Gjest ff925...a39 Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 er et lov å skyte ned droner hvis sånne ting flyr over eiendommen, og veldig nærme huset? Anonymous poster hash: ff925...a39 Lenke til kommentar
Medlem Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg tror ikke du skal finne fram børsa selv om du ser en drone. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 Har du lov til å skyte biler som kjører inn på gårdsplassen din? 3 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 2 hours ago, WiiBoy said: Har du lov til å skyte biler som kjører inn på gårdsplassen din? Spørs om vi snakker om liten radiostyrt variant utstyrt med periskopstang og hd-kameraer egnet til studere innsiden av huset i detalj 🤠 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Du ringer politiet. Skyting nær hus/befolkning er uansett forbudt. 2 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Dubious skrev (9 timer siden): Du ringer politiet. Skyting nær hus/befolkning er uansett forbudt. Du trenger ikke å skyte skarpt for å tvinge en innpåsliten drone til en rask landing. Et snøre, nett, småstein, hageslange osv. kan lett styrte en liten hobbydrone. Så spørsmålet er høyst relevant om man legger til en utvidet betydning av å skyte ned. Jeg heller mot at det ikke vil være lov med mindre det er umiddelbare farer for liv og helse. På samme måte som det ikke er lov å angripe en person som oppholder seg på eiendommen din mot ditt ønske, selv om det er ulovlig for andre å være på din eiendom uten ditt samtykke. Endret 23. oktober 2023 av Nedward Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Gjest ff925...a39 skrev (15 timer siden): er et lov å skyte ned droner hvis sånne ting flyr over eiendommen, og veldig nærme huset? Anonymous poster hash: ff925...a39 Nei, du kan ikke ta loven i egne hender. Det er ikke noe forbud mot å fly drone over andres tomt/eiendom. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/ Men hvis du mener det er snakk om plagsom eller hensynsløs atferd, så kan du melde det til Politiet. Men jeg tror listen er ganske høy for å bli straffet etter straffeloven § 266. Endret 23. oktober 2023 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Gjest ff925...a39 skrev (15 timer siden): er et lov å skyte ned droner hvis sånne ting flyr over eiendommen, og veldig nærme huset? Anonymous poster hash: ff925...a39 Verken jeg som dronepilot, SAS, Norwegian eller hvem som helst andre trenger din tillatelse til å fly over din eiendom. Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 WiiBoy skrev (15 timer siden): Har du lov til å skyte biler som kjører inn på gårdsplassen din? Han har anledning til å be pent om at noen på hans eiendom forlater eiendommen, luftrommet råder han ikke over i det heletatt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Nedward skrev (1 time siden): Du trenger ikke å skyte skarpt for å tvinge en innpåsliten drone til en rask landing. Et snøre, nett, småstein, hageslange osv. kan lett styrte en liten hobbydrone. Så spørsmålet er høyst relevant om man legger til en utvidet betydning av å skyte ned. Jeg heller mot at det ikke vil være lov med mindre det er umiddelbare farer for liv og helse. På samme måte som det ikke er lov å angripe en person som oppholder seg på eiendommen din mot ditt ønske, selv om det er ulovlig for andre å være på din eiendom uten ditt samtykke. En drone, fly, helikopter, hangglider eller hva som helst annet som flyr OVER en eiendom er ikke PÅ eiendommen. Grunneier råder ikke over luftrommet, kun bakken. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Vi kan bruke denne siden til å sjekke om det finnes begrensninger for bruk av det aktuelle luftrommet: www.safetofly.no Lenke til kommentar
Populært innlegg arne22 Skrevet 23. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) 43 minutes ago, Leo_ said: Grunneier råder ikke over luftrommet, kun bakken. Det medfører vel ikke helt riktighet. Man man har nok en eindomsrett til luftrommet som i alle fall strekker seg til andre etasje. https://oklandco.no/eiendomsrettens-utstrekning-i-luftrommet/ https://lovdata.no/artikkel/eiendomsretten_opp_i_luften/4071 Så det nytter nok ikke å komme kjørende med en luftputebåt og argumentere med at man befinner seg 20 cm oppe i luftrommet. I praksis så eier man så langt opp som man har behov for å eie for å praktisere sin eiendomsrett. Dette prinsippet kan jo også sees i sammenheng med den linken som allerede er lagt ut over. Man eier foreksempel så langt oppover som man for behøver å eie for ikke å bli utsatt for uønsket observasjon fra droner, men man kan neppe nekte overflyging med helikopter. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/droner---hva-er-lov/privat-bruk-av-droner/ Endret 23. oktober 2023 av arne22 10 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 arne22 skrev (5 minutter siden): Det medfører vel ikke helt riktighet. Man man har nok en eindomsrett til luftrommet som i alle fall strekker seg til andre etasje. https://oklandco.no/eiendomsrettens-utstrekning-i-luftrommet/ https://lovdata.no/artikkel/eiendomsretten_opp_i_luften/4071 Så det nytter nok ikke å komme kjørende med en luftputebåt og argumentere med at man befinner seg 20 cm oppe i luftrommet. I praksis så eier man så langt opp som man har behov for å eie for å praktisere sin eiendomsrett. Man DISPONERER luftrommet over eiendommen sin, men disposisjonsretten ekskluderer ikke fri bruk av luftrommet. Ja, du kan fint sette opp et bygg som strekker seg opp i lufta (forutsatt generell byggetillatelse) men det gjør ikke at det blir et lovbrudd for noen andre å fly over nevnte eiendom likevel 😊 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) 4 minutes ago, Leo_ said: ekskluderer ikke fri bruk av luftrommet. Jeg vil nok tolke det motsatt. Man kan ikke bruke luftrommet i umiddelbar nærhet, på en måte som er til sjenanse for eier eller som krenker eiendomsretten. Endret 23. oktober 2023 av arne22 6 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Da tror jeg du må referere til lov som sier dette. Har du sett fly fly slalom mellom eiendommer på vei fra Tromsø til Oslo? Luftfart er normalt ikke til hinder for grunneiers bruk av luftrommet, og da er droner spesielt enkle, de tar lite plass, har lav risiko og støyer lite. Edit: Eiendomsretten er ikke krenket fordi noen flyr gjennom luftrommet over eiendommen man disponerer. På www.safetofly.no finner du kart som viser om luftrom er åpent for ferdsel eller ikke. Endret 23. oktober 2023 av Leo_ Lenke til kommentar
Populært innlegg Cyrio Skrevet 23. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2023 Leo_ skrev (1 time siden): Verken jeg som dronepilot, SAS, Norwegian eller hvem som helst andre trenger din tillatelse til å fly over din eiendom. Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff. Hehehe, hver gang jeg tenker på alle begrensninger som har kommet rundt droneflyving blir jeg først litt frustrert men så kommer jeg på hvor toxic store deler av dronemiljøet er og jeg heier nå på flere innstramminger selv om jeg prinsipielt sett er motstander av forbud/påbud. Det er moro med drone og man kan få mange fine bilder på denne måten. Men de som flyr rundt over andres eiendom, og ikke engang har vett nok til å unnskylde seg dersom grunneier ikke ønsker den slags aktivitet har jeg lite til overs for. For å svare litt mer on-topic Dubious skrev (11 timer siden): Skyting nær hus/befolkning er uansett forbudt. Skyting nært hus og nært befolkning er selvsagt fullt lovlig så lenge du har grunneiers tillatelse, har sikker bakgrunn og ikke er til sjenanse for andre. det er overraskende mange personer som skyter med både langvåpen og kortvåpen på egen grunn og det er intet forbud mot dette. Det betyr derimot ikke at du kan skyte ned droner eller noe annet. Dette kan sannsynligvis gå innunder uforsvarlig våpenhåndtering og går definitivt også inn under skadeverk. a Om dronen sirkler rundt huset, filmer inn vinduet eller på en eller annen måte "overvåker" deg eller din eiendom ville jeg gjort det jeg kunne for å finne ut hvor droneføreren befinner seg og hvem det er slik att jeg kunne anmeldt personen. 13 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Leo_ skrev (På 23.10.2023 den 1:52 PM): Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. Feil. Eiendomsretten strekker seg "så langt som grunneieren etter en objektiv vurdering har en berettiget og saklig interesse i å nekte aktivitet eller tiltak over egen grunn". Se HR-2022-993-A. Endret 24. oktober 2023 av mobile999 skriveleif 8 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 (endret) Man kan diskutere om grunneier har anledning til å protestere på droneflyvning, og her kan konklusjonen variere utifra de spesifikke forholdene, men selvtekt i form av å skyte ned droner er uansett ikke lov (normalt sett). Kan hende at det vil vurderes som greit å skyte ned en drone om den f.eks benyttes til å jage sau slik at de blir stresset. Endret 23. oktober 2023 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sveibuen Skrevet 23. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2023 Leo_ skrev (1 time siden): Verken jeg som dronepilot, SAS, Norwegian eller hvem som helst andre trenger din tillatelse til å fly over din eiendom. Du eier ikke luftrommet over eiendommen, du eier kun bakken og det som ev. befinner seg der. Om jeg flyr over din eiendom og du forstyrrer meg, meg personlig eller er til hinder for dronen min vil jeg umiddelbart anmelde deg og sørge for at Luftfartstilsynet gjør det samme og jeg vil gjøre mitt ytterste for at du får strengest mulig straff. å eg hadde ødelagt den dronen du brukte så mye som eg kunne, hadde du flydd over og rundt i hagen min. For eg hadde følt du hadde krenka privatlivet mitt. Å hadde du som drone operatør kommet med en krass tone etter eg hadde smadra dronå di, hadde du fått deg sjøl ein på tyggå. 12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå