Gå til innhold

Kjernekraft er den perfekte løsningen

Anbefalte innlegg

Kalle Klo skrev (På 27.8.2024 den 1:00 PM):

Sannsynligheten for at det går åt skogen er nok høyere med havvind, men worst-case scenario (både økonomisk og generell katastrofemessig) er definitivt verre med kjernekraftverk. 

Disse worst-case-scenariene er veldig usannsynlige i Norge. Fukishima er ihvertfall ikke relevant å sammenligne med da monsterjordskjelv og tsunamier aldri vil ramme det norske innlandet.

Powertrainer skrev (På 27.8.2024 den 1:08 PM):

Jeg mener vi må begynne å tilegne oss den kompetansen og utvikling nå fordi vi kommer ikke utenom kjernekraft i framtiden så frykten for å bli hengende for langt etter som nasjon er nok der, men er enig i at det er relativt mange potensielle skjær i sjøen ja.

Den norske syken: vi skal alltid "følge utviklingen nøye" og først lære av andre land lenge etterpå og aldri hoppe uti det men tviholde som sta fjellbønder på at vi har rett og har alltid hatt rett. Helt til store muligheter har gått oss forbi i årevis.

Kalle Klo skrev (På 27.8.2024 den 1:11 PM):

Vi er jo i en enestående posisjon med vannkraft da, så mindre behov for kjernekraft enn de fleste andre land. 

Joh, hadde det nå endå vært så vel at politikerne bak ryggen på oss og uten å spørre oss ikke hadde "stilt den til disposisjon og solidaritet med Europa(les:Tyskland og deres selvskadende energiselvmord)så hadde det jo vært så optimalt som du kan si det. Nå er jeg helst for at vi sier opp og river disse avtalene i stykker, kaster børshaiene vekk fra energisystemet vårt og gjenopptar full kontroll over egne kraftressurser. Men intil da får vi se på kjenekraft som en løsning B.

oldboy skrev (På 27.8.2024 den 7:17 PM):

Skal vi elektrifisere sokkelen og starte opp ny kraftkrevende industri så vil det bli behov for mer produksjon i fremtiden. 

Du har forsåvidt rett i det skjønt jeg mener nå at dette utopiske svindelprosjektet med elektirifsering av sokkelen bør skrotes helt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Morromann said:

Disse worst-case-scenariene er veldig usannsynlige i Norge. Fukishima er ihvertfall ikke relevant å sammenligne med da monsterjordskjelv og tsunamier aldri vil ramme det norske innlandet.

Den norske syken: vi skal alltid "følge utviklingen nøye" og først lære av andre land lenge etterpå og aldri hoppe uti det men tviholde som sta fjellbønder på at vi har rett og har alltid hatt rett. Helt til store muligheter har gått oss forbi i årevis.

Joh, hadde det nå endå vært så vel at politikerne bak ryggen på oss og uten å spørre oss ikke hadde "stilt den til disposisjon og solidaritet med Europa(les:Tyskland og deres selvskadende energiselvmord)så hadde det jo vært så optimalt som du kan si det. Nå er jeg helst for at vi sier opp og river disse avtalene i stykker, kaster børshaiene vekk fra energisystemet vårt og gjenopptar full kontroll over egne kraftressurser. Men intil da får vi se på kjenekraft som en løsning B.

Du har forsåvidt rett i det skjønt jeg mener nå at dette utopiske svindelprosjektet med elektirifsering av sokkelen bør skrotes helt.

Tsunami som følge av jordskjelv, neppe. Lokal tsunami pga stort ras kan absolutt skje. Man bør tenke seg to og tre ganger om før man plasserer et kjernekraftverk i en vestlandsfjord. Ditto i kvikkleire områder.

Under Stortingsgarasjen eller nye regjeringskvartalet kunne vært en interessant ide. Litt som når kineserne beordret sjefene i de kinesiske flyselskapene til å være i luften midnatt 31. desember 1999. Y2K gikk som kjent glatt, men fint med litt ekstra motivasjon. 

Så lenge settingen er slik den er, og politikere og strømbransje ikke bryr seg om befolkningens ve og vel, ser jeg ikke at kjernekraft skal gjøre situasjonen merkbart bedre. Tvert i mot så har man alle muligheter til å lage et enda større tapsprosjekt enn man har med havvind. De private som starter opp casher inn og skattebetalerne blir sittende med regningen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Så lenge denne elektrifiseringen skal basere seg på ustabile vindmøller så er jeg helt enig med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 13.9.2024 den 10:33 AM):

Tsunami som følge av jordskjelv, neppe. Lokal tsunami pga stort ras kan absolutt skje. Man bør tenke seg to og tre ganger om før man plasserer et kjernekraftverk i en vestlandsfjord. Ditto i kvikkleire områder.

Enig. Kjernekraftverkene bør selvfølgelig plasseres i flatbygdskommuner på det indre østlandet, som Hedemark, Akershus og Østfold.

Kalle Klo skrev (På 13.9.2024 den 10:33 AM):

Så lenge settingen er slik den er, og politikere og strømbransje ikke bryr seg om befolkningens ve og vel, ser jeg ikke at kjernekraft skal gjøre situasjonen merkbart bedre. Tvert i mot så har man alle muligheter til å lage et enda større tapsprosjekt enn man har med havvind. De private som starter opp casher inn og skattebetalerne blir sittende med regningen. 

Derfor er det viktig at man stemmer riktig ved Stortingsvalget. "Arbeider"-partiet(ihvertfall ledelsen)og Høyre bryr seg ikke mye om befolkningens ve og vel; det har du fullstendig rett i. Men man bør stemme fornuftig og et slik prosjekt bør skje i statlig regi. Om det blir dyrere; tja; vel; det vil ihverfall ikke føre til så store naturødeleggelser som vindkraftprosjektene.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...