ØlBrygger'n Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (3 minutter siden): En gjennomsnittlig panelovn trekker 800-1000 W, mens en varmepumpe trekker 1500-2000 W. Sikker på det? Han som monterte min i sommer sa den trakk kanskje opp mot 550 w på det meste. (Panasonic Icebreaker 7.5) Han tok forøvrig strøm bra en kontakt som er rett under der pumpa skulle henges opp. Joda han var autorisert forhandler. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Mannen med ljåen skrev (20 timer siden): Hvorfor er dette viktig for deg? Ønsker du ikke utgiften med å legge en ny utekontakt? Nå må de vel være direkte tilkoblet. Ikke via stikk-kontakt. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Minus skrev (18 timer siden): Nysgjerrig på denne. Hva legger du i "bransjekrav" og har du mulighet til å dokumentere dette? https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/oppvarming/7-tips-om-varmepumpe/ https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/varme-og-ventilasjon/montering-av-varmepumpe https://www.enova.no/upload_images/B76B087AE3D846D7AC962D436EBF000E.pdf https://boligkanalen.no/mitsubishi/trenger-varmepumpen-en-egen-stroemkurs Her har du flere kilder. Enova er mest relvant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 ØlBrygger'n skrev (12 minutter siden): Sikker på det? Han som monterte min i sommer sa den trakk kanskje opp mot 550 w på det meste. (Panasonic Icebreaker 7.5) Ja. Det ville du sett hvis du gadd å sjekke databladet på din egen varmepumpe. Der står det at den trekker inntil 2,16 kW når den varmer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Mye tull i denne tråden. De fleste varmepumper kan man snu strømtilførselen på, men det krever merarbeid. Bransjestandarden er å legge opp stikkontakt på utedelen. Dedikert kurs er luksus, men ikke et krav. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 SpecialForce skrev (27 minutter siden): Nå må de vel være direkte tilkoblet. Ikke via stikk-kontakt. Nei, dei må ikkje det. 3 Lenke til kommentar
ØlBrygger'n Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (31 minutter siden): Ja. Det ville du sett hvis du gadd å sjekke databladet på din egen varmepumpe. Der står det at den trekker inntil 2,16 kW når den varmer. Ingen grunn til og bli ufin. Har lest den ja. Forteller bare hva montøren fortalte meg. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (57 minutter siden): Ja. Det ville du sett hvis du gadd å sjekke databladet på din egen varmepumpe. Der står det at den trekker inntil 2,16 kW når den varmer. Det er svært korte perioder den trekker så mye. Rundt 500W er typisk rundt 0 grader ute. Dette er en kaldere dag med rundt -10 ute. Rundt 800 W i snitt med 2 kW i korte peak ved avriming: 3 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 45 minutes ago, Gavekort said: Mye tull i denne tråden. De fleste varmepumper kan man snu strømtilførselen på, men det krever merarbeid. Bransjestandarden er å legge opp stikkontakt på utedelen. Dedikert kurs er luksus, men ikke et krav. Stikk ute er vel ofte kun IP44 med lokket klappet igjen? For VP bør man etterstrebe sikkerhetsbryter i stedet for stikkontakt, etter mitt syn. Det er i hvert fall slik jeg har løst det i de aller fleste tilfeller hvor jeg har lagt frem strøm til varmepumpe. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 Minus skrev (39 minutter siden): Stikk ute er vel ofte kun IP44 med lokket klappet igjen? For VP bør man etterstrebe sikkerhetsbryter i stedet for stikkontakt, etter mitt syn. Det er i hvert fall slik jeg har løst det i de aller fleste tilfeller hvor jeg har lagt frem strøm til varmepumpe. Stusset litt over det selv, men det er nå slik det blir gjort ja. I mitt tilfelle så står varmepumpa under ei trapp uansett, så det er ikke noe umiddelbar risiko. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. oktober 2023 Del Skrevet 21. oktober 2023 2 hours ago, SpecialForce said: Her har du flere kilder. Enova er mest relvant. Enova setter ingen krav, ei heller norm eller forskrift Quote Varmepumpen bør ha egen strømkurs Bør er ikke må 2 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 kremt skrev (19 timer siden): Enova setter ingen krav, ei heller norm eller forskrift Bør er ikke må Hvis man skal gjøre en ny installasjon så er man tjent med varmepumpen på egen kurs. At du i det hele tatt gidder slik flisespikking er latterlig. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 21 minutes ago, SpecialForce said: Hvis man skal gjøre en ny installasjon så er man tjent med varmepumpen på egen kurs. At du i det hele tatt gidder slik flisespikking er latterlig. Rett skal være rett. Du har skrevet at de må. At du flytter målposten etterpå gjør det ikke noe bedre. Nye kurser koster penger. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 Om du har eit hus med skjult anlegg og vil montere varmepumpe, kvifor bruke pengar på å legge opp ein ny kurs som kanskje må leggast som åpen forlegning om du allereie har ein kurs til lys og stikk ute som er ubelasta mesteparten av tida? 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. oktober 2023 Del Skrevet 22. oktober 2023 Tråden er tilstrekkelig besvart, så tenker den er best stengt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg