Gå til innhold

Ny Vaskemaskin


Anbefalte innlegg

Hei

Putter spørsmålet mitt her da jeg ikke fant noe bedre tråd.

Vaskemaskinen min sluttet å fungere og ville ikke la seg diagnostisere, den var gammel og tenkte at kretskortwt var ødelagt eller noe lignende.

Kjøpte ny maskin men den vil ikke starte, ingen feilkoder. Den startet og kjørte en vask helt fint, vet ikke hvorfor for jeg gjorde ikke noe annerledes. men den vil ikke starte igjen.

Kan det være stikkontakten som ikke gir nok strøm? Den er ca 20 år gammel.

Har dårlig økonomi og lurer på hva som er lurest å gjøre. Burde jeg kjøpe multimeter og måle støpselet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Rashmosh said:

Hei

Putter spørsmålet mitt her da jeg ikke fant noe bedre tråd.

Vaskemaskinen min sluttet å fungere og ville ikke la seg diagnostisere, den var gammel og tenkte at kretskortwt var ødelagt eller noe lignende.

Kjøpte ny maskin men den vil ikke starte, ingen feilkoder. Den startet og kjørte en vask helt fint, vet ikke hvorfor for jeg gjorde ikke noe annerledes. men den vil ikke starte igjen.

Kan det være stikkontakten som ikke gir nok strøm? Den er ca 20 år gammel.

Har dårlig økonomi og lurer på hva som er lurest å gjøre. Burde jeg kjøpe multimeter og måle støpselet?

Om sikringen ikke slår ut er det svært lite sannsynlig at det er noe feil på den siden. Hør med butikken du kjøpe vaskemaskinen du. Ikke utenkelig at det er produksjonsfeil rett og slett.

Lenke til kommentar
vidor skrev (7 minutter siden):

Er vel lurt å sjekke sikringer i sikringsskap og i selve maskinen.

Spenningen du har i nettet vil normalt være grei da kjernenettet er godt regulert og internettet i huset ditt er lagt opp av autoriserte elektrikere.

Sjekket sikringsskap og alt er riktig med maskin, pluss den fungerte én vask.

Zeph skrev (4 minutter siden):

Putt ein lampe eller noko sånt i stikkontakten for å sjå om den fungerer.

Sjekket med lampe og vannkoker

 

 

Lest at ledningene kan ha dårlig kontakt etter en stund. Har åpnet opp og sjekket og de sitter godt fast, men kan det være at de ikke fører godt fordet?

Endret av Rashmosh
Lenke til kommentar
vidor skrev (30 minutter siden):

Du kan prøve å rotere kontakten 180 grader etter at du har tatt den ut før du setter den inn igjen. Høres litt rart ut, men det fungerer faktisk noen ganger på hvitevarer. 

Jupp, gjorde det med en Electrolux vaskemaskin som oppførte seg rart for noen år siden og da fungerte den som forventet. Hadde til og med elektriker inne for å megge det elektriske anlegget fra mitt sikringsskap og til alle kontakter uten at han fant noe feil.

Noen måneder senere ble det satt inn fjernavlesere for strømmen i felles tavlerom i blokken. Testet for moro skyld å sette støpselet til vaskemaskinen ‘riktig vei’, dvs. med den vinklede ledningen ut fra støpselet hengende rett ned — og maskinen har fungert som den skulle siden. 

Vet jo ikke men min teori er at det var en (jord-)feil lenger ut enn mitt sikringsskap som skapte problemer for min vaskemaskin. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...