dan83 Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Var innom toyota her om dagen for å kalibrer etter dekkskifte, og spurte i samme slengen om påliteligheten til modellen jeg har(rav 4 2013 diesel). Da sa han at den mest vanlige feilen var at dysen etter hver begynte å bli slitt og "lekke", som skapte sot. Han sa det generelt gjaldt diesel. Så litt nysgjerrig på hva som er vanlig livslengde på slike dyser, da jeg har forstått at det er en slite del? Noen jeg kan gjøre for å øke livslengden på disse? Vill dieseltilsettninger forebygge slitasje?(bruker Alron jevnlig) Og når de begynner å feile, hvordan vill man oppdage det? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 dan83 skrev (1 time siden): Var innom toyota her om dagen for å kalibrer etter dekkskifte, og spurte i samme slengen om påliteligheten til modellen jeg har(rav 4 2013 diesel). Da sa han at den mest vanlige feilen var at dysen etter hver begynte å bli slitt og "lekke", som skapte sot. Han sa det generelt gjaldt diesel. Så litt nysgjerrig på hva som er vanlig livslengde på slike dyser, da jeg har forstått at det er en slite del? Noen jeg kan gjøre for å øke livslengden på disse? Vill dieseltilsettninger forebygge slitasje?(bruker Alron jevnlig) Og når de begynner å feile, hvordan vill man oppdage det? Ja, dyser er en slitedel, og det varierer en hel del fra bil til bil, hvor mye belastning de har, men og kvaliteten på dieselen og filterløsningen. Alron har noen tilsetninger som helt klart vil hjelpe på levetiden. Jeg bruker qmi dieselforbedrer siden den fungerer og er rimelig i bruk. Er det ståltank på bilen er det ekstra viktig å bruke tilsetning, bytte filter regelmessig samt foreta inspeksjon på tank og fyllerør, at det ikke ruster hull som sender fukt inn til drivstoffet. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hjelper det å fylle Shell V-Power diesel, eller er det en dårlig erstatning for tilsetningsstoffer som men kjøper i en liten flaske? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Hva levetiden på en dyse er varierer. Min bil har gått 244 000 og er fra 2009. Har ennå ikke hatt problemer med dyser. En annen bil jeg hadde var halvparten så gammel og nesten halve kilometerstanden hadde jeg en defekt dyse på. Så lenge man er nøye med vedlikehold så bør dem vare like lenge som resten av bilen. Men det krever at du ikke har kondens, diesel med dårlig kvalitet osv. Dette kan inntreffe uten at du vet om det. Det er i alle fall ikke uhørt at en 10 år gammel bil har problemer med dyser. Hvorvidt alle disse tilsetningsstoffene man kan kjøpe hjelper skal jeg ikke uttale meg om. Det er i alle fall på det rene at dieselfilter bør skiftes jevnlig. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Finnes ikke et fasitsvar på det. Mange variabler å ta hensyn til. Min egen bil fra 2014 har gått 174 tusen. Den har begynt å få litt hard gange når den er kald. Noe som kan være et tidlig tegn på slitte dyser. Man må utføre en returlekkasjetest for å få en indikasjon på hvor slitt dysene er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå