Undrende Ugle Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Hei bilkyndige mennesker, Jeg har begrenset kunnskap om bil (særlig elektronikk), men lærer svært gjerne mer! Jeg er på utkikk etter et nytt batteri til en Nissan Micra (2014-mod) og har funnet et brukt batteri til en tilsvarende modell. Dette har samme bredde og lengde som batteriet Biltema sine nettsider foreslår for min bil, men mindre noe kapasitet (47 vs 50Ah). For å spare både lommeboken min og miljøet: kan jeg bruke et batteri med lavere kapasitet i min bil? Har ikke start-stop-funksjon og ser ikke hvordan noe redusert kapasitet skal ha store konsekvenser, men hører gjerne fra noen med mer peiling. Tore Endret 31. oktober 2023 av T.H.T Skrivefeil Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Generelt så kan batterier med litt mindre kapasitet ha lengre levetid og ha bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. De som skryter av høy kapasitet er gjerne dem som bare vil du skal velge "det beste" uten at man tar alle faktorene med i beregningen. Spesielt kinesiske batterier og elbiler har dette problemet, selv om man skulle tro dette problemet vare begrenset til tvilsomme kinesiske markedsplasser. Tror nok du kan kjøpe dette batteriet med uten å være særlig bekymret. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Ja, men pass på at også batteripolene er utformet og på samme sted (+ og -) på ditt nye batteri som på det gamle. Ellers er plutselig tilkoblingsledningene for korte eller festekontaktene av feil type når du har batterie på plass og skal koble det til. Også høyden kan jo eventuelt bety noe - at du ikke får panseret ned og/eller produserer en gedigen kortslutning om batteriet er for høyt. Endret 31. oktober 2023 av trikola 2 1 Lenke til kommentar
Undrende Ugle Skrevet 31. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) trikola skrev (7 minutter siden): Ja, men pass på at også batteripolene er utformet og på samme sted (+ og -) på ditt nye batteri som på det gamle. Ellers er plutselig tilkoblingsledningene for korte eller festekontaktene av feil type når du har batterie på plass og skal koble det til. Også høyden kan jo eventuelt bety noe - at du ikke får panseret ned og/eller produserer en gedigen kortslutning om batteriet er for høyt. Veldig godt poeng! 😅 Grunnet mindre kapasitet er høyden noe lavere, men det burde vel gå fint så lenge batterifestet lar seg justere tilsvarende. Endret 31. oktober 2023 av T.H.T Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Ville bare kjørt på. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Kapasitet har lite å si. De har en CCA spesifikasjon som sier noe om hvor mye strøm de kan levere til kaldstart, den bør ikke være vesentlig lavere enn bilen skal ha. Plukker du f.eks et batteri fra en bensinmotor og setter i en diesel, eller noe fra en bil med mindre motor, kan det bli et problem. Jeg ville ikke betalt mye penger for et brukt batteri, og det bør være ganske nytt for å være verdt noe i det heletatt. 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 Hvor gammelt er dette brukte batteriet, og hvor mye sparer du på å kjøpe brukt? Er batteriet brukt frem til nå, eller er det stått på lager? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. november 2023 Del Skrevet 4. november 2023 (endret) Om jeg skulle kjøpe nytt ville jeg prøvd å søke opp hvilke som kan brukes til bilen. Og trolig ikke valgt et under 50 Ah, om det er det som er standard. Jeg ville heller gå opp enn ned i størrelse om jeg skulle velge noe annet enn standard. Endret 4. november 2023 av Svein M 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå