Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

«Signatur» - pdf-fil?


Gjest fec07...f38

Anbefalte innlegg

Gjest fec07...f38

Sendte klage på vedtak til NAV, laget pdf-fil av Word-fila mi og sendte den.

 

Fikk bekreftelse at klagen var registrert.

 

4 uker senere kom det melding at min klage ikke var signert. Nå var fristen for klage over og saken avsluttet.

 

Finnes det formelle krav til «signatur»? Når jeg er avsender og mottaker ikke tilbyr digital opplastning via id-porten. Vet at kommunen IKKE svarer på mail med «helse/personlig-info» men sender brev.

 

Mottaker og avsender er begge kjent med hverandre og har brukt e-post tidligere.

 

Skal eg bita i det sura eple?

Anonymous poster hash: fec07...f38

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt en del kontakt med NAV siste åra, mellom anna med testing av arbeidsevne mot arbeidsavklaring, uføretrygd og pasientskadeerstatning. Har aldri opplevd krav om signerte dokumenter. Alle dokumenter som ikke er utfylt direkte på NAV-sider er sendt som usignerte PDF-filer generert i Word.

Lenke til kommentar

Kan aldri tenke meg at nav vil slippe unna med å ikke behandle klagen fordi den mangler signatur. Forvaltningsloven har riktignok krav om at klager skal signeres, men den krever også at forvaltningsorganet (Nav), skal gi muligheten for å rette feil i klagen. 

§ 32.(klagens adressat, form og innhold).

Erklæring om klage skal:

a. fremsettes for det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket; dersom muntlig klage er tillatt, skal erklæringen settes opp skriftlig av vedkommende forvaltningsorgan;
b. være undertegnet av klageren eller hans fullmektig eller være autentisert som fastsatt i forskrift, eller i medhold av forskrift, jf. § 15 a;
c. nevne det vedtak som det klages over, og om påkrevet gi opplysninger til bedømmelse av klagerett og av om klagefrist er overholdt;
d. nevne den endring som ønskes i det vedtak det klages over.

Erklæringene bør også nevne de grunner klagen støtter seg til.

Inneholder en erklæring om klage feil eller mangler, setter forvaltningsorganet en kort frist for rettelse eller utfylling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter forvaltningsloven § 32 er at klager skal være undertegnet av klager eller klagers fullmektig. 

Hvis klagen er en del av et fysisk dokument, skal dokumentet være fysisk underskrevet. Det er ikke tilstrekkelig å "printe" underskriften - frem med penn og papir. 

Hvis klagen er fremsatt elektronisk, så skal den være "autentisert som fastsatt i forskrift, eller i medhold av forskrift". 

Du har ikke fremsatt noen fysisk klage, slik du beskriver det. Du har fremsatt en elektronisk klage. Da skal klagen være autentisert etter kravene i eForvaltningsforskriften. Hvis klagen er innsendt gjennom en portal man ikke kan få tilgang til uten gjennom innlogging med Bank-ID, Buypass, eller lignende, så er klagen autentisert. Hvis forvaltningsorganet mener at du skulle ha sendt inn klagen fysisk (dvs. at det ikke er lov å klage elektronisk), så skal forvaltningsorganet returnere klagen til deg med beskjed om nettopp dette, jf. eForvaltningsforskriften § 7, og gi deg en frist til å sende inn klagen fysisk med signatur. 

 

Uavhengig av om klagen er autentisert eller ikke er det ikke adgang til å avvise en klage uten å gi rettemulighet, se Aldracks innlegg over. Og avvises klagen, så skal det skje ved enkeltvedtak som man har klageadgang på. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest fec07...f38 skrev (På 21.10.2023 den 5:58 PM):

Sendte klage på vedtak til NAV, laget pdf-fil av Word-fila mi og sendte den.

 

Fikk bekreftelse at klagen var registrert.

 

4 uker senere kom det melding at min klage ikke var signert. Nå var fristen for klage over og saken avsluttet.

 

Finnes det formelle krav til «signatur»? Når jeg er avsender og mottaker ikke tilbyr digital opplastning via id-porten. Vet at kommunen IKKE svarer på mail med «helse/personlig-info» men sender brev.

 

Mottaker og avsender er begge kjent med hverandre og har brukt e-post tidligere.

 

Skal eg bita i det sura eple?

Anonymous poster hash: fec07...f38

Jeg vil anbefale deg å ringe inn til NAV eller sende melding via NAV sine systemer istedenfor å kun sende inn en ny klage (jeg legger til grunn her at du ikke har noe direkte kommunikasjon med saksbehandler). Grunnen til dette er at hvis du kun sender inn en klage så vil den som hovedregel bli plukket opp på vanlig saksbehandlingstid for en vanlig søknad, mens hvis du prater med kontaktsenteret så kan de lage en oppgave som gjør at den blir plukket opp innen noen få dager.

Jeg tror du også bør vurdere å spørre om saksbehandler kan sende en bekreftelse så fort som mulig dersom de velger å behandle klagen din. Dette er fordi at noen ganger så skjer det at tar flere arbeidsdager fra saksbehandler først har sett på saken og til de har sendt deg et svar. Hvis de sender en bekreftelse med en gang så slipper du å lure på om den er under behandling eller ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er vel kjent at NAV avslår så mange saker som de over hodet tror de kommer unna med fordi det krever mindre ressurser å behandle de få klagene fra personer med ork og ressurser til å klage, enn om NAV faktiskt skulle behandlet hvert individs saker individuellt og grundig i utganspunktet. I sum klarer da NAV å unngå utbetalinger og hjelp til mennesker som i utganspunktet har krav på støtte, noe som igjen hjelper NAV å oppfylle budsjettene sine 🤬

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde at det ikke er så farlig med (formell) signatur i Norge når omstendighetene tilsier at det ikke er tvil om ektheten i (eller intensjonen bak) et dokument slik som f.eks. en klage. 

Til og med Skattevesenet godtar kvitteringer som ikke er formelt signert men sannsynliggjort 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...