Gjest b3b71...fa5 Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Heisann. Jeg går rett på sak. Er misfornøyd med en leilighet jeg nylig har inngått en leiekontrakt på. I leiekontrakten står det følgende, og jeg siterer: "5 - Varighet: Leieforholdet startet den 13.09.23, og går fram til opphøringer. Leieavtalen kan fornyes a) og opphører uten oppsigelse den 01.04.2025 b) Leieforholdet kan sies opp av begge parter med 3 måneders frist. c) Ved kontraktens opphør går kontrakten over til en tidsbestemt leieavtale og må evt. inngås på nytt. Jeg tolker dette som at hvis jeg sier opp leieforholdet nå, før utgangen av Oktober måned (før 1. November mao), så skal jeg 20. November betale for Desember, 20. Desember betale for Januar, og 20. Januar betale for Februar og da må jeg være ute herfra innen 01.03.23 kl 23:59.59 (satt litt på spissen) Jeg overfører husleie den 20. i hver måned som utleier og jeg har en verbal avtale om, selv om det i leiekontrakten står at "Leien betales uoppfordret og forskuddsvis den 1. (Første) i hver måned til konto nr: xxxxxxxxxxx. Det står ingen ting i kontrakten om oppsigelsen skal gjelde fra den 1. eller 20. i hver måned, kun at en oppsigelse må komme skriftlig og skal regnes mottatt fra den dagen den er postlagt. Som jeg nå kanskje tyder at kan gjelde fra dags dato om jeg skulle si opp i dag? Altså, at det er samme hvilken dag i mnd jeg sier opp, det er de 3 neste mnd jeg skal betale for fra måned skifte, og betale den 20. i disse påfølgende 3 måneder? Takker for svar Anonymous poster hash: b3b71...fa5 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hvis du sier opp i oktober, så skal du betale for november, desember og januar i sin helhet og du skal ha flyttet ut innen den 01.02.2024. Når det er sagt har de fleste leiekontrakter en minimumstid på 1 år (dvs 9 måneder + 3 måneders oppsigelse). Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hvorvidt du betaler den 20. i måneden før eller den 1 i måneden du betaler leie for har egentlig ikke noe å si for oppsigelsesperioden. Oppsigelsesperioden starter den dagen du har levert oppsigelse. Husleieloven har 3 mnd til utløpet av måneden som sitt grunlag hvis ikke annet er avtalt, (merk da går leieavtalen ut siste dag i måneden, ikke første i måneden etter sånn som du foreslår) Hvis det hadde stått 3 mnd til utløpet av måneden så ville en oppsigelse levert i oktober da sagt at november, desember og januar skulle være leie måneder, og leiligheten skal tilbakeleveres 31.0.1.2024 Sånn jeg tolker den delen av deres avtale som du har vedlagt. Så har dere avtalt 3 måneder oppsigelse uten at det er avtalt at dette skal gjelde til utløpet av måneden. (men det kan godt hende at utleier tror/tenker dette) Sånn jeg tolker deg, så har du allerede betalt for november, den 20.10.2023, da gjenstår det for deg å betale for desember og januar. (og eventuelt litt mindre for januar hvis utflyttingsdagen er 21.01.2024 ). (merk, jeg forventer at du i september betalt både for de dagene du leide i september og forskudd for oktober. altså at du idag har betalt for to hele måneder + de dagene i september som du leide. (enten 18/30 hvis dere telte nøyaktig eller at dere avtalte at du skulle betale halv pris for september) 1 Lenke til kommentar
Gjest b3b71...fa5 Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 23 minutes ago, wampster said: Hvis du sier opp i oktober, så skal du betale for november, desember og januar i sin helhet og du skal ha flyttet ut innen den 01.02.2024. Når det er sagt har de fleste leiekontrakter en minimumstid på 1 år (dvs 9 måneder + 3 måneders oppsigelse). Takk for svar. Ja det har jeg vært borti før, men jeg kan ikke se at det er bindingstid på ett år her. Ut i fra det jeg skrev innledningsvis over fra leiekontrakten så forstår jeg det som at leiekontrakten varer til 01.04.2025, men at begge parter kan si opp leiekontrakten før det men da vil en oppsigelsestid på 3 måneder gjelde. Etter dette (01.04.2025) så vil kontrakten bli tidsbestemt og en ny må inngås, se punkt C) over Takk igjen. Anonymous poster hash: b3b71...fa5 Lenke til kommentar
Gjest b3b71...fa5 Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 11 minutes ago, HW1 said: Hvorvidt du betaler den 20. i måneden før eller den 1 i måneden du betaler leie for har egentlig ikke noe å si for oppsigelsesperioden. Oppsigelsesperioden starter den dagen du har levert oppsigelse. Husleieloven har 3 mnd til utløpet av måneden som sitt grunlag hvis ikke annet er avtalt, (merk da går leieavtalen ut siste dag i måneden, ikke første i måneden etter sånn som du foreslår) Hvis det hadde stått 3 mnd til utløpet av måneden så ville en oppsigelse levert i oktober da sagt at november, desember og januar skulle være leie måneder, og leiligheten skal tilbakeleveres 31.0.1.2024 Sånn jeg tolker den delen av deres avtale som du har vedlagt. Så har dere avtalt 3 måneder oppsigelse uten at det er avtalt at dette skal gjelde til utløpet av måneden. (men det kan godt hende at utleier tror/tenker dette) Sånn jeg tolker deg, så har du allerede betalt for november, den 20.10.2023, da gjenstår det for deg å betale for desember og januar. (og eventuelt litt mindre for januar hvis utflyttingsdagen er 21.01.2024 ). (merk, jeg forventer at du i september betalt både for de dagene du leide i september og forskudd for oktober. altså at du idag har betalt for to hele måneder + de dagene i september som du leide. (enten 18/30 hvis dere telte nøyaktig eller at dere avtalte at du skulle betale halv pris for september) Takk for svar. Ja, dette er i grunn det jeg har kommet fram til selv nå. Bortsett fra hvilke måneder som blir disse 3 måneder med oppsigelsestid. Jeg kan også høre med utleier når tiden er moden for det. Ja, dette stemmer vedrørende betalinger. I september betalte jeg godt over halv husleie, den 20. September betalte jeg for Oktober, og nå på fredag (i går 20.10) betalte jeg for November. Som nevnt står det i leiekontrakten at "Leien betales uoppfordret og forskuddsvis den 1. (Første) i hver måned", men vi har en verbal avtale om 20. i hver måned så da tolker jeg det også at det er forskuddsvis for hver måned jeg betaler og mener da at siste måned i oppsigelsestiden betaler jeg ikke noe mer og som du sier må jeg da være ute innen den siste dagen i den siste måneden. Takk igjen Anonymous poster hash: b3b71...fa5 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Gjest b3b71...fa5 skrev (1 time siden): Takk for svar. Ja det har jeg vært borti før, men jeg kan ikke se at det er bindingstid på ett år her. Ut i fra det jeg skrev innledningsvis over fra leiekontrakten så forstår jeg det som at leiekontrakten varer til 01.04.2025, men at begge parter kan si opp leiekontrakten før det men da vil en oppsigelsestid på 3 måneder gjelde. Etter dette (01.04.2025) så vil kontrakten bli tidsbestemt og en ny må inngås, se punkt C) over Takk igjen. Anonymous poster hash: b3b71...fa5 a) Dette punktet betyr at du må være utflyttet på den aktuelle datoen. b) Leieforholdet kan vel i utgangspunktet bare sies opp for deg, ikke for utleier med 3 måneders frist. Ihvertfall så er det slik at utleier kun kan si opp under spesielle årsaker. Ta en kikk i husleieloven kapittel 9 for å sjekke dette ut. c) Er du sikker på at det riktige ordet her er tidsbestemt. En kontrakt som er tidsbestemt er jo slik som beskrevet i punkt a, mens en tidsubestemt er en avtale som bare fortsetter å løpe. Hvis utleier ikke inngår ny kontrakt med deg, og ikke har anmodet deg til å flytte innen 3 måneder etter at den tidsbestemte kontrakten som i punkt a har gått ut, så vil kontrakten gå over til å være tidsubestemt. Lenke til kommentar
Ros59 Skrevet 23. oktober 2023 Del Skrevet 23. oktober 2023 Enig i innlegg over - oppsigelsestid løper fra dato til dato i denne avtalen slik den fremstår. Det er ikke avtalt noe om utløp av måneder el.l., og den delen av husleieloven som omhandler oppsigelsestid ved utløp av måneder spesifiserer selv at den kan fravikes ved avtale (§9-6). Her er det avtalt en enkel 3 mnd oppsigelsestid som vil si dato til dato. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå