Gå til innhold

Overvåkingskamera med WiFi og tilkoplingsproblem

Anbefalte innlegg

Heisann.

Fra et nylig oppsatt utendørs kamera er det ca 26 meter til en WiFi ruter i garasjen (ikke DHCP) og ca 32 meter inn til ruteren i boligen (er DHCP). Jeg ville prøve med WiFi tilkopling, en løsning som ville medføre mindre arbeid. Jeg har opprettet kontakt med dette nye utendørskameraet, men det er ikke stabilt, "Cam38: No Signal" får jeg ofte i overvåkingsprogrammet Blue Iris.

Jeg satt inn en timer modul i 9volts adapteren til kameraet, slik at denne slår av strømforsyner adapteren i 1 min, hver time. Det er mulig at stabeliteten heretter ble noe bedre. Hovedruteren med DHCP, en Telenor2 viser at signalstyrken er 34. Nokså lavt signalstyrke. 

Jeg  arbeidet med å få opp signalstyrken, der jeg ønsket å bruke WiFi ruteren i garasjen, fordi denne står nærmere kameraet. Jeg bruker også et par porter for kablet tilkopling i denne. Denne ruteren er for øvrig kablet med CAT5 til ruten i boligen.  I en periode på noen dager hadde ruteren i garasjen ikke strømforsyningen tilkoplet, men likevel opprettholdte jeg signalet fra kameraet  i Blue Iris. 

Det var da det gikk opp for meg hvorfor signalstyrker ikke bedret seg, uansett hva jeg gjorde med plasseringen etc. for i ruteren i garasjen. Kameraet går nemlig til hovedruteren (DHCP) i boligen!. Kameraet har statisk IP adresse, og DHCP er slått av i kameraet. I ruteren i boligen er kameraet satt opp med statisk IP-adresse. 

Så, hvordan kan jeg, -eller er det i det hele tatt mulig at jeg kan bruke WiFi ruteren i garasjen og få dette kameraet til å kople seg til denne? Jeg ønsker med andre ord å få kameraet til å bruke ruteren i garasjen, og ikke den jeg har i boligen.

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg deg rett at du har 2 DHCP routere i nettverket ditt? Dette er jo en oppskrift på katastrofe.

Hvorfor kan du ikke bare bruke et AP som gir deg nett ut til garasjen, eller en retningsstyrt antenne slik at du får signal ut dit og får koblet til wifi og fjernet den ekstra routeren i garasjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er situasjonen her potensielt at ting fungerer i overvåkningsprogrammet ditt når kameraet er koblet ruteren som også pc-en som kjører overvåkningsprogrammet er tilkoblet?

Det var vel en annen tråd her der du vel hadde problemer pga. "ruter bak ruter" så vidt jeg husker.....

Når du sier signalstyrke på 34, som tenker jeg man tenker på signalkvalitet. Dvs. en utregning som også tar hensyn til støy? Signalstyrke på -34dB ville vært veldig bra (mens typisk signalstyrke på -80dB eller lavere (altså f.eks. -85dB) vil regnes som dårlig).

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (På 25.10.2023 den 9.01):

Forstår jeg deg rett at du har 2 DHCP routere i nettverket ditt? Dette er jo en oppskrift på katastrofe.

Hvorfor kan du ikke bare bruke et AP som gir deg nett ut til garasjen, eller en retningsstyrt antenne slik at du får signal ut dit og får koblet til wifi og fjernet den ekstra routeren i garasjen?

NEI, jeg skrev:

Fra et nylig oppsatt utendørs kamera er det ca 26 meter til en WiFi ruter i garasjen (ikke DHCP) og ca 32 meter inn til ruteren i boligen (er DHCP).

Ruteren i garasjen, dvs. den er innkjøpt som en ruter fordi denne HAR DHCP, men den skal ikke rute, derfor er DHCP AV. Det er kun ruteren i boligen som har DHCP, og slik må det selvfølgelig være. Jeg mente på at ruteren i garasjen, som ikke ruter, blir et Access Point, med tilkopling til nettverket i boligen. Denne ruteren i garasjen har WiFi, og problemet er at WiFi kameraet snappes ikke opp av ruteren i garasjen, men ruteren i boligen. Da har signalet en lengre vei å gå inn i boligen, enn rutet/switchen i garasjen. IP adressen til garasjeruteren er innafor gateway IP adressen til ruteren MED DHCP.

Jo, vi har MASH, vi har direkte sendte antenner etc., men jeg ville bruke det jeg hadde for hånd, ruter/switchen i garasjen. Det var bl.a. avstander ute i hagen til robot gressklippere osv. at denne ble satt opp i garasjen.

Men ingen forteller meg -som ikke er noen data nerd, hva er løsningen slik at jeg oppnår kontakt mellom garasje ruter/switchen og dette Wifi kameraet?

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 timer siden):

Er situasjonen her potensielt at ting fungerer i overvåkningsprogrammet ditt når kameraet er koblet ruteren som også pc-en som kjører overvåkningsprogrammet er tilkoblet?

Det var vel en annen tråd her der du vel hadde problemer pga. "ruter bak ruter" så vidt jeg husker.....

Når du sier signalstyrke på 34, som tenker jeg man tenker på signalkvalitet. Dvs. en utregning som også tar hensyn til støy? Signalstyrke på -34dB ville vært veldig bra (mens typisk signalstyrke på -80dB eller lavere (altså f.eks. -85dB) vil regnes som dårlig).

Ja, alle de andre kameraene, både kablet og WiFi er fungerende i overvåkings programmet. Jeg harkontakt med dette WiFi kameraet, en som du sier, signalkvaliteten har en verdi på 34. For de andre Wifi kameraet er dette det signal med laveste verdi. Kameraet blir som nevnt slått AV i 1 minutt ved hver heltime. Når dette blir slått på igjen, er oppstarten som en WARM reset. Tanken var at denne hendelse hver time ville medføre til oftere OK tilkoplet status(?) Når det ER opprettet kontakt oppdager jeg at robotgressklipperen beveger seg med støy, tagger rundt denne. En slags forsinkelse, som sikkert er grunnet et videosignal som er svakt i forhold til støyen. 

Nei, jeg har ALDR i livet koplet en ruter (med DHCP) bak en annen ruter (MED DHCP )😀  Men, det er korrekt -jeg hadde ett oppmeldt problem med en T-WE boks som ga E2000 feil. Jeg hadde switcher bak DHCP ruteren, men endte opp med en CAT6 kabel koplet direkte fra DHCP ruteren og INN i T-we boksen. 

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (49 minutter siden):

Endre wifi navnet på aksesspunktet ditt for å tvinge kameraet over på kun den. Eventuelt sett opp et nytt wifi på aksesspunktet som du konfigurerer kameraet ditt til å bruke.

Det er ikke den peneste løsningen, men det er enkelt

Dette var nyttig 😀

Så tenkte jeg, hva om jeg tok UT den DHCP ruteren jeg nå bruker, og satte inn ruteren fra garasjen, men da som DHCP. Ville da kameraet "henvende" seg til garasje ruteren, når jeg kopler/setter systemet tilbake igjen til utgangspunktet?

I denne TP-Link ruteren (HC50 type, muligens) -kan jeg i denne kanskje sette opp MAC adresser dette SKAL håndtere?

Lenke til kommentar

At du har slått av DHCP og bruker statiske IP-adresser betyr ikke at dette er det samme som et rent wifi-aksesspunkt.

For de fleste, vil vel statisk DHCP-lease være en bedre løsning enn å drive å fikle med å sette statisk konfigurasjon på klienter. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
NULL skrev (På 27.10.2023 den 8:10 AM):

At du har slått av DHCP og bruker statiske IP-adresser betyr ikke at dette er det samme som et rent wifi-aksesspunkt.

For de fleste, vil vel statisk DHCP-lease være en bedre løsning enn å drive å fikle med å sette statisk konfigurasjon på klienter. 

Det er lenge siden, men er fremdeles et aktuelt tema. DHCP-lease, hva menes her? Jeg har allerede en Telenor1 som er DHCP. Problemet her er at en ruter plassert i garasjen og som er kablet med CAT5 kabel til Telenor1, tillater ikke at dette Wi-Fi kameraet blir koblet til ruteren i garasjen.

Ruteren i garasjen kan for eks. benyttes til surfing på internett i mobil/nettbrett, men kan ikke fungere med videresending av kameraet sitt Wi-Fi signal. Siden ruteren i garasjen ikke har DHCP, så er det et relativt langt luftspenn mellom Telenor1 ruteren og Wi-Fi kameraet. En MESH enhet? Ville denne kunne ha fungert?

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (3 timer siden):

En mesh vil jo bare forlenge det allerede eksisterende nettverket ditt. Så en forlengelse av ethernet kabelen om du vil.

Yepp, det ser ut til å være/bli eneste løsning her.

Lenke til kommentar

Kan årsaken til at kameraet ikke kan kobles til være pga router er satt opp med 5 GHz eller kombinert 2,4 og 5 GHz?

Enkelte typer utstyr krever SSID med bare 2,4 GHz. Eller det er automatisk valgt en høy kanal som kamera ikke støtter?

Lenke til kommentar

Generelt, det settes normalt opp en DHCP server pr VLAN. Kan eksempelvis være flere SSID tilknyttet hvert sitt VLAN med ulikt DHCP oppsett, eksempelvis ulike IP adresser, ulik gateway og DNS servere.

I hjemme nett har en gjerne en SSID, eventuelt to, en 2,4 og 5 GHz SSID. Men, de bruker gjerne samme IP adresser, og samme VLAN og DHCP server.

Lenke til kommentar
2 hours ago, toralfb said:

Kan årsaken til at kameraet ikke kan kobles til være pga router er satt opp med 5 GHz eller kombinert 2,4 og 5 GHz?

Enkelte typer utstyr krever SSID med bare 2,4 GHz. Eller det er automatisk valgt en høy kanal som kamera ikke støtter?

Få kameraer støtter 5GHz. Ellers er det ikke snakk om at utstyr krever SSID med bare 2,4GHz. Det som i de fleste situasjoner kan være problemet når man har flere bånd samlet på samme SSID (hvilket for de aller fleste vil være å anbefale), er at utviklerne har lagt opp til en dårlig løsning for førstegangsoppsett av enheten, der det blir problemer hvis mobiltelefonen man bruker er koblet til f.eks. 5GHz og installasjonsprosessen prøver å kopiere innstillinger fra mobiltelefonen til enheten. Det som skjer da er at man i stedet for å kopiere SSID, kopierer ESSID - altså MAC-addressen til WiFi-radioen. Når enheten da prøver å koble seg på en ESSID som tilhører en 5 eller 6 GHz radio, vil jo ikke det være mulig.

Dette er i all hovedsak knyttet til dårlig utviklede produkter, gjerne litt eldre. Hvis man her da f.eks. midlertidig deaktiverer 5GHz, så fungerer enheten normalt sett helt greit etter installasjonen selv om 5GHz på SSID-en har blitt reaktivert.

Sjeldent man ser klienter nå som ikke støtter kanal 100+. Hvis man først skulle kjørt eksempelvis kameraer på 5GHz, vil jeg jo sagt at det kunne være ekstra viktig at kanal 100+ er støttet. Dette blant annet fordi kanal 100-128 gir muligheter for såpass mye høyere sendestyrke sammenlignet med f.eks. 32-64 (1000mW i stedet for maks 200mw).

Lenke til kommentar
2 hours ago, toralfb said:

Generelt, det settes normalt opp en DHCP server pr VLAN. Kan eksempelvis være flere SSID tilknyttet hvert sitt VLAN med ulikt DHCP oppsett, eksempelvis ulike IP adresser, ulik gateway og DNS servere.

I hjemme nett har en gjerne en SSID, eventuelt to, en 2,4 og 5 GHz SSID. Men, de bruker gjerne samme IP adresser, og samme VLAN og DHCP server.

Nå er vi nok over på noe som vil kreve langt mer kompetanse enn det er snakk om her, og helt annen type ruter enn det er snakk om her. Man vil ikke sette opp en DHCP-server per VLAN. Man vil sette opp forskjellige subnet per VLAN.

Lenke til kommentar
13 hours ago, maxijoker said:

Det er lenge siden, men er fremdeles et aktuelt tema. DHCP-lease, hva menes her? Jeg har allerede en Telenor1 som er DHCP. Problemet her er at en ruter plassert i garasjen og som er kablet med CAT5 kabel til Telenor1, tillater ikke at dette Wi-Fi kameraet blir koblet til ruteren i garasjen.

Ruteren i garasjen kan for eks. benyttes til surfing på internett i mobil/nettbrett, men kan ikke fungere med videresending av kameraet sitt Wi-Fi signal. Siden ruteren i garasjen ikke har DHCP, så er det et relativt langt luftspenn mellom Telenor1 ruteren og Wi-Fi kameraet. En MESH enhet? Ville denne kunne ha fungert?

Nå har jeg ikke helt gått gjennom tråden for å se hva dette handlet om. Statisk DHCP-lease i denne sammenhengen, vil være at ruteren deler ut samme IP-adresse hver gang til en enhet. F.eks. på Telenor-ruteren din, er det et avkryssingsvalg for for "statisk ip-adresse" i listen over enheter som er koblet til ruteren. Det betyr da at en enhet med en spesifikk MAC-adresse alltid vil få tildelt samme IP-adresse.

Usikker på hvordan du nå har koblet dette. Er kameraet i garasjen koblet til Telenor-ruteren du har inne og ikke ruteren du har i garasjen?

Siden du har Telenors ruter, vil vel det enkleste kanskje vært å anskaffe Telenors mesh-extender. 

Lenke til kommentar

Hvilken ruter er det egentlig du benytter i garasjen. HC50 finner jeg ikke noe modell som heter. Det er en modell som heter C50. Ifølge websidene til TP-Link støtter (i hvert fall nyere revisjoner og software-versjoner) av denne Access Point Mode. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Hvilken ruter er det egentlig du benytter i garasjen. HC50 finner jeg ikke noe modell som heter. Det er en modell som heter C50. Ifølge websidene til TP-Link støtter (i hvert fall nyere revisjoner og software-versjoner) av denne Access Point Mode. 

Det stemmer, i garasjen en TP-link modell C50. Ca 28 meter lengre utenfor garasjen, oppi en 'telestolpe' et kamera TP-link Tapo C310. Pga. rekkevidde begrensninger bruker jeg bare Wi-Fi 2.4, selv om det er støy fordeler med 5GHz. Of du har rett i at det er ikke særligmange Wi-Fi kamera som tilby 5GHz. Jeg benytter alltid av statisk DHCP i SSID, så 'vet' den alltid hvilken IP adresse denne skal tilby, ettergivende av MAC-adressen.

Problemet mitt, er at AP i garasjen som ikke deler ut IP (DHCP=av), men jeg ville ha rutet Tapo C310 til AP i garasjen, der denne er kablet til SSID. Hensikten var da å gå fra et signalstyrke forhold som iflg. SSD sin relative måte å måle dette nivået på, fra 36 til opp mot 70-80. Hvordan 'lure' SSID som har DHCP rollen til å akseptere at C320 wi-fi signalet går igjennom AP i garasjen?

Lenke til kommentar
3 hours ago, maxijoker said:

Problemet mitt, er at AP i garasjen som ikke deler ut IP (DHCP=av), men jeg ville ha rutet Tapo C310 til AP i garasjen, der denne er kablet til SSID. Hensikten var da å gå fra et signalstyrke forhold som iflg. SSD sin relative måte å måle dette nivået på, fra 36 til opp mot 70-80. Hvordan 'lure' SSID som har DHCP rollen til å akseptere at C320 wi-fi signalet går igjennom AP i garasjen?

Du blander muligens mye inn her som ikke er relevant.

Hvis du setter C50 i aksesspunktmodus, er det Telenor-ruteren som vil stå for utdelingen av IP-adresser. Du setter videre opp C50-en med et annen SSID enn Telenor-ruteren. Ved å deaktivere DHCP på C50-en, som potensielt også deaktivere brannmur og visse andre funksjoner, vil du for så vidt oppnå det samme.

Aksesserer du Tapo-kameraet med noe annet enn Tapo-appen? I så fall er det jo ikke nøye om det er "dobbel NAT", ettersom kameraet setter opp forbindelsen mot Tapo-skytjenesten og all kommunikasjon går via dette. Benytter du imidlertid lokal tilgang til kameraet, f.eks. i forbindelse med en NVR-løsning, vil det kunne være mer problematisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...