Gå til innhold

Den Glemte Dimensjonen av Rasisme: Tid for en Rettferdig Debatt

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Innvandring motstand er ikke nødvendigvis rasisme men de fleste rasister er imot innvandring av innvandrere som ikke ser ut som dem.

Det er mange rasister som er for mest mulig innvandring av folk som ikke ser ut som seg selv også.  Terrororganisasjonen Harvard er et eksempel på en organisasjon som promoterer denne formen for systemisk rasisme.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (6 minutter siden):

Innvandring motstand er ikke nødvendigvis rasisme men de fleste rasister er imot innvandring av innvandrere som ikke ser ut som dem.

Kanskje de setter pris på arven som forfedrene har gitt dem, og ønsker å videreføre de til fremtidige generasjoner, i stedet for å bruke milliarder på utlendinger samtidig som vi bomber landene deres sønder og sammen?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (13 minutter siden):

For nordmenn, men alle er nordmenn. Uten om nordmenn, de er… jeg vet ikke, vi får ikke lov til å definere oss selv så vi finnes ikke. Med mindre du er utlending da, da er du norsk.

Spørsmålet er hvis statsborgere som ikke er norsk kan ha like muligheter som de som er norsk.  Amerikanere og kanadiere og australiere prøver å si at alle statsborgere er amerikanere, kanadiere og australiere, men det finnes mange forskjellige slags australiere, amerikanere og kanadiere.   Et rettferdig samfunn krever at ingen er annenrangs statsborgere.  Jeg tror ikke det er nødvendig at alle kalles norsk, men du må finne en vei å eliminere ideen at Muhammed er mindreverdig enn Ola bare pga sin etnisk bakgrunn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er nødvendig at alle kalles norsk, men du må finne en vei å eliminere ideen at Muhammed er mindreverdig enn Ola bare pga sin etnisk bakgrunn.

Tidenes stråmann, ingen har hevdet det. Men jeg ønsker å bevare norsk kultur, lav krim og bruke ressurser på nordmenn som sliter. Sorry, Mohammed.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (1 minutt siden):

Kanskje de setter pris på arven som forfedrene har gitt dem, og ønsker å videreføre de til fremtidige generasjoner, i stedet for å bruke milliarder på utlendinger samtidig som vi bomber landene deres sønder og sammen?

Det finnes mange ikke rasistiske argumenter imot innvandring.  En kan videreføre arven til fremtidige generasjoner med eller uten innvandring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (19 timer siden):

Det forutsetter premisset om at utlendinger ikke kan danne forretninger, enklaver, nettverk, interesseorganisjoner, majoritetsbefolkning innen et område, osv der de kan ha egen definisjonmakt og utestenge andre. Nå vet ikke hvordan det er i Kina på det men i vesten er jo dette definitivt tilfelle. Visse plasser i Groruddalen for eks vil jo ikke en norsk ungdom ha mye definisjonsmakt.

De kan gjør det bare hvis maktholderne tillater det.  Tror du Uygurene i Kina greier å undertrykke Han kineserne som bor i deres område?  Hva skjer hvis en Han kineser hevder at en Uygur angrep ham, og hva skjer hvis en Uyguren sier at den Han kineser angrep ham? 

Det er ikke slikt at minoriteter har ingen makt og ikke kan skape noe systemisk makt i isolerte områder, men så lenge majoritetsbefolkningen holder de fleste mektigste maktposisjoner, så blir det svært begrenset.

Sitat

Dette viser jo da at det egentlig er et fåtall av kinesere som setter definisjonene, som jeg da har poengtert blir det feil å overføre denne makten til alle kinerese. En alminnelig arbeiderklasse-kineser jo være like 'definert' utifra makthaverne som en utlending med utdannelse.    

En alminnelig arbeiderklasse kineser har mye mer makt enn utlendingen fordi han får makt fra staten.  

Sitat

Uansett er 1:1 rasisme fortsatt 1:1 rasisme. 

Hatet kan være helt lik,  men jeg kan skade deg mye mer hvis jeg har mye mer makt.

Sitat

Da bør jo utdannelse, språk og integrering være tilstrekkelig tilrettelagt for at innvandrere tilpasses det eksisterende samfunnet. Det er hovedsaklig myndighetene og nykommernes ansvar at dette skjer.

Hvem skal forsikre at ens muslime navn ikke hindrer deres jobb muligheter?  

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 28.10.2023 den 10:54 AM):

Rasismens giftige tentakler strekker seg langt og bredt, infiltrerer alle hjørner av samfunnet vårt. Men i den offentlige debatten blir en kritisk dimensjon av dette problemet ofte oversett: rasismen som forekommer mellom ikke-hvite etniske og kulturelle grupper. Dette er en ubehagelig realitet som vi ikke lenger har råd til å ignorere. Rasisme er ikke et monopol som kun eies av hvite; det er en universell ondskap som manifesterer seg i relasjoner mellom alle raser og etnisiteter.

Konflikter, fordommer og diskriminering mellom ulike ikke-hvite grupper blir sjelden fremhevet eller diskutert med den alvorligheten de fortjener. Dette skaper en farlig blind flekk i vår forståelse og tilnærming til å bekjempe rasisme. Ved å fokusere nesten utelukkende på rasisme utøvet av hvite, risikerer vi å overse og minimere de dype sår og splittelser som eksisterer mellom andre etniske grupper.

Selvfølgelig er rasisme mot hvite også et reelt og presserende problem, men dette aspektet blir også ofte marginalisert i den bredere diskursen. Hvite individer blir også utsatt for fordommer, hat og diskriminering, og disse erfaringene fortjener også å bli hørt og anerkjent.

Det er på tide at vi redefinerer og utvider vår forståelse av rasisme. Vi må være villige til å konfrontere og adressere alle dens former, uavhengig av hvem ofrene eller overgriperne er. Bare ved å gjøre dette kan vi håpe på å bygge et mer inkluderende, rettferdig og harmonisk samfunn der alle individer er frie fra hatets og diskrimineringens byrde.

Jeg har aldri hørt at noen har sagt at dette ikke er et problem. Men om en afrikansk stamme dreper en annen afrikansk stamme (som de har gjort i tusenvis av år) påvirker ikke oss i Norge nevneverdig. Faktisk like lite som at afrikanske barn sulter i hjel daglig, mens vi i vesten spiser oss syke.

Om noe er det vestens systemiske rasisme der vi "ikke bryr oss" om de dreper hverandre og sulter i hjel. Vi var raskt ute å hjelpe våre hvite venner i Ukraina, når naboen invaderte. Men afrikanerne driter vi langt i, gjerne la dem drukne i middelhavet.

Når du sier "hvite" individer, inkluderer du da hvordan vi etniske nordmenn ser på og behandler samer, østeuropeere og nå i det siste russere?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

De kan gjør det bare hvis maktholderne tillater det.  

Ja, for vi har jo aldri sett at mektige nettverk på tvers av loven, liksom. Uansett tillater alle demokratiske land dette for sine nye innbyggere.

Tror du Uygurene i Kina greier å undertrykke Han kineserne som bor i deres område?

Dersom 10 uyguruer omringer en enktlet Han vil de ha undertrykkende og slagkraftig makt i en gitt situasjon. Grad av undertrykkelse kan også variere fra sted og land, tror du en etnisk nordmann greier å undertrykke innvandrere i Groruddalen? Uansett kan en gruppe definere en annen gruppe uavhengig av politisk makt og utvikle rasistiske holdninger deretter.

Hva skjer hvis en Han kineser hevder at en Uygur angrep ham, og hva skjer hvis en Uyguren sier at den Han kineser angrep ham? 

Det vet jeg ærlig talt ikke, kanskje det ikke går i favør minoriteten i Kina. Dog det er ingen automatikk i at minoriteter får mindre rettsvern, jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt i Norge for eks.

Det er ikke slikt at minoriteter har ingen makt og ikke kan skape noe systemisk makt i isolerte områder, men så lenge majoritetsbefolkningen holder de fleste mektigste maktposisjoner, så blir det svært begrenset.

En trenger ikke akkurat toppstilling eller høy sosial status for å begå grov rasisme.

En alminnelig arbeiderklasse kineser har mye mer makt enn utlendingen fordi han får makt fra staten.  

Her er vi tilbake til denne abstrakte makten igjen som i praksis betyr nada. Får makt av staten liksom, i Kina av alle steder.

Hatet kan være helt lik,  men jeg kan skade deg mye mer hvis jeg har mye mer makt.

Ah, den magiske abstrakte makten som gir rasister superkrefter, skjønner.

Hvem skal forsikre at ens muslime navn ikke hindrer deres jobb muligheter?  

Det er jo opp til arbeidsgiveren å bedømme det religiøse opphavet samt andre relevante ting i forhold til stillingen. Min anektdotiske erfaring fra arbeidslivet er at arbeidsgiveren driter i det meste så lenge de inn får en med riktige kvalifikasjoner snarest, gjerne riktig alder i tillegg, og da har jeg også sett at muslimer har fått jobben i den forstand. 

Endret av Crooked Cracker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (1 time siden):

Jeg har aldri hørt at noen har sagt at dette ikke er et problem. Men om en afrikansk stamme dreper en annen afrikansk stamme (som de har gjort i tusenvis av år) påvirker ikke oss i Norge nevneverdig. Faktisk like lite som at afrikanske barn sulter i hjel daglig, mens vi i vesten spiser oss syke.

Om noe er det vestens systemiske rasisme der vi "ikke bryr oss" om de dreper hverandre og sulter i hjel. Vi var raskt ute å hjelpe våre hvite venner i Ukraina, når naboen invaderte. Men afrikanerne driter vi langt i, gjerne la dem drukne i middelhavet.

Når du sier "hvite" individer, inkluderer du da hvordan vi etniske nordmenn ser på og behandler samer, østeuropeere og nå i det siste russere?

Hva snakker du om egentlig? Er ikke samer etniske norske? Fordi dem ikke er Rogalendinger eller Bergensere? Du har kanskje lov? Norge er ganske stort geografisk om jeg får påminne deg om det. Her jeg er oppvokst er tempraturen nede mot -20 og det er snø hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Men om en afrikansk stamme dreper en annen afrikansk stamme (som de har gjort i tusenvis av år) påvirker ikke oss i Norge nevneverdig. Faktisk like lite som at afrikanske barn sulter i hjel daglig, mens vi i vesten spiser oss syke.

Fra regjerningen sine sider:

Den samlede bistanden fra Norge fortsatte å øke i 2021. Totalt lå norsk bistand på 40,1 milliarder kroner. – Tallene vitner om at vi, også i krisetider, ser et solid engasjement for å få redusert fattigdommen i verden, sier utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim.

Vår systemiske rasisme er ikke billig, ser det ut til.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (21 timer siden):

Hva snakker du om egentlig? Er ikke samer etniske norske? Fordi dem ikke er Rogalendinger eller Bergensere? Du har kanskje lov? Norge er ganske stort geografisk om jeg får påminne deg om det. Her jeg er oppvokst er tempraturen nede mot -20 og det er snø hvert eneste år.

Det er vell et ullent definisjonsspørsmål, da en stor andel av de som i dag regnes som samer, sikkert har like mye etnisk norsk blod i seg som samisk blod. Rogalenninger og Bergensere sier jo ikke noe som helst om etnisitet, men kanskje litt om kultur og språk. Men man kan jo være både etnisk jøde og bergenser, eller etnisk same og osloværing. De fleste samene er vell osloværinger ut fra det jeg har blitt foralt.

Men folkegruppen vi regner som samer er en distinkt etnisk gruppe, med eget språk og helt egen og unik kultur, og et særegent utseende som er mer asiatisk enn europeisk siden de opprinnelig stammer fra Uralfjellene og nord volga. De er innvandrere som kom til "norge" litt etter år 0 i følge finske arkeologer, som er en god stund etter etter at den etnisk norske befolkningen hadde kolonisert kysten etterhvert som isen trakk seg tilbake nordover. De regnes også som en urbefolkning og er beskyttet av urfolkslovene, (noe staten ikke ser ut til å få med seg). De samene som bor i norge er selvsagt norske, men det tilhører en annen etnisk gruppe enn den jevne nordmann. Det samme gjelder kvener og romanifolk som er norske, med norsk pass, men egen etnisk folkegruppe. Jeg ser ikke helt at dette skal være noe problematisk informasjon.

Peonget mitt var at trådstarter mener det er lite fokus på rasisme mot hvite. Og jeg ønsket dermed å påpeke at det ER fokus på rasisme mot hvite. Problemet her er jo bare at det også her er "vi" (som i etnisk norske nordmenn) som driver med det. Norge har særdeles dårlig track record når det gjelder behandling av både romanifolk, kvener og samer, som jeg også regner som "hvite" på lik linje som meg selv, men med et annet etnisk opphav. Overgrepene har vært mange og fæle, og vi har frarøvet mange både identitet, språk, kultur og forplantningsevnen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (Akkurat nå):

Det er vell et ullent definisjonsspørsmål, da en stor andel av de som i dag regnes som samer, sikkert har like mye etnisk norsk blod i seg som samisk blod. Rogalenninger og Bergensere sier jo ikke noe som helst om etnisitet, men kanskje litt om kultur og språk. Men man kan jo være både etnisk jøde og bergenser, eller etnisk same og osloværing. De fleste samene er vell osloværinger ut fra det jeg har blitt foralt.

Men folkegruppen vi regner som samer er en distinkt etnisk gruppe, med eget språk og helt egen og unik kultur, og et særegent utseende som er mer asiatisk enn europeisk siden de opprinnelig stammer fra Uralfjellene og nord volga. De er innvandrere som kom til "norge" litt etter år 0 i følge finske arkeologer, som er en god stund etter etter at den etnisk norske befolkningen hadde kolonisert kysten etterhvert som isen trakk seg tilbake nordover. De regnes også som en urbefolkning og er beskyttet av urfolkslovene, (noe staten ikke ser ut til å få med seg). De samene som bor i norge er selvsagt norske, men det tilhører en annen etnisk gruppe enn den jevne nordmann. Det samme gjelder kvener og romanifolk som er norske, med norsk pass, men egen etnisk folkegruppe. Jeg ser ikke helt at dette skal være noe problematisk informasjon.

Peonget mitt var at trådstarter mener det er lite fokus på rasisme mot hvite. Og jeg ønsket dermed å påpeke at det ER fokus på rasisme mot hvite. Problemet her er jo bare at det også her er "vi" (som i etnisk norske nordmenn) som driver med det. Norge har særdeles dårlig track record når det gjelder behandling av både romanifolk, kvener og samer, som jeg også regner som "hvite" på lik linje som meg selv, men med et annet etnisk opphav. Overgrepene har vært mange og fæle, og vi har frarøvet mange både identitet, språk, kultur og forplantningsevnen.

Jødedommen er en tro, så er det en diskusjon omkring minerva antagelig. Men i bunn og grunn så er det en religion. Israel er nasjon, det samme er Palestina men det betyr ikke at jeg har vært noen av stedene. Jødehat og nasisme er uansett noe jeg trodde vi var ferdige med Norge, og var ganske så uakseptabelt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (På 15.12.2023 den 5:05 PM):

Ja, for vi har jo aldri sett at mektige nettverk på tvers av loven, liksom. Uansett tillater alle demokratiske land dette for sine nye innbyggere.

Dersom 10 uyguruer omringer en enktlet Han vil de ha undertrykkende og slagkraftig makt i en gitt situasjon. Grad av undertrykkelse kan også variere fra sted og land, tror du en etnisk nordmann greier å undertrykke innvandrere i Groruddalen? Uansett kan en gruppe definere en annen gruppe uavhengig av politisk makt og utvikle rasistiske holdninger deretter.

Det vet jeg ærlig talt ikke, kanskje det ikke går i favør minoriteten i Kina. Dog det er ingen automatikk i at minoriteter får mindre rettsvern, jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt i Norge for eks.

En trenger ikke akkurat toppstilling eller høy sosial status for å begå grov rasisme.

Her er vi tilbake til denne abstrakte makten igjen som i praksis betyr nada. Får makt av staten liksom, i Kina av alle steder.

Ah, den magiske abstrakte makten som gir rasister superkrefter, skjønner.

Det er jo opp til arbeidsgiveren å bedømme det religiøse opphavet samt andre relevante ting i forhold til stillingen. Min anektdotiske erfaring fra arbeidslivet er at arbeidsgiveren driter i det meste så lenge de inn får en med riktige kvalifikasjoner snarest, gjerne riktig alder i tillegg, og da har jeg også sett at muslimer har fått jobben i den forstand. 

For example, a white child in a majority black class in one of the many segregated schools in New York City may be bullied for not being black. This would be racial prejudice, but without the institutional power to make it more harmful. Yes, it may harm the individual child in the classroom, but when that child leaves the school, grows up and looks for opportunities to flourish, they will be more likely to get a good job and not be criminalised by the police because of the colour of their skin. The movies that the child watches, the advertisement they see, the history they learn will all reflect whiteness as the norm. The social and institutional power advantages that white child in the long run, while the bullying based on racial prejudice may harm them on an interpersonal level.

Bedre forklart 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (34 minutter siden):

For example, a white child in a majority black class in one of the many segregated schools in New York City may be bullied for not being black. This would be racial prejudice, but without the institutional power to make it more harmful. Yes, it may harm the individual child in the classroom, but when that child leaves the school, grows up and looks for opportunities to flourish, they will be more likely to get a good job and not be criminalised by the police because of the colour of their skin. The movies that the child watches, the advertisement they see, the history they learn will all reflect whiteness as the norm. The social and institutional power advantages that white child in the long run, while the bullying based on racial prejudice may harm them on an interpersonal level.

Bedre forklart 

Egentlig ikke da det hopper til konklusjoner heller fort.

En hvit gutt som blir jevnlig mobbet kan utvikle alvorlige traumer som vil påvirke han resten av livet, inkludert karriere. Samme kan sies om et barn med annen hudfarge, som også kan få problemer i etterkant selv i et 100% tolerant samfunn. Ellers er jo resten av tekstutklippet fylt med friske påstander som neppe kan overføres til enhver minoritet i nåtidens verden.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (56 minutter siden):

Egentlig ikke da det hopper til konklusjoner heller fort.

En hvit gutt som blir jevnlig mobbet kan utvikle alvorlige traumer som vil påvirke han resten av livet, inkludert karriere. Samme kan sies om et barn med annen hudfarge, som også kan få problemer i etterkant selv i et 100% tolerant samfunn. Ellers er jo resten av tekstutklippet fylt med friske påstander som neppe kan overføres til enhver minoritet i nåtidens verden.

Begge kan erfare personlige traumer men bare en av dem har noe ufortjent fordeler som gir ham bedre muligheter

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (44 minutter siden):

Begge kan erfare personlige traumer men bare en av dem har noe ufortjent fordeler som gir ham bedre muligheter

Here we go again med denne abstrakte greia di.

Ufortjente fordeler? Hvem som helst kan  jo si at andre har ufortjente fordeler enn seg selv. Noen er smartere, penere, rikere, sterkere, høyere, friskere, flinkere, lykkeligere og bla bla bla enn meg selv så dermed er jeg et offer altså. Alt fælt som skjer med meg er mye verre alt som skjer med alle andre, fordi de har mer enn meg på et eller annet vis. Hvis ikke så er det etter eller annet isme på gang, eller overmaktmisbruk.

• Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (7 timer siden):

Here we go again med denne abstrakte greia di.

Ufortjente fordeler? Hvem som helst kan  jo si at andre har ufortjente fordeler enn seg selv. Noen er smartere, penere, rikere, sterkere, høyere, friskere, flinkere, lykkeligere og bla bla bla enn meg selv så dermed er jeg et offer altså. Alt fælt som skjer med meg er mye verre alt som skjer med alle andre, fordi de har mer enn meg på et eller annet vis. Hvis ikke så er det etter eller annet isme på gang, eller overmaktmisbruk.

Ja, nå var det sist at noen begikk massemord eller folkemord pga disse egenskaper du nevner?  Breivik ville bli kvitt av folk i Norge som var dummere, styggere, svakere, osv , var det ikke det?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Bedre forklart 

Denne tråden handler om norske forhold. Hvis du absolutt må spre den amerikanske ideologien din kan du lage en egen tråd?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...