Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående husleie/depositum

23dnccA

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har havnet i et økonomisk problem, hvor jeg ikke lenger kan bo i leiligheten jeg leier. Er det mulig for meg å si opp leiligheten og heller tilby depositumet som betaling for de 3 siste månedene(3 mnd oppsigelsesfrist). 

Endret av 23dnccA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23dnccA skrev (11 minutter siden):

Hei! Jeg har havnet i et økonomisk problem, hvor jeg ikke lenger kan bo i leiligheten jeg leier. Er det mulig for meg å si opp leiligheten og heller tilby depositumet som betaling for de 3 siste månedene(3 mnd oppsigelsesfrist). 

Klart det er mulig. Men du kan ikke forvente at utleier godtar, spesielt ikke hvis det er forhold ved leiligheten som gjør at de ønsker å få dekket skader / uvanlig slitasje med depositumet.

Men jeg hadde spurt uansett når du først er i den situasjonen. Forresten, er dette et depositum som står på en depositumskonto i ditt navn i banken, eller har utleier dette på en privat konto i utleiers navn? Hvis det siste er tilfellet, så kan du fullt lovlig "bo opp" depositumet ved å ikke betale leie de 3 siste måneder (hvis depositumet er på 3 måneders leie). Dette siden et slikt depositum er ulovlig, og regnes som forskudd på leie, dvs at du egentlig allerede har betalt leie for disse siste 3 månedene.

Lenke til kommentar

Jeg har i etterkant funnet ut at jeg har tidsbestemt leieperiode men med mulighet for oppsigelse under leietiden. Hva vil dette si for meg? 
I tillegg leste jeg på regjeringen.no at minste leietid ved sokkelleilighet er 1 år. Og jeg har bodd her under 1 år..

Lenke til kommentar
23dnccA skrev (1 time siden):

Jeg har i etterkant funnet ut at jeg har tidsbestemt leieperiode men med mulighet for oppsigelse under leietiden. Hva vil dette si for meg? 
I tillegg leste jeg på regjeringen.no at minste leietid ved sokkelleilighet er 1 år. Og jeg har bodd her under 1 år..

Hva dette betyr for deg vet jeg ikke siden jeg ikke sitter med informasjon om din leiekontrakt. Noen har f.eks mulighet til å si opp etter så og så mange måneder, altså at de må bo der et visst antall måneder før de kan si opp. Det at depositumet står i ditt navn i bank gjør saken vanskeligere (du kan dermed ikke bo opp depositumet som foreslått i forrige innlegg fra meg). 

Det du bør gjøre er å gå i dialog med utleier, og være ærlig om hvordan den økonomiske tilstanden er for din del. Det vil jo også være i utleiers interesse å få inn penger og ny leietaker som kan betale for seg. Hør om du kan få flytte ut tidligere og bruke depositumet som husleie i oppsigelsesperioden mot at utleier tar en kikk over leiligheten og ser om det er noen skader der  som de trenger å bruke depositumet til. Man kommer gjerne lenger med kommunikasjon enn ved å bare slutte å betale husleie...

Lenke til kommentar
23dnccA skrev (6 timer siden):

Minste leietid betyr at man ikke kan lage avtaler som opphører uten at utleier må begrunne hvorfor. 

Det er ganske vanlig at man har tidsbestemte leieavtaler som samtidig har regler for oppsigelse. 

Når man har tidsbestemt leieavtale f.eks 1 år så står utleier fritt til å la være å leie ut til deg når perioden er over. utleier kan også endre prisen som han vil ved utløpet av leieavtalen,  og man ender opp med valget mellom å flytte ut eller godta den nye prisen. 

En del store profesjonelle utleiere tilbyr kun tidsbestemte kontrakter, sannsynligvis fordi disse vil ha mulighet til å sette prisen fritt hvert 3 år. 

Lenke til kommentar
23dnccA skrev (På 22.10.2023 den 8:21 PM):

Dersom du berre sluttar å betale leige så er det dette som er resultatet fordi utleigar må framstille krav om å få depositummet for å dekke ubetalt husleige, men dette bør avtalast og det er ein stor ulempe for utleigar at pengane er vekke dersom det er skadar eller manglar på bustaden ved utflytting. 

Det utleigar kan gjere er å starte prosessen med å kreve inn pengane med å reise søksmål utan å gå rett på depositummet, og samtidig sette krav om fråviking av leigeavtalen på grunnlag av manglande betaling. Sjølv om det tek tid å gå via Namsmannen for å få kasta deg ut så blir det mykje ekstra mas for deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...