Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt bilbatteri med noe lavere kapasitet (Ah): YES or NO?


Anbefalte innlegg

Hei bilkyndige mennesker,


Jeg har begrenset kunnskap om bil (særlig elektronikk), men lærer svært gjerne mer!

 

Jeg er på utkikk etter et nytt batteri til en Nissan Micra (2014-mod) og har funnet et brukt batteri til en tilsvarende modell. Dette har samme bredde og lengde som batteriet Biltema sine nettsider foreslår for min bil, men mindre noe kapasitet (47 vs 50Ah).
 

For å spare både lommeboken min og miljøet: kan jeg bruke et batteri med lavere kapasitet i min bil? Har ikke start-stop-funksjon og ser ikke hvordan noe redusert kapasitet skal ha store konsekvenser, men hører gjerne fra noen med mer peiling.

 

Tore

Endret av T.H.T
Skrivefeil
Lenke til kommentar
  • Undrende Ugle endret tittelen til Nytt bilbatteri med noe lavere kapasitet (Ah): YES or NO?
Videoannonse
Annonse

Generelt så kan batterier med litt mindre kapasitet ha lengre levetid og ha bedre sikkerhetsmekanismer innebygget.

De som skryter av høy kapasitet er gjerne dem som bare vil du skal velge "det beste" uten at man tar alle faktorene med i beregningen. Spesielt kinesiske batterier og elbiler har dette problemet, selv om man skulle tro dette problemet vare begrenset til tvilsomme kinesiske markedsplasser.

Tror nok du kan kjøpe dette batteriet med uten å være særlig bekymret.

Lenke til kommentar

Ja, men pass på at også batteripolene er utformet og på samme sted (+ og -) på ditt nye batteri som på det gamle. Ellers er plutselig tilkoblingsledningene for korte eller festekontaktene av feil type når du har batterie på plass og skal koble det til.

Også høyden kan jo eventuelt bety noe - at du ikke får panseret ned og/eller produserer en gedigen kortslutning om batteriet er for høyt.

Endret av trikola
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Ja, men pass på at også batteripolene er utformet og på samme sted (+ og -) på ditt nye batteri som på det gamle. Ellers er plutselig tilkoblingsledningene for korte eller festekontaktene av feil type når du har batterie på plass og skal koble det til.

Også høyden kan jo eventuelt bety noe - at du ikke får panseret ned og/eller produserer en gedigen kortslutning om batteriet er for høyt.

Veldig godt poeng! 😅  Grunnet mindre kapasitet er høyden noe lavere, men det burde vel gå fint så lenge batterifestet lar seg justere tilsvarende.

Endret av T.H.T
Lenke til kommentar

Kapasitet har lite å si. De har en CCA spesifikasjon som sier noe om hvor mye strøm de kan levere til kaldstart, den bør ikke være vesentlig lavere enn bilen skal ha. Plukker du f.eks et batteri fra en bensinmotor og setter i en diesel, eller noe fra en bil med mindre motor, kan det bli et problem.

Jeg ville ikke betalt mye penger for et brukt batteri, og det bør være ganske nytt for å være verdt noe i det heletatt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om jeg skulle kjøpe nytt ville jeg prøvd å søke opp hvilke som kan brukes til bilen. Og trolig ikke valgt et under 50 Ah, om det er det som er standard. Jeg ville heller gå opp enn ned i størrelse om jeg skulle velge noe annet enn standard.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...