Gå til innhold

Kan man flytte eldre IPS?

Gjest 02181...6ef

Anbefalte innlegg

Gjest 02181...6ef

Jeg ønsker å samle all pensjonen min på ett sted, men da jeg prøvde å flytte pensjonen oppspart via tidligere arbeidsgiver fikk jeg dette svaret: 

"Ønsker med dette å gi deg en oppdatering vedrørende ønsket flytt av IPS fra xxx til yyy. Vi har mottatt tilbakemelding fra xxx og de skriver at avtale aaa er en gammel IPS som var opprettet før 1. november 2017 og ikke en "ny" IPS som er flyttbar til yyy. Avtalen vil derfor ikke bli flyttet og flyttet er derfor kanselert."

Betyr dette at den delen av pensjonen min er låst til xxx, og det er ikke noe jeg kan gjøre med det? Dette er egentlig av minimal betydning for min del, men syns allikevel det er irriterende å ikke få plassere sin egen pensjon der en selv vil.

Anonymous poster hash: 02181...6ef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2e136...dbb

Virker som at en skal kunne flytte. Men usikker på er tilsvare både med gammel IPS og IPA om det er en avtale fra et forsikringsselskap vs. bank, ift. at det var noe forskjeller på forpliktelser ift. forsikring/ garantert avkastning. Og eller at en må si fra seg garantert avkastning for å gjøre avtalen om til en med valgfrie investeringer. Om en må endre først hos dem en flytter fra eller om en kan formidle at en sier fra seg forsikring f.eks på flytteskjema til Nordnet eller ny tilbyder. På IPA hos Nordnet kan en også investere i amerikanske ETF, og ikke kun europeiske. Usikker på om tilsvarende gjelder for gammel IPS. Men har uansett tilgang til amerikanske aksjer i tillegg til europeiske. Nordnet skrev i 2017 at de gjorde om eksisterende avtaler til pensjonskapitalbevis. Som kan samles i egen pensjonskonto om en jobber i det private. Hos Nordnet er kun europeiske fond og ETF tilgjengelig i pensjonskapitalbevis. Ikke aksjer.  Gammel IPS kan nok også samles i egen pensjonskonto.  Men om en har tilgang til amerikanske aksjer, kan det jo våre fordel å ikke gjøre det, evt. kun beholde i eget pensjonskapitalbevis. Egen pensjonskonto gjør jo at om en jobber i det private kan velge rimeligere tilbyder enn det arbeidsgiver har avtale med og få refundert prisdifferansen som innbetales på egen pensjonskonto. Men om en ikke slår sammen pensjonskapitalbevis eller samler alt i egen pensjonskonto er jo fordelen at en kan holde porteføljer separert som kan være mer fleksibelt ift. start av utbetaling på ulike tidspunkt, flytting av deler av pensjonssparing til ny aktør med tiden, samt risikospredning. Har en alt på en pensjonskonto, i et pensjonskapitalbevis ol. vil jo hele kontoen/ skatteobjektet påvirkes av utviklingen på investeringene på det ene objektet/kontoen. Aksjesparekonto kan splittes. Men tror ikke en kan splitte pensjonskapitalbevis, egen pensjonskonto som allerede har blitt slått sammen. Pensjonskapitalbevis, IPS ol  kan med fordel flyttes til aktører som har lavest fondshonorar og evt. administrasjonsgebyr. Nordnet tar 199 kr for å flytte pensjonskapitalbevis, IPS, IPA og Zerokonto fra dem. Men tar ikke administrasjonsgebyr. Kun forvaltningshonorar på fond som fondsforvaltere tar, plattformavgift for fond, kurtasje for aksjer og ETF og vekslingspåslag på 0,25 om verdipapiret ikke er i NOK ved kjøp og salg. Kron tilbyr også europeiske ETF'er i tillegg til vanlige fond på pensjonskapitalbevis og muligens egen pensjonskonto. Men tar ikke administrasjonsgrbyr eller flyttegebyr for å flytte fra dem. Generelt er det ikke gebyr for å flytte egen pensjonskonto da det er mot reglene å kunne ta dette for egen pensjonskonto.

https://www.finansportalen.no/pensjon/ips

https://www.nordnet.no/blogg/ips-og-pensjonssparing-hos-nordnet/

Anonymous poster hash: 2e136...dbb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...