Cerent Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Hei, Har en 2010 MB Vito som jeg lurer på som jeg skal ta til understellsbehandling. Sjekket litt rundt på nett etter bedrifter i området jeg bor som driver med det, og ble litt i tvil om hva jeg skal velge. Det virker som om de som driver med Tectyl, Mercasol etc. fraråder olje, og de som driver med olje fraråder disse andre? Så hva skal jeg gå for - er ingenting like greit? Noen som har noen erfaringer eller tanker? Bruker dere understellsbehandling? Er det samme når på året en gjør det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Tectyl og lignende er fint hvis du vil risikere å pakke inn rusten slik at den kan utvikle seg uten at du oppdager det. Tectyl blir veldig omfattende og dyrt på en gammel bil hvis du skal ha et skikkelig resultat. Det beskytter ikke mot eksisterende rust. Det må også fjernes helt og legges på nytt ved visse intervaller. Olje/fluid film etc. kan brukes rett på rust og vil gi videre beskyttelse. Må dog også repeteres hvert 1. 2. år sånn ca. men er mye billigere enn tectyl. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Ville aldri brukt tectyl, er noe svineri. Oljebehandling eller fluid film er det du skal ha. Nesten like greit å gjøre det selv, kjøp sprøyte på biltema, noen liter fluid film eller lignende. Ingen heksekunst akkurat. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 På en 2010 modell, så er det plenty med rust på understellet. Kan ikke bare spraye i vei på det. Må nok sandblåses hele eller store deler først skal det være noe vits. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Med oljebehandling så holder det å gjøre rent. For tectyl og lignende som kapsler inn rusten så må all rust fjernes og alt bart metall lakkeres/forsegles. Så må det fjernes etter et par år, inspiseres og evt. fjerne ny rust og lakkere før ny tectyl påføres. Derfor man stort sett bare anbefaler tectyl på nye biler. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 2010 er ganske gammelt, riktig. Derfor bruker man oljebehandling. Ville nok spylt av under den før påføring. Husk tørketid før du sprayer, noen timers tørk eller over natten. Olje lukker ikke inn noe fukt eller rust men prøver å fortrenge det. Man må bare spraye det overalt egentlig. Ikke verre enn det. Dette er ganske enkelt, selv en ape kan spraye litt olje under en bil. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Tectyl og lignende må gjøres fra bilen er relativt ny (før den er 3-4 år). Etter det har jeg mer tro på oljebehandling. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 (endret) Har veldig troa på oljebehandling på metall. Men er svært skeptisk til dette mtp alt av viktige gummideler som befinner seg i understellet.. er vanskelig å oljebehandle uten å få mye av dette på foringer, mansjetter, slanger osv.. leverandører som fluidfilm og lanofilm hevder deres olje er ganske "snille" mot gummi av forskjellige kvaliteter. Har liggende en "gjør det selv" pakke fra lanofilm. Men har ikke turt å bruke den enda. Er litt skeptisk... Endret 2. november 2023 av Labelle Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 1 minute ago, Labelle said: Har veldig troa på oljebehandling på metall. Men er svært skeptisk til dette mtp alt av viktige gummideler som befinner seg i understellet.. er vanskelig å oljebehandle uten å få mye av dette på foringer, mansjetter, slanger osv.. Oljene de bruker er veldig godt egna på gummideler. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Ville ha gått for f.eks. Fluid film (lanolinolje) på en såpass gammel bil. Den kan også påføres selv i vintersesongen. Det anbefales også at man sprøyter det inn i bilens kanaler. Gummi - Sitat Kan gummi skades? Det er spesielt dørpakninger som er utsatt og ikke tåler olje, dette gjelder alle typer antirustolje, da disse ikke er oljebestandige. Gummi på understellet trenger man ikke være redd. Det kan skje at gummi i hjuloppheng kan bli noe seigere, uten at det gjør noe. Husk at drivakselmansjetter som regel ryker fordi de får tørrsprekker, og bærearmsforinger røker fordi de løsner fra stålhylse pga salt og korrosjon. Gummi i hjuloppheng blir ofte stivere med årene inkl. tørrsprekker og Fluid Film kan motvirke dette. Vi har også en rekke tilbakemeldinger på at knirk i hjuloppheng forsvinner. Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 5. november 2023 Forfatter Del Skrevet 5. november 2023 On 2.11.2023 at 2:58 PM, sedsberg said: Tectyl og lignende er fint hvis du vil risikere å pakke inn rusten slik at den kan utvikle seg uten at du oppdager det. Tectyl blir veldig omfattende og dyrt på en gammel bil hvis du skal ha et skikkelig resultat. Det beskytter ikke mot eksisterende rust. Det må også fjernes helt og legges på nytt ved visse intervaller. Olje/fluid film etc. kan brukes rett på rust og vil gi videre beskyttelse. Må dog også repeteres hvert 1. 2. år sånn ca. men er mye billigere enn tectyl. Seriøst? Er Tectyl og slik bare svindel da? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Cerent skrev (6 minutter siden): Seriøst? Er Tectyl og slik bare svindel da? Nei Tectyl og lignende produkter er bra. Det på bildet er vel et plast/maling stoff. Det kan kanskje diskuteres hvor bra tectyl virker om det er lagt på en allerede rustet bil. Det bør legges på en bil som ikke er rusten i utgangspunktet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 21 minutes ago, Cerent said: Seriøst? Er Tectyl og slik bare svindel da? Tectyl er bra når det gjøres skikkelig og på biler som ikke har rust eller skader fra før. Men pga. dette blir det fort mye jobb og veldig dyrt på eldre biler. Og det må gjentas med jevne mellomrom. Hvis ikke risikerer du noe av det samme som på videoen. Oljebehandling er bare vask, tørk, spray på og kjør. 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. november 2023 Del Skrevet 5. november 2023 Hvis bilen ikke er spesielt skitten er det egentlig bare å spraye. Man risikerer omtrent ingenting med en oljebehandling. Alt er synlig, ingenting blir lukket inn, kan enkelt fjernes igjen. Det er særdeles enkelt og billig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå