Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 Jeg var på besøk i en annen by og parkerte på en parkeringsplass før sommeren og stod parkert der kveld og natt i to dager. Da stod dette skiltet der: for kort tid siden var jeg der igjen, stod parkert der kveld og natt i to dager akkurat som sist, men fikk bot. Da stod dette skiltet der: Grunnen til at jeg fikk bot er at jeg har en liten varebil jeg bruker som privatbil. Ser i ettertid at jeg ikke har vært klar over hva skiltet betyr, men må jo også si at jeg synes denne skiltingen er helt på kanten, og det er lett å tenke at det kan være en baktanke med dette mtp å skrive ut flere bøter. Hva tenker dere? Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Edit: Ser skiltet betyr varebil og lastebil. Du har grønne skilter eller varebil kl1 i vognkortet? Har du ikke det, kan du klage på boten (Jeg trodde det skiltet betød lastebil 3.5t + har ikke sett det brukt uten vektangivelse før ) Endret 26. oktober 2023 av bzzlink Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2023 bzzlink skrev (4 minutter siden): Hva betyr skiltet? Det fantes ikke når jeg tok lappen tror jeg Hele skiltet? Har nok ikke sett et helt likt skilt tidligere jeg heller, men det er bildet av lastebilen jeg sikter til. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 Skiltet er tydelig ment å forby lastebiler og bobiler. Er det oppmerket så er det mer hensiktsmessig å skrive at det kun er lov å parkere i feltene. Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2023 Dubious skrev (5 minutter siden): Skiltet er tydelig ment å forby lastebiler og bobiler. Er det oppmerket så er det mer hensiktsmessig å skrive at det kun er lov å parkere i feltene. Det trodde jeg også, men det er feil. Bildet av lastebilen inkluderer også varebiler som feks vw caddy og andre «pizzabiler» Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 49 minutes ago, Poelse said: Det trodde jeg også, men det er feil. Bildet av lastebilen inkluderer også varebiler som feks vw caddy og andre «pizzabiler» Det inkluderer alle som har varebil i vognkortet. Dersom du har en varebil klasse 1 så kan du i de fleste tilfeller bygge den om til personbil uten at det koster noe mer enn en visningstime på biltilsynet. Kan jo vurderes om du står dee ofte. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 Hva med varebil hvite skilter, er det andre regler for det? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 (endret) Ikke en helt ukjent problematikk på den parkeringsplassen dette. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Wjnlna/parkerte-varebilen-paa-eiganes-under-gravferd-daa-han-kom-tilbake-laag-ein-gul-lapp-paa-ruta-eg-blei-litt-overgitt https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/nWponm/full-forvirring-rundt-den-nye-skiltingen-paa-parkeringen-paa-eiganes-det-staar-ikke-at-det-er-forbudt-med-bobil Endret 26. oktober 2023 av Marzo Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2023 Marzo skrev (2 minutter siden): Ikke en helt ukjent problematikk på den parkeringsplassen dette. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Wjnlna/parkerte-varebilen-paa-eiganes-under-gravferd-daa-han-kom-tilbake-laag-ein-gul-lapp-paa-ruta-eg-blei-litt-overgitt https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/nWponm/full-forvirring-rundt-den-nye-skiltingen-paa-parkeringen-paa-eiganes-det-staar-ikke-at-det-er-forbudt-med-bobil Se der ja. Begge disse artiklene er faktisk fra parkeringsplassen der jeg fikk bot. Er jo vanskelig å ikke tenke at de spekulerer i at det blir flere bøter og mer penger ved å ikke gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2023 Får ikke lest sakene, men ser nå at dette muligens er fra den gamle skiltinga. Så da har de isåfall endra i ettertid. Men synes det er rart de ikke kan skrive «last- og varebil» med tekst under, så slipper mange å misforstå. Hadde jeg visst det hadde jeg jo selvfølgelig bare parkert et annet sted.. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 På det første bildet er det fritt frem for både bobiler og varebiler. Men etter endret skilting fikk du en korrekt bot, skiltet 807.2 omfatter varebil, lastebil og trekkbil. Det finnes en variant som angir at det kun gjelder for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn. Dette er vel et såpass vanlig skilt at det burde man egentlig husket fra lesingen til teoriprøven? Lenke til kommentar
Poelse Skrevet 26. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2023 ^fmj skrev (8 minutter siden): På det første bildet er det fritt frem for både bobiler og varebiler. Men etter endret skilting fikk du en korrekt bot, skiltet 807.2 omfatter varebil, lastebil og trekkbil. Det finnes en variant som angir at det kun gjelder for kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn. Dette er vel et såpass vanlig skilt at det burde man egentlig husket fra lesingen til teoriprøven? Ja, som jeg skrev tidligere vet jeg nå hva skiltet betyr. mener du at du husker fra teoriprøven at det skiltet også omfatter varebiler? Tør påstå at dette er noe de aller fleste ikke vet om. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 Egentlig så skal varebiler under 3,5 tonn svinge innom kontrollstasjoner, men de vil ikke at du skal gjøre det, selv om de bruker det samme skiltet som på denne parkeringsplassen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. oktober 2023 Del Skrevet 26. oktober 2023 Poelse skrev (4 timer siden): mener du at du husker fra teoriprøven at det skiltet også omfatter varebiler? Tør påstå at dette er noe de aller fleste ikke vet om. Jeg gjorde det, jeg slang på et ? på slutten av setningen, fordi jeg var noe usikker på resonnementet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå