Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

kremt skrev (5 minutter siden):

Guess what. Polen har ikke så mange regler. Det er løsningen. Nordmenn skal bli arbeidsledige mens polakker skal kjøre alt her i landet. Hvis det virkelig hadde vært mangel på sjåfører ville man sett dette på lønningene som tilbys, de ville gått opp. Kraftig. Men dette har ikke skjedd. Da er det ingen reell mangel. 

Mange trenger C∕CE for andre ting enn og drive rein godstransport, lage enorme kostnader for næringslivet er jo lite fornuftig uansett.

Vi har blitt en nasjon hvor kravene til kurs, HMS og dokumentasjon er ekstreme, bare det og gå med en skyveklipper på en rasteplass  krever en hel haug kort og apper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (29 minutter siden):

Jeg kan aldri tenke meg at de kommer til å gj 1-2 millioner mennesker rett til å plutselig føre lett motorsykkel sånn uten videre. Så godt kjenner jeg dette landet. Hvis jeg skal gjette så vil de innføre de "dårlige" punktene fra EU og utelate de "gode". 

hehe ja kan frykte det.

eller, (hvis vi legger godviljen til) evt. bli tillatt viss hatt B førerkort over 5 år etc.

jeg hadde allerede lyst å sjekke på Finn hva som fins av 125cc, men bør kanskje drøye det :p

Lenke til kommentar

Har ny førerkortopplæring på MC  fra 14 år tilbake og etterhvert 290 000 km på MC.  Mange har ikke tatt denne nye opplæringen, da de har fått automatisk oppgradert gammel lett-lapp el lign.  Vil si ny opplæring har mye mer å si for sikkerheten. 

Hadde sikkert hatt tilsvarende effekt med etterutdanning av bilførere, men det er "politisk selvmord"..

Forslaget fra "grønne" Karima Delli inneholder regler om at MC skal ha saktere fartsgrense enn øvrig trafikk, f.eks. tyngre biler - det blir for dumt.

Eneste velt i fart jeg har hatt var pga godt kamuflert grus plassert ut i sving av under-entreprenør av Statens Vegvesen. (60 km/t gikk bra med meg og MC, men selvfølgelig endel tusenlapper til å dekke ny kjørejakke, bukse og litt småting på MC'n)

I sommer advarte jeg om grus i veibanen på en lokal vei jeg kjører mye (Viken Fylkeskommune denne gang), men det måtte en veltet MC til før de gadd feie. Grusen var tilført av fylkeskommunen. 

Hvis myndighetene mener noe med "nullvisjon", så må de banne meg slutte å legge grus på asfalt !

Ellers har jeg observert at bilførere kjører mer over i motsatt kjørefelt på strekninger som er skiltet ned fra 80 til 70.  Jeg tror det har noe med at sjåførene kjeder når veien er designet for 80 og de må kjøre saktere.  De blir opptatt med (mobil)-samtaler eller multimedia-anlegg istedenfor. 

Blinklys virker forresten å være vanskelig å styre for Tesla-sjåførene.  Eller som kjørelæreren min på MC sa "Hvis du blinker først idet du svinger kan du like gjerne drite i det !"

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

btw, bare til "folkeopplysning"

disse EU-landene har allerede åpnet for B = A1

Sitat

B licence holders in the following countries are allowed to drive A1 motorcycles within their own country

 

  • Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission)
  • Germany (to be introduced, after completing 9 driving school units of 90 minutes)
  • Italy (after a training of 10 hours)
  • Latvia (after a training of 10 hours)
  • Malta (after a training of 10 hours)
  • Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission)
  • Spain (after three years)
  • Poland (after three years)
  • Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds)
  • Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years)
  • Austria (after five years, training of 6 hours)
  • France (after two years, a training of 7 hours)
  • Luxembourg (after two years, training of 7 hours)
  • United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed

https://www.femamotorcycling.eu/light_motorcycle/

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Eneste velt i fart jeg har hatt var pga godt kamuflert grus plassert ut i sving av under-entreprenør av Statens Vegvesen. (60 km/t gikk bra med meg og MC, men selvfølgelig endel tusenlapper til å dekke ny kjørejakke, bukse og litt småting på MC'n)

I sommer advarte jeg om grus i veibanen på en lokal vei jeg kjører mye (Viken Fylkeskommune denne gang), men det måtte en veltet MC til før de gadd feie. Grusen var tilført av fylkeskommunen. 

Hvis myndighetene mener noe med "nullvisjon", så må de banne meg slutte å legge grus på asfalt !

opplevd i yngre dager at man går overende for et godt ord på løsgrus på asfalt, livsfarlig.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Rune_says said:

så må de banne meg slutte å legge grus på asfalt !

Jeg tror det største problemet er når de legger ny asfalt på gammel, så blir det veldig høy kant. Da kjører de med en egen lastebil som legger grus på kanten. Det skal ikke mye til hvis en bil kjører på kanten at en del blir kastet inn på veien. Mye man må følge med på som MC fører. 

30 minutes ago, Mr.M said:

disse EU-landene har allerede åpnet for B = A1

Det er lovende, jeg må si det. Her blir det sikkert noe sånt som 50 timer kurs og 2 nye oppkjøringer. Lett MC er egentlig ganske genialt. Man følger trafikken, lett, billig i drift og innkjøp, tar lite plass på veien, morsom å kjøre. Det er jo egentlig bare en moped etter mitt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Jeg sa vi var på den samme trenden, og segment-popularitet er delvis årsak til denne trenden. Hva er det som er så vanskelig med å tolke en graf som peker oppover?

Nei, du sier det er blitt normen med full size SUV'er, du sier det er ingen forskjell på USA og det vi ser i Europa nå, du viser en graf over andelen SUV'er som bevis på dette.

Dette er som jeg viste langt, langt fra sannheten.

Ingen har noe problem med å tolke grafen og økningen i andelen SUV'er. Men det viser på ingen måte hva du påstår. En SUV er ikke automatisk en diger bil, faktisk vil SUV'en som selges her omkring ofte være mindre enn en stasjonsvogn. SUV er et design, ikke en betegnelse på store biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Jeg tror det største problemet er når de legger ny asfalt på gammel, så blir det veldig høy kant. Da kjører de med en egen lastebil som legger grus på kanten. Det skal ikke mye til hvis en bil kjører på kanten at en del blir kastet inn på veien. Mye man må følge med på som MC fører. 

Det er lovende, jeg må si det. Her blir det sikkert noe sånt som 50 timer kurs og 2 nye oppkjøringer. Lett MC er egentlig ganske genialt. Man følger trafikken, lett, billig i drift og innkjøp, tar lite plass på veien, morsom å kjøre. Det er jo egentlig bare en moped etter mitt syn.

Litt tvetydig om du mener skylden bør plasseres på MC-fører for grus utlagt av Fylkeskommunen?   Det jeg vet er at de legger ut løsgrus på kanten som er i strid med reglene (skal være komprimerbar masse, helst kald asfalt, ikke den rullegrusen de legger ut). Den dras alltid ut i veien i krappe høyresvinger av bilister og større kjøretøy, så dette er Fylkeskommunen godt kjent med.  Reglene sier at det skal sjekkes og feies etter at kantgrusen er lagt ut, men blir ikke gjort.  Subbus hadde vært bedre, den ruller ikke.  Mulig det også er korrupsjon dersom entreprenør får betalt for en jobb de ikke gjør.

Jeg unngår grusen greit fordi jeg er kjent, men tenkte at det kunne bli et problem i mørket.  Meldte til fylkeskommunen i Juli men ingenting ble gjort før en som var ukjent med grusen kjørte der sist i September.  Da først ble det feiet og Fylkeskommunen takket for engasjementet mitt - fy f...  (https://www.rha.no/en-person-til-sykehus-etter-mc-ulykke/s/5-57-2225260 )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Synes jeg ingenting om, folk må kjøpe flere biler for at poden skal ha noe å kjøre. Men om han slenger seg i en 10 tonns traktor er det greit..

Formålet med dette er å redusere skadepotensiale i trafikkulykker der unge mennesker er sterkt overrepresentert i fatale ulykker. Hvorfor i alle dager drar du inn en traktor i dette, det har da ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

jeg lurer på om oppstyret vedr. vektbegrensing faktisk er misforstått både her på forumet og diverse media-oppslag.

leser meg opp her:

https://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-revisjonsforslag-2023/id-31475

tvertimot, forslaget går ut på å øke tillatt vekt, for kjøretøy på alternativt drivstoff, eks. el-biler

Sitat
  • Førerkort i klasse B foreslås å gi førerett for kjøretøy med alternativt drivstoff (særlig elbil og hydrogenbil) der vekten overstiger 3 500 kg, men ikke 4 250 kg (artikkel 9 nr. 2 bokstav h).

hvorfor har ingen media-aktører fanget opp dette? :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
20 hours ago, Mr.M said:

er litt nysgjerrig på denne som står i Direktivet

altså punkt (b) at land kan velge å la klasse B også gir rett til å føre A1 (lett motorsykkel)

er dette noe som allerede fins i nåværende direktiv og Norge allerede har sagt nei å innføre? (mener å huske det var en stor tråd her på forumet for lenge siden som diskuterte et eller annet rundt dette, men finner den ikke)

eller er dette et helt nytt punkt, som vi kan se frem til evt. vil bli innført her på berget hvis rette myndighet åpner for det?

Den gangen jeg tok førerkort het det klasse 1 (om jeg ikke husker helt feil). Jeg kjørte opp med personbil, men fikk rettigheter som tilsvarer dagens B, BE, T og A1, og det er det jeg har på førerkortet i dag.

Så vi har hatt "B = A1" i Norge tidligere, for ~40 år siden.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det genererer ikke "klikk"...

jepp, alle de store nettavisene har lagd saker på det. Også Elbil-foreningen slakter "forslaget"

jeg mistenker det hele muligens er en forvridning av et annet forslag i samme dokument:

Sitat

Mulighet for 16-åringer til å kjøre bil begrenset til 45 kmh.

Forslaget åpner for å la personer med førerrett i klasse B1 – som kan utstedes fra 16 år - rett til å kjøre personbiler med med fartsbegrensning inntil 45 kmt og med totalvekt inntil 1800 kg. Dette er ikke noe Norge må innføre, og det vurderes også uaktuelt nasjonalt.

der er omstridte "1800 kg." nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Den gangen jeg tok førerkort het det klasse 1 (om jeg ikke husker helt feil). Jeg kjørte opp med personbil, men fikk rettigheter som tilsvarer dagens B, BE, T og A1, og det er det jeg har på førerkortet i dag.

Så vi har hatt "B = A1" i Norge tidligere, for ~40 år siden.

jau, det opphørte vel førsten av '80 åra.

men frem til rundt 1975 fikk vel de som tok lappen, også automatisk rett til tung motorsykkel?

Lenke til kommentar
On 6.11.2023 at 3:38 PM, nebrewfoz said:

Den gangen jeg tok førerkort het det klasse 1 (om jeg ikke husker helt feil). Jeg kjørte opp med personbil, men fikk rettigheter som tilsvarer dagens B, BE, T og A1, og det er det jeg har på førerkortet i dag.

Så vi har hatt "B = A1" i Norge tidligere, for ~40 år siden.

Fram til høsten 1992 inkluderte førerkort klasse B kjøretøy opp til 7500 kg. De som tok klasse B før dette fikk dermed retten videreført som klasse B C1. Om du hadde klasse BE ble det videreført som BE C1E.

https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/2022/04/30/benyttet-du-deg-ikke-av-muligheten-til-stempelberettiget-fornyelse-na-er-det-for-sent/

Quote

– Frem til høsten 1992 lå retten til å kjøre bil med tillatt totalvekt mellom 3 500 og 7 500 kg i klasse B. Fra 1. oktober 1992 fikk ikke lenger nye førerkortinnehavere av klasse B denne rettigheten i førerkortet. De som hadde rettigheten fikk den stemplet på baksiden av førerkortet, og den ble derfor kalt «stempelrettighet». Alle som hadde «stempelrettigheten», måtte fornye førerkortet innen 1. januar 2002, og fikk da endret rettigheten til dagens klasse C1 og evt. klasse C1E på førerkortet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Mr.M skrev (På 6.11.2023 den 2:47 PM):

jeg lurer på om oppstyret vedr. vektbegrensing faktisk er misforstått både her på forumet og diverse media-oppslag.

leser meg opp her:

https://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-revisjonsforslag-2023/id-31475

tvertimot, forslaget går ut på å øke tillatt vekt, for kjøretøy på alternativt drivstoff, eks. el-biler

hvorfor har ingen media-aktører fanget opp dette? :roll:

Det har jo vært ett særlig problem med å få elektrifisert bobiler og større varebiler på grunn av batterivekt. Så den endringen har vært etterlyst i lang tid, særlig fra bobil næringen. 

Lenke til kommentar

også taxi-næringen har etterspurt mer romslig vektgrense pga. batteri.

fra revisjonsforslaget:

 

Sitat

Forslaget om å tillate økt vekt, inntil 4250 kg med førerkort klasse B for alle kjøretøy med alternativt drivstoff vil innebære en utvidelse fra dagens regler som er begrenset til varebiler, og med nærmere tekniske begrensninger.

En slik endring vurderes i utgangspunktet positivt, da det vil kunne gjøre det enklere å benytte nullutslippskjøretøy med inntil ni sitteplasser til persontransport, som blant annet har vært etterspurt fra aktører i drosjenæringen.

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Quote

I forslagets artikkel 15 foreslås det også å innføre en prøveperiode på minst to år for personer som får utstedt førerkortet for første gang, med harmoonisert kode 98.01. Forslaget er ikke begrenset til enkelte klasser, men gjelder generelt. I prøveperioden er det i Kommisjonens forslag foreslått nulltoleranse for alkohol (0.0 g/mL).

Uh.. EU er klar over at grensen er 0.2 promille, blant annet fordi når man nærmer seg 0.0, er det umulig å skille mellom naturlig alkoholinnhold i blodet, målefeil og inntatt alkohol?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
On 6.11.2023 at 2:47 PM, Mr.M said:

jeg lurer på om oppstyret vedr. vektbegrensing faktisk er misforstått både her på forumet og diverse media-oppslag.

leser meg opp her:

https://europalov.no/rettsakt/forerkortdirektivet-revisjonsforslag-2023/id-31475

tvertimot, forslaget går ut på å øke tillatt vekt, for kjøretøy på alternativt drivstoff, eks. el-biler

hvorfor har ingen media-aktører fanget opp dette? :roll:

Fra linken:

 

Quote

Blant forslagene i rapporten er å innføre en ny førerkortklasse B+ for kjøretøy over 1 800 kg, typisk SUV-er og pickuper, med krav om to års erfaring med kl B. Dette særlig under henvisning til at disse kjøretøyene er trafikkfarlige, tar mye plass og er mindre energieffektive. Forslaget fikk blandet mottakelse i diskusjonene 18. september. I rapporten er det også foreslått blant annet hastighetsbegrensninger avhengig av kjøretøytype, økt minstealder, ikke førerrett med ledsager, endringer i administrativ varighet, krav til helsesjekk – ikke bare selvvurdering.

Rapportutkastet skal behandles videre i EP, pt med sikte på endelig behandling EP i februar eller mars 2024.

 

Lenke til kommentar
likferd skrev (9 timer siden):

Fra linken:

se der ja.

det er visst ikke alle omtaler som tar med alle punkter, så avhengig hvor man leser, dukker det opp ting da.

men, vi kan vel fastslå det i alle fall er indre motsetning i myldret av forslag.

som jeg refererte, er et av forslagene jo nærmest "motsatt" av det du linker til.

Her, tas det ikke forbehold om alder, men sier at ordinært klasse B kan økes til 4 250 kg.

Sitat

Førerkort i klasse B foreslås å gi førerett for kjøretøy med alternativt drivstoff (særlig elbil og hydrogenbil) der vekten overstiger 3 500 kg, men ikke 4 250 kg (artikkel 9 nr. 2 bokstav h).

vs.

Sitat

ny førerkortklasse B+ for kjøretøy over 1 800 kg, typisk SUV-er og pickuper, med krav om to års erfaring med kl B.

 

begge forslagene kan ikke vedtas (ikke med den ordlyden som er nå i alle fall)

vi får nesten bare vente se hva resultatet blir til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...