Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) Hvis dette går igjennom, må man være over 21 år, og hatt B i minst 2 år, for å få B+, som gir førerretten for bil over 1800 kg. Litt som for tohjulinger, som har 4 klasser (AM, A1, A2 og A). Edit: Første tittel brukte klassene B og B+, som artikkelen det lenkes til oppgir. Korrigert til B1 og B. Endret 5. november 2023 av Slettet-fsaSP0zV Ny info om klassebenevnelser Lenke til kommentar
BicMedium Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Høres greit ut det. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Synes jeg ingenting om, folk må kjøpe flere biler for at poden skal ha noe å kjøre. Men om han slenger seg i en 10 tonns traktor er det greit.. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Salvesen. skrev (40 minutter siden): …Men om han slenger seg i en 10 tonns traktor er det greit.. Med B er det ikke greit med 10 tonn traktor: Traktor: Du kan kjøre traktor med en tillatt totalvekt på maks 3 500 kg. Hvis du trekker en tilhenger, må traktoren kunne kjøre maks 40 km/t. Førerrett for traktor gjelder kun i Norge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (Akkurat nå): Med B er det ikke greit med 10 tonn traktor: Traktor: Du kan kjøre traktor med en tillatt totalvekt på maks 3 500 kg. Hvis du trekker en tilhenger, må traktoren kunne kjøre maks 40 km/t. Førerrett for traktor gjelder kun i Norge. En kan vell ta traktor lappen? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Salvesen. skrev (6 minutter siden): En kan vell ta traktor lappen? Det kan man, men det har ikke noe med klasse B å gjøre. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Det er bra dem prøver å øke sikkerheten på veiene, men jeg ser ikke helt for meg at bilers vekt er det store problemet, spesielt nå med elbiler. Sannsynlig er vel sikrere biler tyngre? Burde heller vært et krav om vekt i forhold til ytelse, eller krav om en begrensning i ytelse på biler (plombering slik som på motorsykkel) 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Kanskje greit at 18-åringer ikke sendes ut på veiene i en tesla med 1000 hk og null kjøreerfaring på egen hånd. 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Kan det bli aktuelt å prøve ut veto-retten i EØS-avtalen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (17 minutter siden): Det kan man, men det har ikke noe med klasse B å gjøre. Men det er absurd at en skal få føre stor gravemaskin men bare liten bil. Det er poenget 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 kremt skrev (10 minutter siden): Kanskje greit at 18-åringer ikke sendes ut på veiene i en tesla med 1000 hk og null kjøreerfaring på egen hånd. Skal vell begrenses på vekt, ikke hk? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 (endret) Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene. Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år, uavhengig av alder. Resultatet blir omtrent det samme uansett, men bryter ikke med et vesentlig prinsipp. Endret 5. november 2023 av Gavekort 3 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Gavekort skrev (Akkurat nå): Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene. Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år. Ja erfaring over alder, absolutt! Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 kremt skrev (18 minutter siden): Kanskje greit at 18-åringer ikke sendes ut på veiene i en tesla med 1000 hk og null kjøreerfaring på egen hånd. Dødsulykker i trafikken her i Norge er det mann 50+ som er i flertall. Kanskje vi skulle satt begrensninger i den gruppa? 1 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Det er mange yrker som krever at man kjører varebil. Det blir da i praksis 21 års grense i disse yrkene. Det burde i så fall være unntak for varebiler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Opsat500 skrev (3 minutter siden): Det er mange yrker som krever at man kjører varebil. Det blir da i praksis 21 års grense i disse yrkene. Det burde i så fall være unntak for varebiler. Begrensningen er afaik egenvekt med fører. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 leticia skrev (6 minutter siden): Dødsulykker i trafikken her i Norge er det mann 50+ som er i flertall. Kanskje vi skulle satt begrensninger i den gruppa Tja... Sitat Ulykkesrisikoen er størst i de første seks månedene ungdom har førerkort. Deretter synker risikoen betraktelig. For aldersgruppen 18 til 24 år blir den likevel liggende på et nivå som er langt høyere i forhold til andre aldersgrupper. 2 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 virker som lite gjennomtenkt forslag, Sitat Ifølge databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, vil de under 21 år kun ha mulighet til å kjøre 139 av 517 elbiler som er registrert hos dem. Det er batteriene som gjør elbilene så tunge Sitat De yngste sjåførene vil heller ikke kunne kjøre en del varebiler. det siste vil jo i praksis medføre yrkesforbud hvis noen under 21 år har sjåfør-jobb. Jeg vet ikke hvor utbredt det er med (fossil og el) personbiler/varebiler over 1800 kg. men en slik ny forskrift vil vel lage endel problemer både for næringslivet og for bilholdet i familier? 1 Lenke til kommentar
Opsat500 Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Gavekort skrev (10 minutter siden): Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene. Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år, uavhengig av alder. Resultatet blir omtrent det samme uansett, men bryter ikke med et vesentlig prinsipp. Det er ingenting som tyder på at der skjer i Europa. Disse store beistbilene eksiterer knapt i Europa. Og europeiske bilprodusenter lager ikke store biler. Maxitaxi og varebil er vel det eneste. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 22 minutes ago, Salvesen. said: Men det er absurd at en skal få føre stor gravemaskin men bare liten bil. Det er poenget Nei, du får ikke kjøre stor gravemaskin på veien men kun liten bil. Med B- kommer du til å være begrenset till 1800kg for å flytte den på vei, og må ta BE eller T for å kjøre større maskiner på veii. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå