Gå til innhold

HD ATA133

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-10 03:04, oxyde skrev:

Jeg har nettop skaffet meg et KR7A-RAID med ATA133 raid porter, mene jeg finner ingen 60 GB ATA133 HD'er på noen av webshopene...Noen som kan hjelpe meg?

komplett.no har Maxtor disker med ATA133.

Lenke til kommentar

Her er noen erfaringer...

Jeg har uventet dårlig ytelse med Raid 0 oppsett på Abit KR7A-133R med 2 stk 60GB Maxtor Diamond Plus 7200RPM/ATA133 disker... Selv med alle tilgjengelige driveroppdateringer etc. får jeg ikke den ytelsen jeg hadde forventet. F.eks. gir Sandra 2002 en benchmark på rundt 32000 poeng (omtrent det samme som et typisk Raid 0 oppsett med 2 stk ATA66/7200RPM). Et typisk Raid 0 oppsett med 2 stk ATA100/7200RPM disker angis (i Sandra 2002) til å være i overkant av 36000. Faktisk er min 'gamle' Western Digital (20GB/7200RPM/ATA1000) merkbart raskere på små til medium store filer (Atto DiskBenchmark bekreftet også denne erfaringen). Maks skrivehastighet ved store filer er rundt 62Mb/s, mens lesehastigheten ligger rundt 41Mb/s (Atto). Nå bruker jeg WD disken som systemdisk ettersom denne er vesentlig raskere ved oppstart (boot) og behandling av mindre filer.. Vel, får håpe Abit snart kommer med en BIOS update som inkluderer en oppgradering av Raid kontrolleren (HighPoint).

Andre detaljer omkring oppsettet mitt:

Raid 0 stripsize satt til 64Kb

Bruker FAT32 (forsøkte NTFS, men ga dårligere ytelse i benchmark testene)

Jo større partisjonen er (maks 32GB for FAT32) - dess dårligere ytelse i benchmark testene.

Håper dette kan være nyttig informasjon for en del som har tenkt på kombinasjonen KR7A-133R med Maxtor ATA133 disker satt opp i Raid 0...

Fint om noen har noen tips, råd eller erfaringer!

Hilsen Geir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...