rakd Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Når jeg setter minne frekvensen til 3600 (fra 2666) i BIOS må jeg sette Ai Overclock Tuner til D.O.C.P ellers vil ikke datamaskinen boote. Det som skjer er at spillene crasher, og alle stress tester feiler. Jeg har et ASUS Prime b-450 Plus hovedkort med en Ryzen 5 3600x cpu. Men hvis jeg ikke gjør noe i BIOS og bruker AMD Ryzen Master til å sette innstillingene fungerer PC'en perfekt. Tror kanksje at dette har med volt innstillinger (som jeg ikke har peiling på) og gjøre. Eller, noen som kan forsklare meg hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 I tillegg til frekvensen så må også spenningen og alle timings være satt korrekt. Ved DOCP/XMP så blir disse satt automatisk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Det er riktig å bruke D.O.C.P Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Spenningen er trolig 1.35V, men den settes vel automatisk. Kan du fortelle hva slags minne det er, størrelse og antall. (2x 8GB ?) Lenke til kommentar
rakd Skrevet 2. november 2023 Forfatter Del Skrevet 2. november 2023 Minne er 2x16 GB - Kingston. Plassert i slot 2 og 4 på hovedkortet. Minnet er 3600 kompatibelt (har sjekket det). Du skriver at det er riktig å bruke D.O.C.P - Det må jeg, for hvis jeg bare endre minnefrekvensen vil maskinen ikke boote. Ser at når jeg setter på D.O.C.P endres mange parametre i BIOS. Skulle tro at disse endringene ikke skulle forårsake at pc'en ble ustabil. (men som sagt; jeg er ikke dyktig på BIOS settinger) Lenke til kommentar
rakd Skrevet 2. november 2023 Forfatter Del Skrevet 2. november 2023 PS! Noen som vet hvordan jeg tar et "screenshoot" fra BIOS? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 rakd skrev (2 minutter siden): Du skriver at det er riktig å bruke D.O.C.P - Det må jeg, for hvis jeg bare endre minnefrekvensen vil maskinen ikke boote. Ja, er riktig å bruke DOCP. Det er ikke bare frekvensen som forandres. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 rakd skrev (1 minutt siden): PS! Noen som vet hvordan jeg tar et "screenshoot" fra BIOS? Bruker kameraet på telefonen Lenke til kommentar
rakd Skrevet 2. november 2023 Forfatter Del Skrevet 2. november 2023 Disse endres når jeg slår på D.O.C.P (se fil) Men, som sagt, da krasjer pc'en i spill, og når jeg kjører stress test med Futureark, så feiler den. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) Er usikker, kanskje en må sette frekvens til 3400 eller 3200 MHz. Endret 2. november 2023 av Svein M Lenke til kommentar
rakd Skrevet 2. november 2023 Forfatter Del Skrevet 2. november 2023 Tusen takk for svar vil jeg først si. Jeg er veldig usikker, en lurer på om DRAM voltage blir for høy? Men nå bruker jeg AMD Ryzen Master - Er noen kjent med den? Jeg har bare prøvd den litt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 AMD Ryzen Master gjør vel noe lignende som bios. DRAM voltage skal nok være 1.35V så det er nok rett. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Ryzen Master greier å kjøre 3600MHz? Et tips kan være å oppgradere BIOS om du har en gammel versjon. Lenke til kommentar
rakd Skrevet 2. november 2023 Forfatter Del Skrevet 2. november 2023 Hei Svein, Jeg har oppgradert til den seneste BIOS. Uten forandring. Men jeg tror ikke jeg skal "grave dypere" inn i dette. For hvis AMD Ryzen Master programmet gjør samme jobben, så er det greit for meg. Jeg må bare studere dette programmet mere. Kanskje lage en ny tråd -"Er du ekspert på AMD Ryzen Master". Fordi det er mye der jeg ikke forstår. Takk for hjelpen. Og er du dyktig på ryzen master, hører jeg gjerne fra deg! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå