Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4x4, hengerfeste, driftsikker, lave eiekostnader


OJ Doe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (4 minutter siden):

Hva ligger budsjettet ditt på? Og er du ute elbil eller fossilbil? 

Budsjettet er å tape færrest mulig kroner over 5 år, og samtidig bruke minst mulig. 

 

Model 3 kan være aktuell, men jeg vil jo aller helst bruke vesentlig mindre. 

En gammel Forester gjør også susen hvis den er billig nok. Problemet er å konkurrere med Leafen. Den har kort rekkevidde, men er billig å eie og kjøre. Kjører helst motorsykkel, men halve året må det bli bil. 

Elsker at bilen er varm etter 800 meter, og har det jeg trenger av utstyr, som er bluetooth og handsfree.

Liker elektrisk, men da er det prisklasse model 3.

Lenke til kommentar

Hmmm..Elbil er jo vanligvis billigere være i drift og på service så lenge det fortsatt er garanti igjen på batteriet. Du kan jo se etter noen brukte  Kia,Skoda(superb/octavia) Nissan(fossil)eller Tesla model 3 f.eks. Får mye bra for rundt 200-300k nå. 

Lenke til kommentar
wampster skrev (16 timer siden):

Skoda Yeti

Yetien er ikke dum, men jeg ser det dukker opp masse eksempler med defekt EGR-ventil (et mareritt å bytte på 2-litern), clutch og svinghjul.
Vanskelig å garantere at det ikke dukker opp NOE som må fikses på en billig bil.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (8 minutter siden):

Yetien er ikke dum, men jeg ser det dukker opp masse eksempler med defekt EGR-ventil (et mareritt å bytte på 2-litern), clutch og svinghjul.
Vanskelig å garantere at det ikke dukker opp NOE som må fikses på en billig bil.

Hatt Yeti siden 2009 (140hk tdi), kjørt 120.000km, hvorav mye med henger/tung last.
Eneste "store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500) for 2 måneder siden
Har kjørt mange forskjellige SUV'er (Mercedes, Land Rover, Jeep, Suzuki, Ford) ved siden av, og 
har alltid vært mest fornøyd med Yetien.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=326592973 
Får ikke mer bil for pengene enn dette spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, wampster said:

store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500)

Det var rimelig. Ble det byttet svinghjul samtidig også? Disse er kjent for å slite ut svinghjulet med mulig katastrofalt utfall for motor og girkasse. Motorene er også av typen "juksediesel" fra den VAG tiden, og er kjent for å både slite med common rail injektorer og ødelagt EGR system, begge ganske dyre ting. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Det var rimelig. Ble det byttet svinghjul samtidig også? Disse er kjent for å slite ut svinghjulet med mulig katastrofalt utfall for motor og girkasse. Motorene er også av typen "juksediesel" fra den VAG tiden, og er kjent for å både slite med common rail injektorer og ødelagt EGR system, begge ganske dyre ting. 

Jepp, ble byttet samtidig. Jeg kjøpte delene og Møller gjorde arbeidet. 👍
 

edit: Når det er sagt aner jeg ikke om noe av det andre du nevner er rett rundt hjørnet 🤔🤷‍♂️

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (43 minutter siden):

Hatt Yeti siden 2009 (140hk tdi), kjørt 120.000km, hvorav mye med henger/tung last.
Eneste "store" ekstra kostnaden hittil har vært å bytte clutch (kom på 15.500) for 2 måneder siden
Har kjørt mange forskjellige SUV'er (Mercedes, Land Rover, Jeep, Suzuki, Ford) ved siden av, og 
har alltid vært mest fornøyd med Yetien.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=326592973 
Får ikke mer bil for pengene enn dette spør du meg.

Jeg sier ikke at jeg er uenig, men ta høyde for at noe kan skje på alle biler. :) Er stort sett gjenganger-problemer det vi snakker om på VAGs biler i perioden. Den du linker til feks, står det at EGR er byttet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...