ferde vedrørende kortslutning etc. Er ganske harmløse de små knappecellebatteriene. Å nøkkelen min har jo tross alt holdt i 10 år og funket faktisk delvis enda vedrørende LED dioden. Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 22 minutes ago, Bjerknez said: Jeg tror forøvrig ikke at LED dioder brukt uten motstand med knappecellebatterier gjøres bare fordi det er laget i Kina. Det er tross alt i mitt tillfelle Abus som mener dette er greit og velger å ikke betale ekstra for dette. Det kan vi ikke gi kineserne skylden før. Men når det er sagt så skal det sies at den Abus nøkkelen min vedrørende batteriet og led dioden var uhyre simpelt laget. Som du sier så er det ikke engang lagt inn noe som helst vedrørende fjærbelastning eller noe. Bare en led diode med et bein på hver side av batteriet. Thats it. Heldigvis er det jo vertfall ikke noe fare på ferde vedrørende kortslutning etc. Er ganske harmløse de små knappecellebatteriene. Å nøkkelen min har jo tross alt holdt i 10 år og funket faktisk delvis enda vedrørende LED dioden. Kan være det er simpelt, men for å ta noen klisje'er, som ikke alltid er så dumme noen ganger: - If it works, dont' fix it. - K.I.S.S. (Keep It Simple Stupid) - Det enkle kan være det beste. Noen ganger medfører det å lage noe enkelt og simpelt at "det bare fungerer", og at det er minst mulig som kan gå i stykker. Jo fler komponenter og systemer som innføres og som eventuellt ikke trengs, jo mer er det jo bare som kan gå i stykker... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå