Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Er islam eller muslimar pålitelege?

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Boing_80 said:

For noe tullprat! Du hadde et veldig godt innlegg i denne tråden som jeg likte. Men dette er bare pisspreik. Du vet utmerket hvordan britene kontrollerte koloniene sine. Idi Amin fikk så mye makt fordi han undertrykket sine egne landsmenn, en nyttig idiot for koloniherrene. Du vet hvordan Belgia køddet til Rwanda ved å forhøye en folkegruppe over en annen. Rwanda-krigen er et godt eksempel på det.

Poenget er jo å ikke "like" eller "ikke like", men å holde seg balansert objektiv og saklig nøytral.

Synes ikke at påstanden om at USA, England og Sovjet støttet Idi Amin har blitt underbygget på noen måte, snarere tvert i mot.

Påstanden framstår heller som tatt ut av luften og underbygget av påstander som "For noe tullprat" og "Dette er bare pisspreik". 

Påstanden og påfølgende begrunnelse framstår som mer manipulerende enn saklig.  

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (På 31.10.2023 den 7:30 AM):

Rar tråd. I bibelen, snakker man om drap, partering, incest (gjerne i grupper), gruppevoldtekt, sex med dyr og det som verre er. Er alle mennesker som er vokst opp i et samfunn med primært kristendommen å stole på (pålitelige)? 

Døm / bedøm folk ut i fra hva de faktisk gjør, fremfor hva en bok sier de skal gjøre. Det er vel omtrent en milliard muslimer i dag (og rundt 1.7 som tror på Islam, ref. Norske Leksikon), og hvordan de praktiserer sin religion er ikke en og samme. 

Rart svar. Dersom religionen islam og muslimer skal dømmes på hva de faktisk gjør, så kommer de ut som noe av det verste menneskeheten har sett. Kanskje ved siden av Hitler-Tyskland. 

Forrakt for menneskerettigheter, kvinners rettigheter. Homofile bør ikke engang få leve ifølge de mest ytterliggående av disse galningene. Terrorangrep mot Europa og USA av ytterliggående muslimer har florert de siste 20-30 åra.  De har drept tusenvis av uskyldige mennesker i både USA og Europa.

Steining av kvinner, homofile og vantro. IS, presteskapet i Iran, avskyelige straffemetoder. Det er rett og slett vanskelig å komme på noe verre. Bortsett fra Hitler-Tyskland som sagt. 

De deler mye av samme ideologien og tankegrunnlaget.  Forakten for frihet. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Islam/muslimer er vel minst like pålitelige som alt anna. Faktisk kan eg ikkje tenke meg noe meir upåliteleg enn vestlige folk, kanskje fordi eg omgås nesten berre vestlige. Og er sjøl ein av dem.

Og desse bøkene som blei skreve for hundrevis/tusenvis av år siden av profeter og apostler og hva dei nå kalla seg? Hadde forfattarne leve i dag ville dei risikert å bli stempla som tullinger.

Pålitelighet har meir med utdannig å gjere. Høgt utdanna folk har mindre insentiv til å være ærlege. Har du lite utdanning så er du sannsynligvis mindre velstående og hva andre tenker om deg betyr meir fordi det er nesten alt du har. Ville hatt mindre betenkeligheter med å låne 100 kroner till en i arbeiderklassen enn til en høgt utdanna med millionlønn.

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Oknok skrev (På 17.8.2024 den 1:29 AM):

Islam/muslimer er vel minst like pålitelige som alt anna. Faktisk kan eg ikkje tenke meg noe meir upåliteleg enn vestlige folk, kanskje fordi eg omgås nesten berre vestlige. Og er sjøl ein av dem.

Og desse bøkene som blei skreve for hundrevis/tusenvis av år siden av profeter og apostler og hva dei nå kalla seg? Hadde forfattarne leve i dag ville dei risikert å bli stempla som tullinger.

Pålitelighet har meir med utdannig å gjere. Høgt utdanna folk har mindre insentiv til å være ærlege. Har du lite utdanning så er du sannsynligvis mindre velstående og hva andre tenker om deg betyr meir fordi det er nesten alt du har. Ville hatt mindre betenkeligheter med å låne 100 kroner till en i arbeiderklassen enn til en høgt utdanna med 

Har du fått med deg nyheter de siste 30 åra? Da bør du ha lagt merke til at hverken IS eller andre ekstreme muslimer stempler mohammed som en "tulling" som du beskriver det.

Tvert imot. Han er deres ledestjerne, de vil kjempe og dø for hans perverse ideer.

Og det som bør bekymre oss i Vesten mest, er at de vil drepe oss for han også....

• Liker 3
Lenke til kommentar
DetteErBareMinMening skrev (6 minutter siden):

Har du fått med deg nyheter de siste 30 åra? Da bør du ha lagt merke til at hverken IS eller andre ekstreme muslimer stempler mohammed som en "tulling" som du beskriver det.

Tvert imot. Han er deres ledestjerne, de vil kjempe og dø for hans perverse ideer.

Og det som bør bekymre oss i Vesten mest, er at de vil drepe oss for han også....

Det er forskjell på vanlige muslimer og islamister 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, DetteErBareMinMening said:

Jeg kan ikke forestille meg at IS og andre ekstremister skulle stemple Mohammed som tulling. Det ville vært sjokkerende.

Håper du har fått med det litt av all skiten som har kommet fra ekstreme kristne. Og går man litt tilbake i tid var de mainstream kristne.

Jeg har ikke noe til overs for islam og liker lite noe av det den religionen fører med seg. Men vi snakker om pålitelighet. Å tro at vanlige muslimer er mindre pålitelige er en stor feil.

Hvis du leter etter upålitelige folk skal du lete på disse stedene. 1) Folk med et avhengighetsproblem. 2) Folk i eliten.

19 hours ago, Tussi said:

Det er forskjell på vanlige muslimer og islamister 

Ja og det er forskjell på islamister og IS også.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (På 15.9.2024 den 4:45 PM):

Jeg kan ikke forestille meg at IS og andre ekstremister skulle stemple Mohammed som tulling. Det ville vært sjokkerende.

Håper du har fått med det litt av all skiten som har kommet fra ekstreme kristne. Og går man litt tilbake i tid var de mainstream kristne.

Jeg har ikke noe til overs for islam og liker lite noe av det den religionen fører med seg. Men vi snakker om pålitelighet. Å tro at vanlige muslimer er mindre pålitelige er en stor feil.

Hvis du leter etter upålitelige folk skal du lete på disse stedene. 1) Folk med et avhengighetsproblem. 2) Folk i eliten.

Ja og det er forskjell på islamister og IS også.

Det er nettopp det som er forskjellen. Overgrepene fra kristne, må man ganske mange år tilbake for å finne i det store omfanget.

Overgrepene fra ekstreme muslimer pågår for fullt den dag idag. I stort omfang også. IS, Hamas, Hisbollah, Al Quida er bare noen eksempler.

Med andre ord,  hvilken religion er det som må fornyes og tilpasses først? 

Svaret er selvsagt islam. Og den tilpasningen bør skje relativt raskt nå. De har hatt god tid nå. 

Hvis ikke, er det ikke rart at hverken USA eller Europa vil ta imot flere muslimer snart...

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
DetteErBareMinMening skrev (På 20.9.2024 den 6:43 PM):

Det er nettopp det som er forskjellen. Overgrepene fra kristne, må man ganske mange år tilbake for å finne i det store omfanget.

Overgrepene fra ekstreme muslimer pågår for fullt den dag idag. I stort omfang også. IS, Hamas, Hisbollah, Al Quida er bare noen eksempler.

Med andre ord,  hvilken religion er det som må fornyes og tilpasses først? 

Svaret er selvsagt islam. Og den tilpasningen bør skje relativt raskt nå. De har hatt god tid nå. 

Hvis ikke, er det ikke rart at hverken USA eller Europa vil ta imot flere muslimer snart...

Og konteksten glemmer vi som vanlig...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Rar tråd. I bibelen, snakker man om drap, partering, incest (gjerne i grupper), gruppevoldtekt, sex med dyr og det som verre er. Er alle mennesker som er vokst opp i et samfunn med primært kristendommen å stole på (pålitelige)? 

Nei. Det er sikkert mye dritt i Bibelen, men jeg håper ikke det er mange som tar Bibelen så veldig seriøst.

Døm / bedøm folk ut i fra hva de faktisk gjør, fremfor hva en bok sier de skal gjøre. Det er vel omtrent en milliard muslimer i dag (og rundt 1.7 som tror på Islam, ref. Norske Leksikon), og hvordan de praktiserer sin religion er ikke en og samme.

Enig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (På 8.10.2024 den 2:42 PM):

Og konteksten glemmer vi som vanlig...

Hvilken kontekst tenker du på? 

Vis meg gjerne en kontekst som forklarer at islamske galninger i IS og andre organisasjoner føler et behov for å steine og brenne kvinner. Og hive homofile utfor stup. 

Den eneste kontekst som kan forklare det er muhammed, koranen og islam selv. Det er en ekstrem religion som vi må temme. Enten temmes islam og blir levelig for verden, eller så vil islam bli knust en gang for alle. Som nazi-tyskland ble. Det er min spådom. 

Vi som lever i frihet i Norge og Vesten har ingen planer om å tilpasse oss islamske galninger med det første.

Det har heller ikke Israel planer om, som vi ser fra Midtøsten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DetteErBareMinMening skrev (17 minutter siden):

Hvilken kontekst tenker du på? 

Vis meg gjerne en kontekst som forklarer at islamske galninger i IS og andre organisasjoner føler et behov for å steine og brenne kvinner. Og hive homofile utfor stup. 

Den eneste kontekst som kan forklare det er muhammed, koranen og islam selv. Det er en ekstrem religion som vi må temme. Enten temmes islam og blir levelig for verden, eller så vil islam bli knust en gang for alle. Som nazi-tyskland ble. Det er min spådom. 

Vi som lever i frihet i Norge og Vesten har ingen planer om å tilpasse oss islamske galninger med det første.

Det har heller ikke Israel planer om, som vi ser fra Midtøsten.

Ytre koko-høyre. Intet annet nytt under solen der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DetteErBareMinMening skrev (2 timer siden):

Hva mener du selv med denne "konteksten" du snakket om?

Prøv og svar med noe mer enn en enkeltsetning med karakteristikker av dine meningsmotstandere. Hvis du klarer...

Det er ingen vits siden informasjon og kunnskap har blitt delt utallige ganger og fremdeles har en god del ikke skjønt noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...