Gå til innhold

Butikkdød i Bergen sentrum. Hva er det Bergen gjør galt?


Anbefalte innlegg

btw, noen som husker "byen sin" den gangen alle gater var åpne?

her hadde vi "stripa" - var ganske heftig på sommerkvelder når MC folket ga jernet og suste forbi i 130 km eller noe i overdøvende lyd. :grin2: Var visst ikke så mye 'polti heller den gangen. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Mr.M said:

Jeg tror årsaken til sentrumsdøden er som andre har vært inne på, -politikerne har gjort det altfor trøblete å gjøre ærend med bil der. Alt er blitt gatetun, enveiskjørt eller stengt, sone-parkering osv. (parallelt med etablering av kjøpesenter med gratis parkering, da taper sentrum) Noen politiker har vært frekke nok til å foreslå at kjøpesentrene skal pålegges å innføre P-avgift. I stedet burde de vel heller myke opp noen av sine egne feilslåtte grep i sentrum..

Om du kommer med bil eller ikke til et handlesenter så er du værbeskyttet inkl holke og søl, og du har det meste nær til hverandre inkl lege, tannlege, kino, bibliotek, bowlingbane, kundetoaletter (eksempler er det som jeg bruker ifm senterbesøk i tillegg til butikker). Mitt yndlingssenter ligger rett ved en jernbanestasjon i sentrum av en småby.

Lenke til kommentar

Den grønne fløyen har fått det de ønsket gjennom bompenger og restriksjoner for kjøretøy i de største bysentraene. Ingen drasser med seg flatpakkede møbler, Hi-Fi-utstyr og nye dundyner en halv kilometer for å reise med den overlastede bussen. Hvis formålet er å handle varer, unngår jeg sentrumsområdene til større byer. Det handler ikke bare om kostnader, men på kjøpesentrene utenfor bykjernene finner man (nesten) alt under samme tak, og man får med seg det man har handlet, fordi man kan pakke det i bilen og kjøre hjem. Kommer det parkeringsgebyr hos kjøpesentrene, endres ikke akkurat dette forholdet seg, det blir bare litt dyrere.

Det blir litt som da gnagere kom seg med lasten til Australia. Da man oppdaget hvilken ulykke det var, innførte man nye arter for å ta hånd om det forrige problemet, med nye uante konsekvenser. Politikerne må gjerne styre med å forsøke å detaljstyre livene til sine undersåtter, men det hadde jo vært greit om man forsøkte å se minst et par trekk fremover før man gjør noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Oslo sentrum skjer det motsatte, der ser vi at det går spesielt bra for næringslivet i nyetablerte gågater og områder der bilen har fått mindre plass. Der henger endringene i samferdselsmønsteret sammen med god og gjennomtenkt byutvikling.

Ellers er det en generell utvikling at fysiske butikker forsvinner i større og større grad over hele landet, da spesielt detaljhandel. Antallet fysiske butikker i Norge sank med over 10% mellom 2010 og 2020, det er altså hver tiende fysiske butikk som ble borte. Man kan kanskje anta at dette har akselerert i etterkant med tanke på koronapandemien og dyrtiden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvorfor Bergen Sentrum dør ut? Det er selvsagt fordi der er for vanskelig å kjøre bil inn til byen. Hva tror dere liksom? At barnefamilier skal gidde å kjøre inn i byen når det er umulig å parkere bilen?

Butikksdøden er et resultat av bilfientlige politikere. Wake up!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså MDG vil ha parkeringsgebyr ved Lagunen!? For å liksom gjøre det rimeligere å kjøre inn til byen? De er ikke kloke de MDG folkene. Hvis de vil ha liv i bysentrum må de sette ned bompenger, bygge flere parkeringsplasser og gjøre parkeringen rimeligere.

Altså hvis du kjører inn fra Askøy må du betale bompenger både frem og tilbake, i tillegg må du parkere bilen i et svinedyrt garasjeannlegg der man får klaustrofobi. Innen jeg har kommet på byen må jeg ut med 2-300 kroner pluss 100 kr bensin. Bare for å komme inn i byen. Det sier vel seg selv at man ikke gidder å kjøre inn i Bergen Sentrum hvis man ikke må. Så lurer de på hvorfor butikkene går dårlig i sentrum.

Man trenger ikke å være Einstein for å se at dette er helt selfforskylt av udugelige politikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

I Oslo sentrum skjer det motsatte, der ser vi at det går spesielt bra for næringslivet i nyetablerte gågater og områder der bilen har fått mindre plass. Der henger endringene i samferdselsmønsteret sammen med god og gjennomtenkt byutvikling.

Hvilke butikker er det snakk om? Hvitevarer, trelast, supermarked, møbler og hageredskaper? Eller trendy kafeer for en målgruppe som har busskort?

Fint for dem, men da må man ha bil for å kjøre til kjøpesenteret utenfor bykaoset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GunnarMap skrev (19 timer siden):

Altså MDG vil ha parkeringsgebyr ved Lagunen!? For å liksom gjøre det rimeligere å kjøre inn til byen? De er ikke kloke de MDG folkene. Hvis de vil ha liv i bysentrum må de sette ned bompenger, bygge flere parkeringsplasser og gjøre parkeringen rimeligere.

Altså hvis du kjører inn fra Askøy må du betale bompenger både frem og tilbake, i tillegg må du parkere bilen i et svinedyrt garasjeannlegg der man får klaustrofobi. Innen jeg har kommet på byen må jeg ut med 2-300 kroner pluss 100 kr bensin. Bare for å komme inn i byen. Det sier vel seg selv at man ikke gidder å kjøre inn i Bergen Sentrum hvis man ikke må. Så lurer de på hvorfor butikkene går dårlig i sentrum.

Man trenger ikke å være Einstein for å se at dette er helt selfforskylt av udugelige politikere.

Enklere å parkere gratis på Kleppestø på Askøy, og ta hurtigbåten rett inn til sentrum av Bergen.. så er du i smørøyet

Lenke til kommentar

Av egen erfaring kan jeg i alle fall si at det å starte innen retail i Norge i dag er svært vanskelig. Prispresset er enormt, spesielt p.g.a. netthandel med store aktører som har egne innkjøpspriser, og da vil man som liten aktør ikke ha sjangs. Da må man tilby noe annet i bytte mot høyere priser. Kundegrunnlaget blir derfor dårlig. Kostnader for leie av lokale, forsikring m.m. er ikke å kjimse av. Legg til dagens utfordringer med høy inflasjon og folk som har dårlig råd, så virker det temmelig håpløst. Det hjelper heller ikke at fokuset i retail og byplanlegging har vært kjøpesentere og kjedebutikker i mange tiår nå.

Endret av Verm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 30.10.2023 den 5:31 PM):

I Oslo sentrum skjer det motsatte, der ser vi at det går spesielt bra for næringslivet i nyetablerte gågater og områder der bilen har fått mindre plass. Der henger endringene i samferdselsmønsteret sammen med god og gjennomtenkt byutvikling.

Hvilke nyetablerte gågater er det du tenker på?

Mange butikker som forsvinner i Oslo også. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
the 3 X skrev (På 31.10.2023 den 7:44 PM):

Enklere å parkere gratis på Kleppestø på Askøy, og ta hurtigbåten rett inn til sentrum av Bergen.. så er du i smørøyet

Hehe, ja men kun hvis du skal hjem tidlig. Passer ikke om du skal hjem etter at siste båten har gått. Har ryggproblemer, kan ikke sitte på bussen, får vondt i korsryggen etter 1 minutt, så det er ikke et alternativ. Båten er bra, men altfor mange politiker har en bilfientlig holdning og gjøre det vanskelig å komme inn i byen holdning. Det medvirker aktivt til sentrumsdød, sånn er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...