Gå til innhold

CPU temperatur

Skandinav

Anbefalte innlegg

Får du blåskjermer eller noe når maskinen låser seg, eller skrur den bare seg av og så på igjen?

Og hvis du har 2k eller XP, har du prøvd å skru av automatisk restart ved kræsj?

Maskinen rett og slett bare låser seg med skjembildet inntakt. Det blir bare rett og slett umulig å bevege mus eller gjøre noe med tastaturet.

Dersom jeg kjører lyd (feks flightsim) så henger lyden seg opp og liksom bare står og hikker. Har prøvd både å ta ut de to halvproffe lydkortene, kjøre lydene på hvert av dem, og oxo bruke det innbygde på hovedkortet. Men resultatet er det samme. Full låsing og lyd som hikker....

Ingen blåskjerm eller reboot.... den bare står der og ser dum ut med det siste skjermbilde jeg hadde før den låste seg....

Bruker winxp pro (engelsk versjon - med alle windows update, inkludert sp1)

Endret av popztarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det virker som en overopphetingsfeil og ikke noe med CPU'en selv.

Hadde en CPU her for en stund siden som hadde problemer med L2 cache og den fikk NAV til å finne 15 forskjellige virus på viktige systemfiler. NAV slettet de filene siden den ikke klarte å reparere dem (fordi de ikke var infiserte!).

Når jeg hadde fjernet NAV, begynte Windows XP å kræsje med skumle blåskjermer (PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA med win32k.sys som driveren det var feil i).

Tror det beste du kan gjøre er å sjekke hvordan det står til under kjøleribba.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Tror det beste du kan gjøre er å sjekke hvordan det står til under kjøleribba.

Anse det som gjort! Regner med at det ikke er noe problem å bruke opp igjen samme kjøleribbe etter at den har vært montert av cpu? Hvordan fjerner man best rester av gammel kjølepasta fra selve prosessorbrikken uten å skade prossessoren?

Men overoppheting og overoppheting, fru Blom? PC'en låser seg ved litt over 50 grader, men skal jo tåle mye mer? jaja, best å sjekke først og så får vi se....

(Har forresten vært litt tull inn i mellom med Norton Antivirus ja...)

Endret av popztarr
Lenke til kommentar

Er ikke noe i veien med litt etterforskning nei.. Har aldri brydd meg om det siden pc'n er stabil, men jeg hadde også mye lavere cpu temp når jeg satte sammen pc'n for litt over 1 år siden.. Lå vell på 30-35 grader da. Kan noen fortelle meg hvorfor cpu tempen har økt med nesten det dobelte på 1 år?

( Får vell drive litt etterforskning jeg også da :yes: )

Lenke til kommentar
Hvordan fjerner man best rester av gammel kjølepasta fra selve prosessorbrikken uten å skade prossessoren?

Fikk fortalt av de som jobber på Komplett at man burde bruke Isopropanol, om jeg husker korrekt..

Regner med at du ikke er helt dum, men sier det likavell, ta ut CPU'n før du begynner da, hehe, vill jo ikke ha isopropanol på noen andre komponenter...

Lenke til kommentar

Ja det samler seg mye støv.. Har brukt støvsugeren en gang.. Husker ikke om tempen falt noe, men fikk værtfall renset litt inni der.. Har byttet cpu vifte en gang, tempen falt noe da.. Ellers har jeg ikke byttet noe bortsett fra en HD ... Men men.. shit happens

Endret av lmoxness
Lenke til kommentar

Vel, trenger et godt tips hvertfall til hvilken pasta jeg bør bruke, og hvilke jeg bør unngå. Vil gjøre det skikkelig når jeg først må demontere. Det er jo litt risky med disse klemmene som holder fast cpu og kjøler, så vil helst slippe å gjøre jobben flere ganger....

Lenke til kommentar

Problemet som du beskrev da maskina bare frøs osv, har jeg også hatt selv.

Jeg prøvde alt mulig for fikse problemet, til slutt sendte jeg inn både ram, hk og cpu til komplett.no. Fikk iallefall erstattet både hk og cpu, jeg fant egentlig aldri ut hva som var problemet mitt, men tror kanskje cpu'n kan være feilen. Så det er sikkert der du burde lete etter problemet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde akuratt samme problem, maskinen bare låste seg. ( viste siste skjermbildet/fryste), og den restartet. Da stod det alltid at cpu var på 50 grader, jeg har ikke stilt den til og slå seg av ved denne tempraturen. Dette skjedde mens jeg kjørte XPpro, så jeg la inn w2k på nytt, uten og gjøre noen annet, nå har det nå vært dønn stabilt i 10 mnd igjen.

Skjønner ikke at det skulle ha noe og si, for 3 maskiner som var nesten identiske blei alle satt opp med XPpro, men det var kun min som frøys hele tiden. Men med w2k går det som ei klokke.. :)

Izopropanol får du på bensinstasjoner, alle byggsjapper og jernvare forhandlere.. Artic silver fungerer perfekt. Det selger dem på microplex

Endret av pro0opz0r
Lenke til kommentar
Izopropanol får du på bensinstasjoner, alle byggsjapper og jernvare forhandlere.. Artic silver fungerer perfekt. Det selger dem på microplex

ok, får løpe inn på nærmeste bensinstasjon og se om jeg får tak i isopropanol.

Er det forresten mye forskjell på kjølepasta?

Jeg har en tube liggende fra første installasjonen som heter "TITAN TTG-S104 - Silver Cream", den er sølvfarget, og fortsatt fin og myk i konsistensen. Det er knappe 2 år siden jeg kjøpte den til monteringen av cpu og kjøleribbe, vet ikke om alder spiller noen rolle? Det beste er vel uansett nytt...

Ser forresten at det finnes mange varianter av Artic Silver pasta. Hvilken er det du mener?

Endret av popztarr
Lenke til kommentar

Har hatt akkurat samme problem.

Jeg anbefaler å dra til nærmeste bensinstasjon og kjøpe isopropanol.

Og hvis du bor i en by med Komplett (eller datakjeden kanskje det heter nå!?) så kan du jo spørre om de har Artic Silver 5 (det er den nyeste og den beste).

Er nesten 99% sikker på at det er problemet.

De har den sikkert der! :yes:

Lykke til! :D:D

Lenke til kommentar
Har hatt akkurat samme problem.

Jeg anbefaler å dra til nærmeste bensinstasjon og kjøpe isopropanol.

Og hvis du bor i en by med Komplett (eller datakjeden kanskje det heter nå!?) så kan du jo spørre om de har Artic Silver 5 (det er den nyeste og den beste).

Er nesten 99% sikker på at det er problemet.

De har den sikkert der! :yes:

Lykke til! :D:D

Gjorde du noe med problemet da? Ble det eventuellt bedre etter du renset med isopropanol og smørte på ny pasta???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...