Skandinav Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har en AMD Athlon 2400+ @ 2007 Mhz med en Aero Jet 7 vifte - http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet689.htm Jeg har 3 Enermax kabinettvifter - http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=UC8FAB . Når pc' går på "tomgang" ligger temperaturen på CPU rundt 51-53 C og kabinetttemperaturen rundt 35 C. Hvis jeg skrur alle 4 viftene til topp så synker tempen i kabinettet til ca 28 C og CPU til 47 C, man da bråker det infernalisk. Med alle viftene i bunn så er det musestille men da ligger temperaturen på CPU rundt 58 C og kabinett rundt 40 C. Ved krevende programmer som ved videokomprimering går tempen opp i 60 C på CPU med maks kjøling. Men hva er egentlig maks temperatur på CPU? Skjønnt at jo lavere jo bedre, men støyen er ikke å leve med. Jeg fant dette innlegget på et danskt forum, er det sant det som sies? "Mange AMD-ejere synes også unødigt bekymrede over ofte høje cpu-temperaturer. Dette er der dog absolut ingen grund til at være, medmindre ustabilitet forekommer. Athlon XP cpu'er kan sagtens fungere upåklageligt ved temperaturer på mellem 70 og 85 grader. Dette har vi testet i fuldstændig tillukket kabinet, hvor 26 dBA 2600rpm Pabstblæseren på Alpha 8045T via Zalman Fanmate var kørt hele ned på ca. 1000rpm (over flere måneder). Cpu'en (Athlon XP 1800+) nåede ofte op i nærheden af 80 grader i krævende 3D-spil, men PC'en var fuldstændig stabil (Asus A7V333 KT333 bundkort). Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader. Derfor skal Athlon XP ikke sammenlignes med Intel cpu'er, og cputemperaturer på under ca. 80 grader bør ikke være årsag til bekymring, såfremt PC'en er stabil. Overclockningspotentialet er dog generelt reduceret, hvis cpu'en ligger omkring 80 grader" http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/html/8396.all.html Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Vel, i følge denne PDF'en [www.amd.com] så er det vel rimelig rett. Her er det også noe info: FAQ PDF [www.amd.com] Mer her [www.amd.com] Er bare å lese datasheet for din CPU. Endret 15. januar 2004 av Bludd Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Kjør på, kanskje den holder i 5 år i stedet for 6 år. 60 grader er ingenting. Egne erfaringer sier at det først blir ustabilt ved en 75 grader og oppover. Har vært nærmere 90, men da ble det noen restarter, men ingen svidd core. Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 (endret) hm, melder meg på her fordi jeg synes dette var litt interessant. Har en AMD xp1900. Har de siste månedene begynt å oppleve at maskinen min låser seg når temperaturen kommer noe over 50 grader, kanskje 52-54. Mistenker cpu'en selv om jeg vet fra før (og også får det bekreftet her) at en AMD prossessor skal tåle ganske mye mer enn litt over 50 grader. Vet ikke om noen tilfeller der den har kjørt seg skikkelig varm, dvs jeg har ikke hatt temperaturmåler hele tiden, men viftene har nå snurret og gått. Noen som har en formening om hvorvidt jeg skal fortsette å mistenke CPU'en, eller om det kan være andre ting? Kanskje til og med hovedkortet? Det er av typen MSI K7T266 PRO (ver 2.0). Maskinen fungerer stort sett 99 % av tiden og ligger da på en 47 til 48 grader i cpu-temp, men det hender at den låser seg enkelte ganger når prossessoren får jobbe litt. Det er selvfølgelig irriterende og ikke helt til å stole på. Og kanskje plutselig en dag blir det verre? Bruker maskinen en del i musikk/spillesammenheng og er avhengig av at det fungerer.... Endret 15. januar 2004 av popztarr Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Det kan jo være at du har dårlig ventilasjon i kabinettet slik at CPU'en på en måte varmer opp andre komponenter slik at ting kræsjer. Evt. kan det jo hende at strømforsyningen din ikke er helt god. Lenke til kommentar
Goaman Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Som sakt kan det være stømforskyninga den får som regel litte skyld til tider for alt den finner på...men jeg ville også ha tatt en titt på MSi kortet de har hat en periode der de ikke hadde akurat noe å skrytte av på produksjons siden , men det er jo mulig at prossesoren har fått en feil i produksjon også...jeg bruker mare Atlon XP prossesorer nå men er litt missfornøyd men den siste jeg kjøpte virker treig i forhold til min gammle XP 1800, den siste hvar en XP 2400... Hvis du har andre stømforskyninger som har nok støm ville jeg ambefale deg å prøve å skifte den en stund og se da... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 For å senke temperaturen dramatisk på en AMD maskin anbefaler jeg cpuidle. Her er den Senker temperaturen kanskje 20 grader med idle = lengre levetid. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 [jeg bruker bare Atlon XP prossesorer nå men er litt missfornøyd men den siste jeg kjøpte virker treig i forhold til min gammle XP 1800, den siste hvar en XP 2400... ] atlon xp 2400+ Thoroughbred eller? de skal vist hvere både dårlig til å klokke og også ganske trege Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 (endret) Det kan jo være at du har dårlig ventilasjon i kabinettet slik at CPU'en på en måte varmer opp andre komponenter slik at ting kræsjer. Evt. kan det jo hende at strømforsyningen din ikke er helt god. Gjorde et lite eksperiment idag. Jeg brukte et program som heter "speedfan" til å regulere ved hvilken temperatur viftene på cpu og i kabinettet skulle koble inn. Jeg satte temperaturen til 55 grader celsius, og startet flightsimulator + en divx film. Men selv om pc'en stod åpen uten deksel, så låste pc'en seg. Dvs at de andre komponentene ikke ble spesielt oppvarmet av varmen fra cpu, siden disse nå får kjøling fra luften i rommet ellers, som hadde normal romtemperatur. Ellers har jeg prøvd "cpuidle", som forsåvidt fungerer omtrent på samme måte som "Cooler", som MSI har innkluderte i sin pakke sammen med "PCalert". Mulig "CPUidle" fungere bedre, har ikke teste så mye enda, men etterhvert som cpu-kraften forsvinner, feks divx-encoding, så fungerer oxo denne dårligere enn når den har tilgang til full CPU-kraft. (les: temperaturen stiger igjen). Mistenker fortsatt CPU for å skape problemene..... Endret 16. januar 2004 av popztarr Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Har du slengt på kjølepasta selv? Sikker på at kjøleribba er festet ordentlig? Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Har du slengt på kjølepasta selv? Sikker på at kjøleribba er festet ordentlig? Ja, gjorde monteringen selv, med kjølepasta og det hele, er snart 2 år siden det ble gjort. Mulig det er en ide å demontere å prøve med ny kjølepasta (noen som har et godt forslag til hvilken og hvor man får kjøpt den? Duger denne pastaen?) som man er sikker på er av god kvalitet? (Mener forøvrig den første pastaen var av god kvalitet den oxo. Alle komponentene ble i sin tid kjøpt fra PSdata.) Hadde en liten tanke om at kanskje temperaturen som vises på drøye 50 grader rett og slett er feil, og at den er mye høyere? Rett nok vises samme temperatur både i bios og i programmet speedfan. Spørs vel litt hvor temperaturen måles osv, men har lagt merke til at av og til når jeg kjenner nederst på kjøleribba nærmest CPU'en kjennes den rimelig varm ut, uten at jeg skal si at det er mer enn 50 grader... (har ikke innebygd termometer i fingertuppene....hehe... ) Endret 16. januar 2004 av popztarr Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Men selv om pc'en stod åpen uten deksel, så låste pc'en seg. Er det ikke slik at ved å ta av side dekselet så hindrer man luft gjennomstrømmingen? Har selv prøvd dette å min erfaring er at dette ikke senker temperaturen... Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Men selv om pc'en stod åpen uten deksel, så låste pc'en seg. Er det ikke slik at ved å ta av side dekselet så hindrer man luft gjennomstrømmingen? Har selv prøvd dette å min erfaring er at dette ikke senker temperaturen... Vel, du har nok et poeng. Har et desktop kabinett jeg da, og forsøket var ikke mest myntet på CPU temp, men å holde det luftig rundt pci-kortene.... Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Merkelige greier. Mulig du bør ta av vifta og kjøleribba og se hvordan det ser ut under, kanskje rengjøre litt og feste den godt på nytt. Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Merkelige greier. Mulig du bør ta av vifta og kjøleribba og se hvordan det ser ut under, kanskje rengjøre litt og feste den godt på nytt. Ja, sikkert lurt. Skal bare få tak i ny pasta først. Hva anbefales av pasta? Lenke til kommentar
lmoxness Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Men det er ingen problem at cpu tempen er på 60 grader da.. Min cpu temp er akuratt nå på 56 grader.. ingen problem det... Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) Har ikke lyst til å uttale meg om kjølepasta, da jeg ikke er noe særlig tilhenger av det. Vet at mange sverger til det, så du skal ikke vente lenge før noen gir deg tips. lmoxness: Er faktisk enig, men det kan ikke skade å etterforske hvorfor den er varm så nå hvis den ikke var det før. Endret 16. januar 2004 av Bludd Lenke til kommentar
popztarr Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Men det er ingen problem at cpu tempen er på 60 grader da.. Min cpu temp er akuratt nå på 56 grader.. ingen problem det... .... Bare at min pc fryser/låser seg før CPU når 56 grader - rundt 52 - 54 så er det slutt... Derfor jeg har problemer. Vet jo at en slik cpu skal tåle kanskje opp mot 85 grader tror jeg egentlig. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Får du blåskjermer eller noe når maskinen låser seg, eller skrur den bare seg av og så på igjen? Og hvis du har 2k eller XP, har du prøvd å skru av automatisk restart ved kræsj? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå