infoerbra Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Jeg tenker at lufteventiler vinduer kanskje bør være lukket hele tiden (altså de som er på toppen av vinduene)? Ettersom ventilasjonen gjør jobben med å unngå fukt? Så sparer man strøm om vinteren? (Huset jeg bor i er fra 2002 og har såkallt aktiv ventilasjon og er da "tett"). Eneste problemet er vel om man reiser bort et par måneder om vinteren og evt. ventilasjonsystemet får funksjonsvikt..... ? Det skjer jo heldgivis sjelden. Da kan man vel kanskej få et problem ved at det da står tett uten ventilasjon. Jeg har reserve oppvarming med panelovner som står på 8 grader. Endret 31. oktober 2023 av infoerbra Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Såvidt jeg vet skal de være tett hele tiden. Jeg har 2 ventiler åpen i kjeller det meste av tiden da ikke alt arealet der er ventilert. Jeg har også 1 ventil åpen på stue når jeg bruker vedovn. Ellers skal det ikke være behov for åpne ventiler. Når du reiser bort kan du sette ventilasjon på minimum. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Har du mekanisk avtrekk og ikke balansert må kuft komme inn en plass. Ventiler over vindu kan være aktuelt om du ikke har de ordinære lufteventilene åpne. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 31. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2023 Det er ventiler i taket for den mekaniske ventilasjonen...... Tror det skal være balansert. Det er Flexit anlegg. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Det er som regel friskluft på stue og soverom. Avtrekk på bad, kjøkken og vaskerom. Du kan kjenne med hånden om det blåser eller suger. 1 Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 31. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2023 1 hour ago, kremt said: Det er som regel friskluft på stue og soverom. Avtrekk på bad, kjøkken og vaskerom. Du kan kjenne med hånden om det blåser eller suger. Ja dette er helt korrekt 😅! Akkurat som du beskriver det. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 31. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2023 Hva da med rullegardiner foran vinduet (dobbelt plisje eller hva det heter) som jo tetter noe. Da er det kanskje ikke så lurt igjen å lukke vindusventilen på akkurat de vinduene som har slik "isolasjon"? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 infoerbra skrev (29 minutter siden): Hva da med rullegardiner foran vinduet (dobbelt plisje eller hva det heter) som jo tetter noe. Da er det kanskje ikke så lurt igjen å lukke vindusventilen på akkurat de vinduene som har slik "isolasjon"? Så lenge rommet har mekanisk ventilasjon så skal vel det være nok. Det vil legge seg vann/dugg på vindu om det er for lite ventilasjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå