Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøp av batteri til Ryobi snøfreser


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt den største snøfreseren fra Ryobi. Den kommer med 2x36V 6.0Ah batterier, men har plass til 4 batterier. Batteriene brukes i par, så den må enten bruke 2 eller 4 batterier (ikke 1 eller 3). Fra før av har jeg ett 36V 4.0Ah batteri fra en gressklipper, så jeg må derfor kjøpe ett batteri til for å kunne kjøre snøfreseren med 2 par batterier. Spørsmålet blir da om det fjerde batteriet bør være 4.0Ah eller 6.0 Ah?

Altså:

-Par 1: 6 + 6 Ah

-Par 2: 4 + ? Ah

Er det i det hele tatt mulig å kjøre 4+6Ah i par?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Mojo Pin said:

Hei,

Jeg har kjøpt den største snøfreseren fra Ryobi. Den kommer med 2x36V 6.0Ah batterier, men har plass til 4 batterier. Batteriene brukes i par, så den må enten bruke 2 eller 4 batterier (ikke 1 eller 3). Fra før av har jeg ett 36V 4.0Ah batteri fra en gressklipper, så jeg må derfor kjøpe ett batteri til for å kunne kjøre snøfreseren med 2 par batterier. Spørsmålet blir da om det fjerde batteriet bør være 4.0Ah eller 6.0 Ah?

Altså:

-Par 1: 6 + 6 Ah

-Par 2: 4 + ? Ah

Er det i det hele tatt mulig å kjøre 4+6Ah i par?

Som sedsberg er inne på: Batterier som er ulike, eller til og med batterier som i utganspunktet er like men forskjellig slitt bør ikke brukes sammen: De dårlige/svake batteriene tappes først. Så vil de beste/kraftigste batteriene måtte drive snøfreseren samtidig som de lader de utladede dårlige/svake batteriene og dermed utsettes for uforholdsmessig høy belastning og slitasje. Dermed ødelegger du de nyeste/sterkeste batteriene også.

Dette gjelder i alle sammenhenger hvor batterier kobles sammen som i lommelykter, biler, snøfresere, bobiler, power wall'er, batteribanker til bobiler/solcelleanlegg, båter også videre. Det er også uavhengig av om batteriene kobles i paralell eller i serie eller i serie-paralell.

Lenke til kommentar

Parvis så bør batteriene bør være like store. Minst 6 Ah vil jeg si. Så f.eks 2 stykk 6 Ah.

Men skal du ha 4 så kan en ha ett par med 6 Ah batteri og ett par med f.eks 8 Ah batteri.

edit: Om de to parene ikke er samme størrelse så er det ikke sikkert det er lurt å bruke de samtid

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Takk for mange innspill!

13 minutes ago, sedsberg said:

Du vil fremdeles ha problemet med potensiell stor strøm mellom batteribankene.

Vil det da være bedre å kjøre de to 6Ah batteriene tomme, og så bytte til 2x4Ah, enn å kjøre 2x6Ah + 2x4Ah samtidig?

30 minutes ago, Svein M said:

Parvis så bør batteriene bør være like store. Minst 6 Ah vil jeg si. Så f.eks 2 stykk 6 Ah.

Men skal du ha 4 så kan en ha ett par med 6 Ah batteri og ett par med f.eks 8 Ah batteri.

Siden jeg allerede har et på 4Ah er det ikke aktuelt å kjøpe to nye. Disse koster jo 2-4000 kr/stk.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, sedsberg said:

Først må man jo sjekke om den i det hele tatt kan brukes med 4Ah-batterier eller om 6Ah er et krav.

Ja, den kan bruke 2-12Ah. Så spørsmålet er om det da lønner seg å kjøre to og to om gangen, eller om det blir like bra å kjøre med fire samtidig (2x6 + 2x4). Jeg vet ikke hvordan teknologien fungerer, så jeg aner ikke 🤷‍♂️

Lenke til kommentar

Du burde ikke kjøre batteriene tomme heller: Li-Ion-batterier varer lenger hvis de holdes på ladning omkring 50%. I praksis bør man forsøke å holde seg mellom 25-75%, og i alle fall ikke under 15% eller over 80-85%. Dette gjelder Li-Ion-batterier/celler generellt enten de er i lommelykter, mobiltelefoner, verktøy, sykler, snøfresere og så videre.

Det gjelder i utganspunktet biler også, men der er det ikke så svart/hvitt ettersom de har /ofte har større kapasitet enn det som er oppgitt, og som automatiskt gir en buffer. Men prinsippet gjelder der også.

Endret av Gjest MKII
Rettet "omkring 25%" til "omkring 50%".
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Du burde ikke kjøre batteriene tomme heller: Li-Ion-batterier varer lenger hvis de holdes på ladning omkring 25%. I praksis bør man forsøke å holde seg mellom 25-75%, og i alle fall ikke under 15% eller over 80-85%. Dette gjelder Li-Ion-batterier/celler generellt enten de er i lommelykter, mobiltelefoner, verktøy, sykler, snøfresere og så videre.

Det gjelder i utganspunktet biler også, men der er det ikke så svart/hvitt ettersom de har /ofte har større kapasitet enn det som er oppgitt, og som automatiskt gir en buffer. Men prinsippet gjelder der også.

Det aller meste av utstyr har BMS som tar seg av det problemet. Bare huske på å lade de til ca. 40-60% før man setter de til lagring over lengre tid.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, sedsberg said:

Det aller meste av utstyr har BMS som tar seg av det problemet. Bare huske på å lade de til ca. 40-60% før man setter de til lagring over lengre tid.

En BMS sørger for fordeling av lading til de individuelle cellene i batteriet, og at cellene og batteripakken ikke overlades. En BMS sørger IKKE for å holde ladingen innenfor 25-75%...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre man kjøper noe drit fra kina så vil en BMS beskytte cellene mot overlading og overutlading.

Edit: Hvis du noen gang har brukt batteriverktøy så hadde du merket at når batteriet er "tomt" så er det full stopp. Dette er BMS som slår inn og hindrer batteriet fra å bli overutladet. Hvis ikke hadde du kunnet kjørt på med redusert kraft helt til batteriet var ødelagt. Samme er det med f.eks. el-biler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sedsberg said:

Med mindre man kjøper noe drit fra kina så vil en BMS beskytte cellene mot overlading og overutlading.

Edit: Hvis du noen gang har brukt batteriverktøy så hadde du merket at når batteriet er "tomt" så er det full stopp. Dette er BMS som slår inn og hindrer batteriet fra å bli overutladet. Hvis ikke hadde du kunnet kjørt på med redusert kraft helt til batteriet var ødelagt. Samme er det med f.eks. el-biler.

Du har ikke forstått poenget mitt: En BMS hindrer overladning, og fordeler lading til de individuelle cellene i et batteri som jeg også skrev, det holder IKKE ladingen mellom 25-75%, som er det intervallet på ladingen som gjør at batteriet overlever flest mulig ladesykluser som er et poeng du ikke har forstått og som er DET som er poenget mitt! Ellers går utladningskurven BRÅTT nedover for en Li-Ion-celle og batteri. Så flere enkeltceller har en utladningsbegrensning som stopper utladningen på et visst nivå. En BMS kan også ha den funksjonaliteten ja, men ennå en gang: Det er IKKE det som er poenget mitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar nok dessverre feil der. Hvordan forklarer du da at verktøy som bruker disse batteriene plutselig stopper i stedet for at man kan fortsette å kjøre de skål tomme?

BMS er bare en forkortelse for "Battery Management System". Det er ingen fast definisjon på hvordan de er laget og hva de gjør. Men overutlading er en av tingene de som regel beskytter mot. Du som forbruker trenger ikke tenke på SOC, overutlading etc. Utstyret tar seg av det. Du bare kjører på til det stopper og setter batteriet på lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet vi egentlig hvordan Ryobi har løst forbruket når det sitter 4 batterier i maskinen TS har kjøpt?

Ser at Makita har løst det for sin backpack som tar 4x18V batterier på følgende måte:

Sitat

Another interesting point about the Makita backpack battery power supply revolves around exactly how it powers your tools. With the included 18V LXT X2 adapter, the PDC01 pulls power from one of the two lower batteries and one of the two upper batteries. Each time you release the trigger, the PDC01 looks for the optimal battery pair. This helps further extend your runtime since it constantly balances the load.

When using the Makita Portable Battery Backpack Power Supply with an 18V LXT tool, the process remains the same, except that the system only draws power from one of the batteries. When you release the trigger, the PDC01 looks for the next best battery to draw from.

Kilde

TS har ikke oppgitt modell men og man kan vel anta at Ryobi har et litt enklere BMS-design; ser at for modellen RYOBI RY408150 så angis det følgende om batteriene:

Sitat

For power, this machine runs using two active 40V battery ports. There are also two inactive battery storage slots in the battery compartment to pack additional runtime if your batteries drain before you finish the job.

Så hvis modellen TS har valgt fungerer på samme måte, vil to ekstra batterier i maskinen ikke gi noe ekstra der og da, ut over at man kan bytte over til to friske batterier ‘on the go’ og kan fullføre jobben uten å måtte vente på å få ladet opp de to man har brukt.

Gitt dette så vil et 4Ah batteri til kunne brukes sammen med eksisterende 4Ah batteri men gi en kortere ‘runtime’ enn de to 6Ah batteriene som fulgte med. Ellers enig i at et nytt 4Ah + et (godt) brukt 4Ah batteri ikke er helt optimalt mtp. belastning. 
 

Tror jeg ville ha sett det an*: dersom TS får brukt snøfreseren til det han trenger den til på én lading med 6Ah så gir det ikke så mye ekstra å ha to (4Ah) batterier til. Gitt prisforskjell rundt 700,- kroner mellom 4- og 6Ah batteri så kan det være en idé å uansett gå for 6Ah og ha det pluss 4Ah i reserve for de snøtunge dagene samt ta sikte på å kjøpe et ekstra 6Ah når det er tilbud. 

*sett det an - gitt at TS’ maskin fungerer som den jeg refererer til mtp. bruk av batteriene.

 

Mojo Pin skrev (17 timer siden):

Jeg har kjøpt den største snøfreseren fra Ryobi

Hvilken modell?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mojo Pin skrev (19 timer siden):

Hei,

Jeg har kjøpt den største snøfreseren fra Ryobi. Den kommer med 2x36V 6.0Ah batterier, men har plass til 4 batterier. Batteriene brukes i par, så den må enten bruke 2 eller 4 batterier (ikke 1 eller 3). Fra før av har jeg ett 36V 4.0Ah batteri fra en gressklipper, så jeg må derfor kjøpe ett batteri til for å kunne kjøre snøfreseren med 2 par batterier. Spørsmålet blir da om det fjerde batteriet bør være 4.0Ah eller 6.0 Ah?

 

Har du testet hvor lenge du får brukt snøfreseren med kun de 2 batteriene som følger med for ditt bruk?

Ser testen som TEK gjorde sa at 2 batterier på 5Ah varte i ca 15 min ved fullt trykk og våt tung snø:

https://www.tek.no/test/i/l3JRk7/ryobi-max-power-snoefreser-53-og-61-cm

Hvis du er usikker om 2x6Ah og 2x4Ah går sammen, så er det enkelt å kun kjøre med 2 batterier, og ta det lille minuttet å bytte ut når det første settet er tomt.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, sedsberg said:

Du tar nok dessverre feil der. Hvordan forklarer du da at verktøy som bruker disse batteriene plutselig stopper i stedet for at man kan fortsette å kjøre de skål tomme?

BMS er bare en forkortelse for "Battery Management System". Det er ingen fast definisjon på hvordan de er laget og hva de gjør. Men overutlading er en av tingene de som regel beskytter mot. Du som forbruker trenger ikke tenke på SOC, overutlading etc. Utstyret tar seg av det. Du bare kjører på til det stopper og setter batteriet på lading.

Er det prosentregningen som du ikke klarer å forstå og som forvirrer deg? Du gnåler videre om BMS og overutlading og overopplading selv om jeg nå flere ganger har fortalt deg at det IKKE er det som er poenget! Forstår du forskjellen på overutlading under tom/0% som du gnåler om, og det å ikke lade ut til mindre enn 25% som jeg forsøker å forklare deg? Forstår du forskjellen på overopplading over full/100% som du gnåler om, og det å ikke lade opp til mer enn 75% som jeg forsøker å forklare deg? BMS kommer ikke inn i bildet i sammenhengen jeg forsøker å få deg til å forstå! Holder man seg omkring 50% og ikke lader ut under omkring 25%, og ikke lader opp til mer enn omkring 75% varer batteriene lenger i betydningen at man får fler ladesykluser ut av batteriene!

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (11 minutter siden):

Er det prosentregningen som du ikke klarer å forstå og som forvirrer deg? Du gnåler videre om BMS og overutlading og overopplading selv om jeg nå flere ganger har fortalt deg at det IKKE er det som er poenget! Forstår du forskjellen på overutlading under tom/0% som du gnåler om, og det å ikke lade ut til mindre enn 25% som jeg forsøker å forklare deg? Forstår du forskjellen på overopplading over full/100% som du gnåler om, og det å ikke lade opp til mer enn 75% som jeg forsøker å forklare deg? BMS kommer ikke inn i bildet i sammenhengen jeg forsøker å få deg til å forstå! Holder man seg omkring 50% og ikke lader ut under omkring 25%, og ikke lader opp til mer enn omkring 75% varer batteriene lenger i betydningen at man får fler ladesykluser ut av batteriene!

Dette er ikke en elbil. Man snakker batteri til et el-verktøy. De fleste (alle?) lader det til fult og bruker det til tomt.
Meg bekjent er det heller ikke noen batterier til elverktøy (uansett merke) hvor du kan overvåke nøyaktig gjenverende ladning som gjør det du skriver til noe nært meningsløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...