Gjest 82cc4...a06 Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 Hei alle sammen. Jeg har en stund vært bruker av en spesifikk mat kasse tjeneste. Jeg testet ut denne med velkomst rabatt og avsluttet medlemskapet etter dette. Det har seg slik at etter at det gikk ca 2 uker fikk jeg en mail der det står bli igjen med og få x% rabatt på x neste leveringer. Etter jeg gjorde dette så avsluttet jeg igjen når rabatten var brukt opp. Men så fikk jeg mail igjen med rabatt matkasse. Dette har skjedd kanskje 4 ganger nå hvor jeg reaktiverer, bruker rabatten, avslutter og venter på neste rabatt. Det jeg lurer på er om jeg gjør noe "ulovlig" om jeg utnytter en feil eller noe. Så vidt jeg vet så skal man ikke forsette å få rabatt hele tiden, skjedde hvertfall ikke med da kjæresten prøvde, ikke fått noe rabatt etter å ha avsluttet. Vil bare vite om jeg gjør noe galt eller om det er deres feil. Takk for svar. Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Så lenge de aktivt sender deg det tilbudet er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Virker mest som en feil når det kommer 4 ganger på rad. Intensjonen er nok å få deg tilbake som kunde, ikke å gi deg uendelig med velkomst-tilbud. Lenke til kommentar
Gjest 82cc4...a06 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 vidor skrev (15 minutter siden): Virker mest som en feil når det kommer 4 ganger på rad. Intensjonen er nok å få deg tilbake som kunde, ikke å gi deg uendelig med velkomst-tilbud. Ja, samme tror jeg. Derfor jeg lurer på om jeg kan bli "tatt" for dette og burde stoppe eller om det bare er å kjøre på siden det er noe de gjør. Samvittigheten som lurer. Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Dersom det står at det kun gjelder "ny kunder"/"en gang pr husstand"/ etc. så bryter jo du vilkårene bevist og kan derfor i teorien få krav om å betale full pris. I realiteten så kan jeg aldri i verden tenke meg at en bedrift ville bruke betydelige midler (lønnet arbeid) på å ødelegge sitt eget rykte for en liten mulighet til å tjene noen kroner ekstra. 1 Lenke til kommentar
Gjest 82cc4...a06 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 WiiBoy skrev (15 minutter siden): Dersom det står at det kun gjelder "ny kunder"/"en gang pr husstand"/ etc. så bryter jo du vilkårene bevist og kan derfor i teorien få krav om å betale full pris. I realiteten så kan jeg aldri i verden tenke meg at en bedrift ville bruke betydelige midler (lønnet arbeid) på å ødelegge sitt eget rykte for en liten mulighet til å tjene noen kroner ekstra. Når du sier det, sjekket hele mailen nå og ser det står "vilkår: .... og gjelder bare en gang per husstand". Har oversett dette før. Da blir det kanskje værre? Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Er derfor det lønner seg å si opp slike ab. Flere sender ofte automatgisk tilbud for å beholde deg. Skjedd meg flere ganger, blant annet med flere tjenester.. Fortsetter jeg ab så dyr pris. Men, klikker kanseler så får jeg plutselig bedre pris osv. Endret 23. oktober 2023 av spetter Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det hadde vært relativt enkelt for dem å gjøre et adresseoppslag når man registrerer seg for å se om det har blitt levert til denne adressen før. Jeg tenker at du kan tolke hver nye mail med tilbud som at den gjelder for én husstand. Du får jo aktivt et nytt tilbud hver gang, og dette vilkåret står på nytt hver gang - altså omtales det spesifikke tilbudet. Har veldig vanskelig for å se for meg at de skal komme noen vei med noe som helst. Antar at de stenger hullet ved å innføre adressesjekk e.l. hvis de finner utav det. 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 De satser på at majoriteten "sover" og glemmer å avslutte. Det er gode penger i kassa for de. Samme prinsipp som bokklubbene lever etter... er nok mange bøker som går rett i bokhylla. Og så er det jo gjerne kombinert med å gjøre det litt arbeidskrevende å avslutte et abonnement slik at hjernen din velger å glemme det 🙂 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Det å miste kunder som sier opp abonnement kalles churn, og er noe de fleste bedrifter forsøker å unngå. Derfor får man ofte slike tilbud på nytt automatisk eller at man blir oppringt med et godt tilbud for å beholde deg som kunde og fortsatt ha inntekt fra deg. Grunnen er at det koster relativt mye mer å skaffe seg en ny kunde via markedsføring, så en legger gjerne litt i å beholde en kunde en allerede har hatt som ønsker å forlate av en eller annen grunn. Det som virker fornuftig er jo at man ikke kan melde seg ut med en gang en slik tilbudsperiode er over og at en får tilbudet hver eneste gang. Det normale da er at inntjeningen går for mye ned, da en nok har kalkulert med tap som utjevnes over tid når man betaler normal pris etter hvert. Normalt sett setter en slike perioder til rundt ett år. Endret 24. oktober 2023 av vidor Lenke til kommentar
Gjest 82cc4...a06 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Så konklusjonen er at jeg ikke nødvendigvis gjør noe "ulovlig" og hvis jeg da får tilbudene og har lyst til å benytte de så er det dems feil? Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Det blir opp til din moral om du synes dette er ok eller ikke. Det er som regel verdt å prøve og sette seg inn i motpartens interesser når du skal gjøre slike vurderinger. Hva hadde du ment om at du hadde kunder som gjorde dette ? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg mener at det ikke er et spørsmål om moral. Jeg mener at hver mail med rabatt er å anse som et eget tilbud, med egne vilkår. Han kan ikke bruke den spesifikke rabatten på f.eks. to adresser/kontoer osv. Dersom bedriften anser dette som feil så burde de stoppe utsendingen av tilbudet på sin side, men det er godt mulig det er en strategi for å beholde kunder. Står det noe mer i vilkårene enn at det gjelder én husstand? F.eks. "gjelder én husstand per år" eller lignende? Lenke til kommentar
Gjest 82cc4...a06 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 NoTrace skrev (56 minutter siden): Jeg mener at det ikke er et spørsmål om moral. Jeg mener at hver mail med rabatt er å anse som et eget tilbud, med egne vilkår. Han kan ikke bruke den spesifikke rabatten på f.eks. to adresser/kontoer osv. Dersom bedriften anser dette som feil så burde de stoppe utsendingen av tilbudet på sin side, men det er godt mulig det er en strategi for å beholde kunder. Står det noe mer i vilkårene enn at det gjelder én husstand? F.eks. "gjelder én husstand per år" eller lignende? Vilkår: Dette tilbudet gir deg 30% rabatt på 2 matkasser. Tilbudet gjelder bare i 14 dager. Alt du trenger å gjøre for å bruke rabatten er å trykke på knappen og logge inn på kontoen din, så vil rabatten legges til automatisk når du gjennomfører bestillingen for de neste to kassene dine. Rabatten kan ikke kombineres med andre tilbud eller rabatter og gjelder bare én gang per husstand. Rabatten kan heller ikke byttes til kontanter. Dette er hva som står. Men som sagt så gjorde kjæresten min det samme, tidligere brukt matkasse, så avsluttet medlemskap. Ikke fått noe rabatt kode der, mens jeg får det etter ca 1 uke etter jeg har avsluttet abonnementet. Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg mener da at man har fått et nytt tilbud med nye vilkår som man fint kan benytte seg av. Kanskje @Herr Brun kan bistå med sin tolkning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. oktober 2023 Del Skrevet 24. oktober 2023 På generell basis vil jeg si den juridiske risikoen er ganske lav hvis du får et tilbud, dette tilbudet inneholder noen vilkår for å benytte seg av det, uten at disse vilkårene faktisk er håndhevet av tilbyderen i bestillingsfasen. Det kan nok bygges et argument rundt at de har krav på at du betaler fullpris, men jeg 1) tviler sterkt på at de er frekke nok til å prøve seg på det, og 2) tviler også sterkt på at de vil få gehør for det. Antageligvis kan man argumentere for at det som står i liten skrift ikke er bindende for deg. OG: Det er ganske vanlig med "winback"-tilbud, så jeg vet ikke om det er åpenbart at du ikke har krav på rabatt. Jeg melder meg ofte av diverse tjenester etter at jeg ikke lengre får introduksjonspris, og de pleier å ringe eller maile (avhengig av type tjenesten) med et nytt godt tilbud etter relativt kort tid. I det konkrete tilbudet ville jeg sagt at "Rabatten" kun viser til den rabatten du tilbys i denne mailen, evt som del av samme kampanje. Så jeg vil si du har krav på å kunne benytte deg av tilbudet, slutte å bestille, vente på ny mail og benytte deg av nytt tilbud. Eller, om du har fått en drøss med mail med tilbud som ikke er tidsbegrenset, og de rent teknisk tillater at du benytter deg av tilbudet, så vil jeg si det er helt innafor ikke bare moralsk men også rettslig, basert på en tolkning av denne teksten. 3 Lenke til kommentar
Gjest 82cc4...a06 Skrevet 24. oktober 2023 Del Skrevet 24. oktober 2023 OK tusen takk for alle svarene jeg har fått. Da anser jeg saken som LØST. Da fortsetter jeg med "god" samvittighet. Anonymous poster hash: 82cc4...a06 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 24. oktober 2023 Del Skrevet 24. oktober 2023 Vilkåret "gjelder bare en gang per hustand" er jo også åpen for tolking, og kan bety at kun en i husstanden kan benytte seg av rabatten i rabattperioden (selv om jeg ikke tror at det er det som er intensjonen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå