Populært innlegg Rune_says Skrevet 30. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober 2023 Ikke nok med at EU vedtar mange irriterende regler som mangler logikk og som Norge via EØS gjør til norsk lov over en lav sko. Nå er det også snakk om nye rensekrav for avløp som vil bety 40 000 i årlig vann/avløps-regning https://www.nettavisen.no/okonomi/rodt-frykter-ny-utgiftssmell-ber-norge-bruke-vetoretten-mot-eu/s/5-95-1415654 Dette fordi direktivene som vedtas i metropolen Brussel ikke tar hensyn til mindre bebygde strøk. Videre dikterer det en rensing av fosfor og nitrogen (uten klar miljøgevinst) som vil medføre milliarder ekstra for alle kommunene rundt Oslofjorden bl.a. Sitat Huseierne har lenge stilt seg kritiske til direktivet. De frykter vann- og avløpsregninger på 40.000 kroner for en vanlig husholdning. 7 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Dette er jo vinn-vinn for staten. Legg på denne også: https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-eu-krav-til-huseiere-vil-betale-seg-i-lopet-av-50-ar/s/5-95-1413830 Norske borgere er heldigvis en utømmelig kilde for penger. 1 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 30. oktober 2023 Del Skrevet 30. oktober 2023 Vi er allerede på god vei. Kommunale avgifter opp 40% til neste år i min kommune. 2 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2023 Ja, vi ser nok litt effekt av "misunnelsespolitikken" også ved at hundrevis av millioner har forsvunnet fra kommunale budsjett pga exit til Sveits. Samtidig bruker kommunene penger som fulle milliardærer. F.eks. Asker bygger ny sykkelvelodrom til 150 mill som er 50m for kort (200m istf 250m) til at Kulturdep kan sponse halvparten (jfr krav til nasjonalt anlegg) Hvis vi regner 300 aktive utøvere så sponses hver med 500 000. Hvilken annen "smal" idrett sponses så mye? Misunnelsespolitikk i kombo med at kommune og Stat sløser penger som fulle milliardærer = "Nå er det vanlig folks tur" ...til å betale! 😀 3 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 31. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2023 Virker som om økningen neste år (31% i Asker f.eks.) er pga etterslep i vedlikehold og forbedret rensing av drikkevann og reservebasseng pga ekstremvær. EU direktivet kommer med strengere krav til rensing av avløpet, så det vil komme på toppen... 5 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 On 10/30/2023 at 12:52 PM, Rune_says said: Ikke nok med at EU vedtar mange irriterende regler som mangler logikk og som Norge via EØS gjør til norsk lov over en lav sko. Jeg er ikke informert nok til å skjønne hvorfor det er så enkelt å presse politikk inn i Norge via dette EØS. Jeg hørte eller leste noe for leeeeeenge siden om at EØS gir oss enkelt sett bare fordeler. Er det sant, propaganda, halvsannhet, eller hva? 1 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) 15 minutes ago, Selfuniverse said: Jeg er ikke informert nok til å skjønne hvorfor det er så enkelt å presse politikk inn i Norge via dette EØS. Jeg hørte eller leste noe for leeeeeenge siden om at EØS gir oss enkelt sett bare fordeler. Er det sant, propaganda, halvsannhet, eller hva? Jeg vil si at EØS innebærer at mange kameler må svelges, men at det gir oss noe veldig viktig. Nemlig barrierefri adgang til EUs indre marked. Så lenge vi ikke er fullverdige medlemmer har vi også minimale mulighet til å påvirke from og farge på kamelene. Hvor grensen går for kamelsvelging vs verdi på den adgangen kan diskuteres. Endret 31. oktober 2023 av Smule8o 4 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 1 minute ago, Smule8o said: Nemlig barrierefri adgang til EUs indre marked. Hva er det verd? Vi selger stort sett kun olje, gass og strøm og det slutter EU garantert ikke med å kjøpe billig av oss.. 5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Laks sikkert. Noen milliarder der også. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 (endret) 22 minutes ago, tigerdyr said: Hva er det verd? Vi selger stort sett kun olje, gass og strøm og det slutter EU garantert ikke med å kjøpe billig av oss.. Dette er en veldig feilaktig påstand. Fastlandseksport på 525,2 milliarder fra Januar til September i år hvor 72,2% går til Europa: Jeg vil i alle fall kalle vår handel med andre varer enn olje og gass med Europa betydelig. Kilder: https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/utenrikshandel-med-varer https://www.ssb.no/utenriksokonomi/utenrikshandel/statistikk/utenrikshandel-med-varer/artikler/norges-viktigste-handelspartnere Endret 31. oktober 2023 av Smule8o Edit 4 4 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. oktober 2023 Del Skrevet 31. oktober 2023 Nå er jo målet til EU å holde befolkningen fattig. De eneste som skal få lov å ha rikdom er den politiske eliten. Og Norge dilter etter sine herrer som en hund. 5 1 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Smule8o Skrevet 31. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2023 11 minutes ago, Tåkefyrste said: Nå er jo målet til EU å holde befolkningen fattig. De eneste som skal få lov å ha rikdom er den politiske eliten. Og Norge dilter etter sine herrer som en hund. Er det et uttalt mål de har eller noe du har lest på steigan.no? 13 4 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 1. november 2023 Del Skrevet 1. november 2023 10 hours ago, Smule8o said: Dette er en veldig feilaktig påstand. Så jeg nevnte ikke laksen, men du sitter da igjen med ~400 mia, bare rundt halvparten så mye som vi importerer. Syns derfor ikke påstanden min kan sies å være "veldig feilaktig"... 3 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. november 2023 Del Skrevet 1. november 2023 Selfuniverse skrev (12 timer siden): Jeg er ikke informert nok til å skjønne hvorfor det er så enkelt å presse politikk inn i Norge via dette EØS. Jeg hørte eller leste noe for leeeeeenge siden om at EØS gir oss enkelt sett bare fordeler. Er det sant, propaganda, halvsannhet, eller hva? Stort sett bare ulemper. Ja-siden har ikke fått med seg at Norge handlet like mye med EU før EØS, så de tror Norge må oppgi sin suverenitet for å aller nødigst få lov å selge olje og gass til EU – de gjør oss en stor tjeneste der må vite. 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1. november 2023 Del Skrevet 1. november 2023 4 hours ago, tigerdyr said: Så jeg nevnte ikke laksen, men du sitter da igjen med ~400 mia, bare rundt halvparten så mye som vi importerer. Syns derfor ikke påstanden min kan sies å være "veldig feilaktig"... Du skrev "Vi selger stort sett kun olje, gass og strøm" mens virkeligheten er at fastlandsekspoten (til og med uten fisk) er på over 400 milliarder, som er mer enn råolje på 388 milliarder. Så at vi selger stort sett kun olje, gass og strøm vil jeg påstå er veldig feil. 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1. november 2023 Del Skrevet 1. november 2023 3 hours ago, Aiven said: Stort sett bare ulemper. Ja-siden har ikke fått med seg at Norge handlet like mye med EU før EØS, så de tror Norge må oppgi sin suverenitet for å aller nødigst få lov å selge olje og gass til EU – de gjør oss en stor tjeneste der må vite. Det er ikke sånn at vi ikke får lov til å handle med EU om vi ikke er med i EØS, men det fjerner en del barrierer. Altså det blir enklere, noe som fører til mer handel. Nei-siden har enda ikke fått med seg hva barrierefri handel innebærer. Her er en liten sak om hvorfor en norsk stolprodusent synes EØS er viktig : https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/artikler/eos-avtalens-betydning-for-scandinavian-business-seating/ 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1. november 2023 Forfatter Del Skrevet 1. november 2023 Ja, absolutt fordeler ift handel. Men også endel ulemper - bl.a. pengesummen som må forhandles mellom Norge og EU. Dvs norske penger (pluss andre EØS land) brukes til div EU tiltak som bedre veier, oppussing av museer, minske sosiale forskjeller etc... Sitat EØS-midlene er Norges, Islands og Liechtensteins bidrag til å redusere sosiale og økonomiske i forskjeller i Europa, og til å styrke kontakten og samarbeidet mellom Norge og de 15 landene i Sentral-, Sør Europa og Baltikum som mottar midlene. For inneværende periode er det totale bidraget 2.8 mrd Euro. Men når nye direktiv tilpasset sentral-EU begynner å koste hver boligeier 40-50K ekstra i året så blir det ikke akkurat en "god deal" - selv om norske politikere gjerne nikker til alt av nye direktiv, da det å få en jobb i Brussel etter endt norsk politiker-karriere er en gullkantet "fallskjerm". 1 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 1. november 2023 Del Skrevet 1. november 2023 13 minutes ago, Rune_says said: Men når nye direktiv tilpasset sentral-EU begynner å koste hver boligeier 40-50K ekstra i året så blir det ikke akkurat en "god deal" - selv om norske politikere gjerne nikker til alt av nye direktiv, da det å få en jobb i Brussel etter endt norsk politiker-karriere er en gullkantet "fallskjerm". Enig. Et sted går grensen for hvilke kameler som er hensiktsmessig å svelge. Og det er hvor den grensen går, eventuelt om vi bør være litt tøffere i trynet diskusjonen bør gå i. Desverre er mye preget av oppgulp fra bla. Nei til EU og deres like om at i Brussel sitter bare en haug med folk som har som eneste oppgave å gjøre livet surt for folk i Norge osv. 2 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 On 31.10.2023 at 4:25 PM, Smule8o said: Er det et uttalt mål de har eller noe du har lest på steigan.no? Nei, men det er jo ganske tydelig at det er det de jobber for. Ikke vær så naiv. 2 Lenke til kommentar
itgrevelin Skrevet 2. november 2023 Del Skrevet 2. november 2023 Hva er egentlig fordelen med å være med i EU? Eg hører stadig at da har vi "innflytelse". Hvordan vil denne innflytelsen være i praksis? Ser for meg en dråpe i havet som aldri kommer til å utrette noe som helst. Enesten innflytelsen eg ser for meg, er for politikere, som blir jaget etter pådrivere og lobbyisme, som sikkert er veldig kjekt for dem. Sitter med en inntrykk av at de politikerene vi har nå, ikke er skikket til å motstå noe som helst angående dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå