OJ Doe Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Har en 2014 Leaf, men bor på bygda med dårlig vei og bratt bakke. Ønsker tips til en 4x4 med hengerfeste som ikke er så dyr å eie over noen år. Kan skru, men vil helst ikke bruke tid på det. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hva ligger budsjettet ditt på? Og er du ute elbil eller fossilbil? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg tror en Tesla Model 3 er et godt valg om det er i budsjett. Fortsatt 1 år reklamasjonsrett og 4 år batterigaranti. Hadde en i 4 år og det var problemfritt bilhold. Veldig god på vinterføre, habilt 4x4 system. Ikke så høy hengervekt da men Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 30. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2023 Iterion skrev (4 minutter siden): Hva ligger budsjettet ditt på? Og er du ute elbil eller fossilbil? Budsjettet er å tape færrest mulig kroner over 5 år, og samtidig bruke minst mulig. Model 3 kan være aktuell, men jeg vil jo aller helst bruke vesentlig mindre. En gammel Forester gjør også susen hvis den er billig nok. Problemet er å konkurrere med Leafen. Den har kort rekkevidde, men er billig å eie og kjøre. Kjører helst motorsykkel, men halve året må det bli bil. Elsker at bilen er varm etter 800 meter, og har det jeg trenger av utstyr, som er bluetooth og handsfree. Liker elektrisk, men da er det prisklasse model 3. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hmmm..Elbil er jo vanligvis billigere være i drift og på service så lenge det fortsatt er garanti igjen på batteriet. Du kan jo se etter noen brukte Kia,Skoda(superb/octavia) Nissan(fossil)eller Tesla model 3 f.eks. Får mye bra for rundt 200-300k nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Har du vurdert Passat diesel Alltrack ? Lenke til kommentar
ihavequestions Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Hva med en Golf 4-motion? Koster ikke mye, billig i drift, billig forsikring, greit 4x4-system og attraktivt for yngre som førstebil dersom du ønsker å bli kvitt den. Ville dog unngått en med rust. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=325647413 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=274492038 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=324590424 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) Jeg har hatt et par Suzukier somer billig og enkel å skru på. Stortsett fornøyd (baleno og swift) Fordelen med de er at du kan finne billige eksemplarer med lav km.stand. Standarden venner man seg til. https://www.finn.no/321635850 https://www.finn.no/325939486 https://www.finn.no/320612643 https://www.finn.no/322265310 Endret 31. oktober 2023 av mandodiao Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 wampster skrev (16 timer siden): Skoda Yeti Yetien er ikke dum, men jeg ser det dukker opp masse eksempler med defekt EGR-ventil (et mareritt å bytte på 2-litern), clutch og svinghjul. Vanskelig å garantere at det ikke dukker opp NOE som må fikses på en billig bil. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 iknutis skrev (8 minutter siden): Yetien er ikke dum, men jeg ser det dukker opp masse eksempler med defekt EGR-ventil (et mareritt å bytte på 2-litern), clutch og svinghjul. Vanskelig å garantere at det ikke dukker opp NOE som må fikses på en billig bil. Hatt Yeti siden 2009 (140hk tdi), kjørt 120.000km, hvorav mye med henger/tung last. Eneste "store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500) for 2 måneder siden Har kjørt mange forskjellige SUV'er (Mercedes, Land Rover, Jeep, Suzuki, Ford) ved siden av, og har alltid vært mest fornøyd med Yetien. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=326592973 Får ikke mer bil for pengene enn dette spør du meg. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 26 minutes ago, wampster said: store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500) Det var rimelig. Ble det byttet svinghjul samtidig også? Disse er kjent for å slite ut svinghjulet med mulig katastrofalt utfall for motor og girkasse. Motorene er også av typen "juksediesel" fra den VAG tiden, og er kjent for å både slite med common rail injektorer og ødelagt EGR system, begge ganske dyre ting. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) kremt skrev (10 minutter siden): Det var rimelig. Ble det byttet svinghjul samtidig også? Disse er kjent for å slite ut svinghjulet med mulig katastrofalt utfall for motor og girkasse. Motorene er også av typen "juksediesel" fra den VAG tiden, og er kjent for å både slite med common rail injektorer og ødelagt EGR system, begge ganske dyre ting. Jepp, ble byttet samtidig. Jeg kjøpte delene og Møller gjorde arbeidet. 👍 edit: Når det er sagt aner jeg ikke om noe av det andre du nevner er rett rundt hjørnet 🤔🤷♂️ Endret 31. oktober 2023 av wampster Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 wampster skrev (43 minutter siden): Hatt Yeti siden 2009 (140hk tdi), kjørt 120.000km, hvorav mye med henger/tung last. Eneste "store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500) for 2 måneder siden Har kjørt mange forskjellige SUV'er (Mercedes, Land Rover, Jeep, Suzuki, Ford) ved siden av, og har alltid vært mest fornøyd med Yetien. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=326592973 Får ikke mer bil for pengene enn dette spør du meg. Jeg sier ikke at jeg er uenig, men ta høyde for at noe kan skje på alle biler. Er stort sett gjenganger-problemer det vi snakker om på VAGs biler i perioden. Den du linker til feks, står det at EGR er byttet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå