leticia Skrevet 3. november 2023 Del Skrevet 3. november 2023 Gjest d7a3b...c1b skrev (2 minutter siden): Syns ikke du det er rart at kvinner som blir enslige tidlig, aldri finner en ny mann, mens mennene finner en ny kvinne nesten før begravelsen? Det er rart.. Det sier mye. Ja, det forteller at menn i større grad enn kvinner er avhengig av noen i livet sitt. Jeg anser kvinner som mye mer selvstendige på det området. 1 Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (2 minutter siden): Nå er vi nesten over i en helt annen debatt, men okay. Helse og utdanning virker faktisk ikke til å være en prioritet i Norge. Se f.eks de lange køene i psykiatrien, hvordan skolesystemet er lite tilrettelagt for gutter, hvordan alle skal passe inn i A4 skolen selv om de ikke har forutsetninger for å fungere i en vanlig skole osv. Jeg syns det er bra at vi har en blanding av offentlig og privat virksomhet. Likevel så mener jeg at den offentlige sektoren er bittelitt for stor i forhold til den private. Men det er marginalt. Overarbeidede leger og sykepleiere som har mast om det samme i tja.. 20 år? Gamle og pleietrengende som sitter hjemme og ikke får den hjelpen de har krav og trenger grunnet for lite folk etc. Det der er en skam. Lange køer i psykiatri også, og der er det stor økning i senere tid (spes blant jenter), men du har også de som trenger psykolog fordi de fikk litt vondt i viljen igår. Enig i de andre tingene du nevner også. Ja, det blir jo en annen debatt, men dette er utrolig viktig å prioritere. Politi også, ref nylige debatter. Har ingenting imot private virksomheter. Jo flere som bidrar, jo bedre. Bryr meg ikke om det er offentlig eller privat så lenge det funker. 1 Lenke til kommentar
Gjest d7a3b...c1b Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (9 minutter siden): Ja, det forteller at menn i større grad enn kvinner er avhengig av noen i livet sitt. Jeg anser kvinner som mye mer selvstendige på det området. Ja, de trenger sex for å fungere. Det er ikke å trenge noen, det er å trenge noe. Da kommer seksualdrift inn i bildet igjen. Anonymous poster hash: d7a3b...c1b Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Nå er dere igang igjen. Kanskje prøve å vær litt mer optimistisk og positiv, så finner man kanskje noen lettere? 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Gjest d7a3b...c1b skrev (44 minutter siden): Ja, de trenger sex for å fungere. Det er ikke å trenge noen, det er å trenge noe. Da kommer seksualdrift inn i bildet igjen. Anonymous poster hash: d7a3b...c1b Nå syns jeg du skal roe ned det der pratet om at menn kun er ute etter sex. Selv om noen har vært utro mot deg så er ikke det en fasit på at alle menn kun tenker på sex. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest d7a3b...c1b Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (6 minutter siden): Nå syns jeg du skal roe ned det der pratet om at menn kun er ute etter sex. Selv om noen har vært utro mot deg så er ikke det en fasit på at alle menn kun tenker på sex. Ja... Skal krype tilbake i hula mi og bli der tror jeg. Anonymous poster hash: d7a3b...c1b Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Gjest d7a3b...c1b skrev (53 minutter siden): Ja, de trenger sex for å fungere. Det er ikke å trenge noen, det er å trenge noe. Da kommer seksualdrift inn i bildet igjen. Anonymous poster hash: d7a3b...c1b Unnskyld meg, du er ung dame. 30 årskrisa er bare en greie. Såklart er det noen få menn som vil ha en Barbie dukke med store bryster. Men de er i mindretall og ikke normalen, selv om det virker slik.. Det samme kan man si om enkelte simple minded damer også. Det er så lite mennesker i Norge, that's a fact, så er ikke så enkelt å møte noen hverken for menn eller kvinner. Hun jeg ble gift med var over 30 når vi møttes, hun var fillipinsk og jobbet i Norge når vi traff hverandre på byen. Du har støtte av meg for å søke lykken i utlandet, er sikkert flere å møte der enn i lille Norge. Jeg tror du lider litt av det samme som mange menn, etter internett så er det litt vanskeligere å komme gjennom. På godt og vondt var det litt enklere før. Tinder er djevelens verk, og gjør at Norge utdør som folk. Er ikke mulig å joine noe sosial klubb eller Quiz kveld eller noe sånt, har du noen venninner eller kjente? 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (10 timer siden): Dine betraktninger passer nok bedre inn i en annen tråd som man finner her på siden. Noen i den tråden syns det er helt greit å finne seg en fattig dame fra andre land som de kan være i et tradisjonelt forhold med siden norske kvinner er så "kravstore" At de lettere finner seg noen utenlands har noe med lommaboka dems og ikke deres egen personlighet å gjøre, tenker de ikke så mye på Bullshit, enten er de like eller de er like ille, TS gjorde det temmelig klart hva hun mente om norske menn, de var for kravstore for henne, og det er stort sett kvinner som gjorde det temmelig klart at en kvinne fra et annet land er mindreverdig i forhold til norske, ordet hushjelp ble brukt. Hykleri å dobbeltmoral på høyt nivå. 2 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) leticia skrev (9 timer siden): Nå syns jeg du skal roe ned det der pratet om at menn kun er ute etter sex. Selv om noen har vært utro mot deg så er ikke det en fasit på at alle menn kun tenker på sex. Dette 'alle'-argumentet er litt kjedelig å høre på i lengden. Du har rett i at mennesker blir produkt av sine opplevelser, men syns ikke det høres ut som om at TS har hatt èn opplevelse med menn, som hun drar konklusjoner fra. Hun har observert og erfart en sum av flere. At det fins en eller annen OK fyr, hjelper ikke når det er unntaket på de som er singel. Flertallet av de single er ikke bra for damer. Da er det risikofylt å involvere seg, og man går lei av å stange hodet i veggen. Pluss at alle erfaringene med å bomme endrer en som person. Da blir det ikke rettferdig å kanskje mot alle odds skulle finne den der ene sjeldne heller, for man har ikke tiltro igjen til å møte en slik på det grunnlaget de fortjener. Ordtaket om at skadede personer skader personer, gjelder også, og kanskje mest om en selv. Har man ikke lengre kapasitet til tillit, så er ikke det noe terapauter magisk kan fikse. På lik linje med at folk på et forum ikke kan snakke et menneske ut ifra erfaringer som har kostet en dyrt. Det er jo ikke andre enn personen selv som må stå i det når livet blir rasert gang på gang. At folk rakker ned på mennesker som vil ta ansvar for livsreisen sin og avskrive forhold, det er for meg et mysterie. Hvordan rammer slike valg noen andre enn den som velger? Hva er kritikerne redd for? Hvorfor er det en forbrytelse å være singel? Til og med bibelen snakker om at noen mennesker bør være alene. Spesifikt blant annet mennesker som blir ødelagt. I stedet skal man i følge noen ta mistro over på nestemann og springe videre som en domino med tragedier. Jeg forstår det ikke. Kan noen forklare meg det? Hvordan henger dette sammen? Endret 4. november 2023 av Neffi 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) skaftetryne32 skrev (2 timer siden): Bullshit, enten er de like eller de er like ille, TS gjorde det temmelig klart hva hun mente om norske menn, de var for kravstore for henne, og det er stort sett kvinner som gjorde det temmelig klart at en kvinne fra et annet land er mindreverdig i forhold til norske, ordet hushjelp ble brukt. Hykleri å dobbeltmoral på høyt nivå. Da har nok du tolket den tråden på en helt annen måte enn det jeg gjør. Sånn jeg ser det så ble ordet hushjelp brukt for å beskrive hvordan type dame noen menn ønsker seg. En som lever i et såkalt tradisjonelt forhold med en mann. Og at dette ønsket fra disse menn er helt uavhengig om denne kvinnen er norsk eller utenlandsk. Men at disse menn så det som lettere å finne dette i utlandet enn i Norge. (en som godtar å leve i et tradisjonelt forhold). Og det kommer tydelig fram i den andre tråden at noen av disse menn så på likestilling og feminisme som noen fæle greier, så hva er det disse menn ønsker om ikke en hushjelp da? (Altså en som ordner i huset slik at de slipper). Når det kommer til TS og denne tråden her da. Det virker som om TS ikke helt vet hva hun egentlig vil. Hun har på den ene siden ikke mye fint å si om menn generelt, samtidig så ytrer hun ønske om et forhold med en mann. Det går ikke helt i hop, og hun kommer sannsynligvis ikke til å få seg et forhold før hun lærer seg til å stole på menn igjen. Endret 4. november 2023 av leticia lagt til tekst 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Neffi skrev (1 time siden): Dette 'alle'-argumentet er litt kjedelig å høre på i lengden. Du har rett i at mennesker blir produkt av sine opplevelser, men syns ikke det høres ut som om at TS har hatt èn opplevelse med menn, som hun drar konklusjoner fra. Hun har observert og erfart en sum av flere. At det fins en eller annen OK fyr, hjelper ikke når det er unntaket på de som er singel. Flertallet av de single er ikke bra for damer. Da er det risikofylt å involvere seg, og man går lei av å stange hodet i veggen. Pluss at alle erfaringene med å bomme endrer en som person. Da blir det ikke rettferdig å kanskje mot alle odds skulle finne den der ene sjeldne heller, for man har ikke tiltro igjen til å møte en slik på det grunnlaget de fortjener. Ordtaket om at skadede personer skader personer, gjelder også, og kanskje mest om en selv. Har man ikke lengre kapasitet til tillit, så er ikke det noe terapauter magisk kan fikse. På lik linje med at folk på et forum ikke kan snakke et menneske ut ifra erfaringer som har kostet en dyrt. Det er jo ikke dere som må stå i det når livet blir rasert gang på gang. At folk rakker ned på mennesker som vil ta ansvar for livsreisen sin og avskrive forhold, det er for meg et mysterie. Hvordan rammer slike valg dere? Hva er dere redd for? Hvorfor er det en forbrytelse å være singel? Til og med bibelen snakker om at noen mennesker bør være alene. Spesifikt blant annet mennesker som blir ødelagt. I stedet skal man i følge dere ta mistro over på nestemann og springe videre som en domino med tragedier. Jeg forstår det ikke. Jeg er enig i at "alle" argumentet eller "ikke alle " argumentet kan bli litt kjedelig. Men jeg syns faktisk det er verre når man går for distansering og splittelse med å bruke ord som "dere og oss". Endret 4. november 2023 av leticia rettet opp setning 2 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (21 minutter siden): Jeg er enig i at "alle" argumentet eller "ikke alle " argumentet kan bli litt kjedelig. Men jeg syns faktisk det er verre med folk som går for distansering og splittelse med å bruke ord som "dere og oss". Ok, så vi er alle deprimerte nå da eller? Vi snakker om oss her? 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Neffi skrev (6 minutter siden): Ok, så vi er alle deprimerte nå da eller? Vi snakker om oss her? Nei, oss ble vel ikke brukt akkurat her. Men ofte så blir en konsekvens av å splitte folk med å bruke dere til at man deler inn i dere (de som mener noe annet enn meg og de jeg er uenige med ) og oss (jeg, og de som mener det samme som meg) Sier dette på generelt grunnlag. Ikke bare du som har brukt dere på denne måten i tråden, selv om jeg syns det ble overdrevent bruk av dere akkurat nå fra din side. 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) leticia skrev (19 minutter siden): Nei, oss ble vel ikke brukt akkurat her. Men ofte så blir en konsekvens av å splitte folk med å bruke dere til at man deler inn i dere (de som mener noe annet enn meg og de jeg er uenige med ) og oss (jeg, og de som mener det samme som meg) Sier dette på generelt grunnlag. Ikke bare du som har brukt dere på denne måten i tråden, selv om jeg syns det ble overdrevent bruk av dere akkurat nå fra din side. Hvis jeg redigerer de ordene du trigges av, kan jeg da får svar på det jeg spør om? *gjort* Endret 4. november 2023 av Neffi 2 Lenke til kommentar
itgrevelin Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 13 hours ago, RRhoads said: Dette er gammeldags tankegang som lukter ganske ille. Du er kun for "renrasede" forhold? Det minner meg om ting man kunne lese fra verstingene på resett og lignende, kanskje hun er den kvinnelige versjonen av "menn som pusher 50". Eg har aldri opplevd noen spy sånne fordommer om at innvandrerbarn blir sett på som sexleketøy i det virkelige liv, for sånt hører kun hjemme i en mørk hule et sted, som finner veien til et forum etter noen glass rødvin. Eg har hørt om noen historier som dukker opp nå og da, at folk blir behandlet dårlig grunnet etnisk opphav, men løsningen er ikke å stenge disse ute fra Norge og la hvite leke med hvite for å unngå problemet, det trodde eg alle var innforstått med i dag. Innvandrerbarn født i dag, trenger med stor sannsynlighet ikke være bekymret for at slikt grums skal få leve i beste velgående, det er som du sa, veldig gammaldags tankegang som henger litt igjen hos enkelte. 2 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) itgrevelin skrev (19 minutter siden): Det minner meg om ting man kunne lese fra verstingene på resett og lignende, kanskje hun er den kvinnelige versjonen av "menn som pusher 50". Eg har aldri opplevd noen spy sånne fordommer om at innvandrerbarn blir sett på som sexleketøy i det virkelige liv, for sånt hører kun hjemme i en mørk hule et sted, som finner veien til et forum etter noen glass rødvin. Eg har hørt om noen historier som dukker opp nå og da, at folk blir behandlet dårlig grunnet etnisk opphav, men løsningen er ikke å stenge disse ute fra Norge og la hvite leke med hvite for å unngå problemet, det trodde eg alle var innforstått med i dag. Innvandrerbarn født i dag, trenger med stor sannsynlighet ikke være bekymret for at slikt grums skal få leve i beste velgående, det er som du sa, veldig gammaldags tankegang som henger litt igjen hos enkelte. Hva om jeg selv er asiatisk? Og har opplevd å bli sexuallisert som barn? Ble hetset på butikken – det endret livet for Marianne (24) – Sport Langlesing (nrk.no) Hvor mange fortellinger trenger du før jeg har lov til å kommentere at det fins en skadelig holdning i samfunnet vårt, som går ut over barna? Men du har rett i et av punktene dine; jeg er over den alderen hvor menn finner meg interessant som sexobjekt. Takk og lov. Men jeg drikker ikke alkohol. Endret 4. november 2023 av Neffi 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Neffi skrev (1 time siden): Hvis jeg redigerer de ordene du trigges av, kan jeg da får svar på det jeg spør om? *gjort* Neffi skrev (3 timer siden): At folk rakker ned på mennesker som vil ta ansvar for livsreisen sin og avskrive forhold, det er for meg et mysterie. Hvordan rammer slike valg noen andre enn den som velger? Hva er kritikerne redd for? Hvorfor er det en forbrytelse å være singel? Til og med bibelen snakker om at noen mennesker bør være alene. Spesifikt blant annet mennesker som blir ødelagt. I stedet skal man i følge noen ta mistro over på nestemann og springe videre som en domino med tragedier. Jeg forstår det ikke. Kan noen forklare meg det? Hvordan henger dette sammen? Tråden vi diskuterer under starter med overskriften " Reise til utlandet som kvinne for å finne kjærligheten". Fulgt av tanker fra TS om hvor det kan være lurt å søke etter en mann, og om det er andre kvinner her som har erfaring med utenlandske menn. Det høres ikke ut på meg som en som avskriver forhold. Etter hvert så kommer det fram at hun har dårlig erfaring med norske menn og lurer på om hun egentlig bare bør gi opp å finne kjærlighet. På meg så høres dette ikke ut som en som avskriver forhold, men en som er i konflikt med seg selv om hva hun bør gjøre. At det er en følelse av håpløshet der fordi hun ikke finner det hun så gjerne ønsker. Altså et forhold med en snill mann. Jeg syns ikke jeg er den rette å stille disse spørsmål til som du gjør siden jeg ikke er kritisk til kvinner og menn som velger å leve alene. Jeg syns rett og slett at den kommentaren min du siterte har veldig lite sammenheng med de spørsmål du stiller. Jeg sier til TS at fordi noen har vært utro mot henne så betyr det ikke at alle menn kun er ute etter sex. Hva har dette med å avskrive forhold å gjøre? Og når det gjelder ord som trigger meg så bør du nok helst fjerne setningen om bibelen også. Det er ingenting som trigger meg mer enn folk som velger å styre livet sitt etter eldgamle eventyr. 1 Lenke til kommentar
Gjest d7a3b...c1b Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 leticia skrev (1 minutt siden): Tråden vi diskuterer under starter med overskriften " Reise til utlandet som kvinne for å finne kjærligheten". Fulgt av tanker fra TS om hvor det kan være lurt å søke etter en mann, og om det er andre kvinner her som har erfaring med utenlandske menn. Det høres ikke ut på meg som en som avskriver forhold. Etter hvert så kommer det fram at hun har dårlig erfaring med norske menn og lurer på om hun egentlig bare bør gi opp å finne kjærlighet. På meg så høres dette ikke ut som en som avskriver forhold, men en som er i konflikt med seg selv om hva hun bør gjøre. At det er en følelse av håpløshet der fordi hun ikke finner det hun så gjerne ønsker. Altså et forhold med en snill mann. Jeg syns ikke jeg er den rette å stille disse spørsmål til som du gjør siden jeg ikke er kritisk til kvinner og menn som velger å leve alene. Jeg syns rett og slett at den kommentaren min du siterte har veldig lite sammenheng med de spørsmål du stiller. Jeg sier til TS at fordi noen har vært utro mot henne så betyr det ikke at alle menn kun er ute etter sex. Hva har dette med å avskrive forhold å gjøre? Og når det gjelder ord som trigger meg så bør du nok helst fjerne setningen om bibelen også. Det er ingenting som trigger meg mer enn folk som velger å styre livet sitt etter eldgamle eventyr. Erfaringen min med norske menn er forholdsvis begrenset, da jeg ikke akkurat har hatt sex med mange eller vært i forhold med mange. Jeg ønsker kjærlighet, gjensidig kjærlighet og jeg ønsker å ikke bli såret. Jeg gir respekt og skulle ønske jeg fikk det tilbake. Dessverre har livets harde og brutale sannheter innhentet meg og jeg klarer ikke glemme det eller se forbi det. Dvelingen ved dette tar opp for mye av livet mitt men det går heldigvis lengre mellom hver gang. Jeg må gi meg selv "closure", jeg er ferdig med menn og forhold. Jeg har vært i forhold, jeg har vært forelsket, jeg har hatt sex, og det er forbi nå. Mange sier at livet er over når man har fylt 30 men det er bare romanser som er over, livet har jo mye mer å by på og det er mange fordeler med å være singel. Det er jo ikke slik at det står noen i kø for å ville ha meg og det er ingen som taper på det. Jeg taper ikke noe selv, jeg hadde tapt alt av verdighet om jeg lot meg falle for løgnene menn serverer for å krysse av enda en dame på liggelista si. For en flau problemstilling å ha som voksen dame egentlig. Jeg skjemmes og skjerpe meg. Menn skal ikke få definere min verdi. Anonymous poster hash: d7a3b...c1b Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) leticia skrev (20 minutter siden): Tråden vi diskuterer under starter med overskriften " Reise til utlandet som kvinne for å finne kjærligheten". Fulgt av tanker fra TS om hvor det kan være lurt å søke etter en mann, og om det er andre kvinner her som har erfaring med utenlandske menn. Det høres ikke ut på meg som en som avskriver forhold. Jeg kan gi andre anbefalinger og råd om reiseplasser selv om jeg ikke er ute etter en mann. Jeg kan ha meninger om at enkelte personer passer sammens med andre selv om jeg personlig ikke passer sammen med den samme andre. Det var opplysninger TS kom med senere i tråden som gjorde at jeg anbefalte at å avskrive forhold kan være det beste for en del mennesker, og at det går helt fint. Da brukte jeg meg selv som eksempel. leticia skrev (20 minutter siden): Etter hvert så kommer det fram at hun har dårlig erfaring med norske menn og lurer på om hun egentlig bare bør gi opp å finne kjærlighet. På meg så høres dette ikke ut som en som avskriver forhold, men en som er i konflikt med seg selv om hva hun bør gjøre. At det er en følelse av håpløshet der fordi hun ikke finner det hun så gjerne ønsker. Altså et forhold med en snill mann. Jeg syns hun har et ganske klart og tydelig bilde av situasjonen og anerkjenner hennes tanker og opplevelser. For å bruke et gammelt norskt utrykk; "Du kan ønske i den ene hånden og skite i den andre, og se hvilken du får mest i." Hun kom selv med løsningen om å droppe drømmen. Jeg syns det er en flott løsning, framfor å gå rundt å være 'ulykkelig' av en drøm som ikke stemmer med realitetene. leticia skrev (20 minutter siden): Jeg syns ikke jeg er den rette å stille disse spørsmål til som du gjør siden jeg ikke er kritisk til kvinner og menn som velger å leve alene. Jeg syns rett og slett at den kommentaren min du siterte har veldig lite sammenheng med de spørsmål du stiller. Jeg sier til TS at fordi noen har vært utro mot henne så betyr det ikke at alle menn kun er ute etter sex. Hva har dette med å avskrive forhold å gjøre? Flott om du ikke har det. Jeg reagerte fordi du samtykket på en kommentar som sykeliggjorde hennes sorg over å ikke lengre tro på drømmen. Sorg er ikke det samme som å være deprimert, og jeg misliker diagnosering av helt naturlige menneskelige prosesser. leticia skrev (20 minutter siden): Og når det gjelder ord som trigger meg så bør du nok helst fjerne setningen om bibelen også. Det er ingenting som trigger meg mer enn folk som velger å styre livet sitt etter eldgamle eventyr. Den var ment til en del trandisjons-ryttere her inne. Beklager om den plaget deg. Referansen er forøvrig bare et tegn på at denne problematikken har eksistert gjennom tusen år. Det at noen ikke er 'rigget' for partnerskap - av flere grunner. Endret 4. november 2023 av Neffi 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Gjest d7a3b...c1b skrev (15 minutter siden): Dvelingen ved dette tar opp for mye av livet mitt men det går heldigvis lengre mellom hver gang. Jeg må gi meg selv "closure", jeg er ferdig med menn og forhold. Jeg har vært i forhold, jeg har vært forelsket, jeg har hatt sex, og det er forbi nå. All endring innebærer en sorgprosess, og sorg kommer i bølgedaler, sjeldnere og sjeldnere, helt til det en vakker dag er byttet ut med nye gleder. Men ja. Det er en kjempevond følelse når det står på. Med både bunnløs tristhet og sinne. Man føler seg lurt, til og med av seg selv. Og du kan lenge tro at du er 'over det', før det plutselig dukker opp igjen. Men med tiden blir det borte. Uten at du merker det. Å da lurer man bare på hva det var man gnålte om og for... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå