Gå til innhold

Anmeldelse: Cities: Skylines 2


Anbefalte innlegg

6 hours ago, Wheeljack said:

Et spill som koster 600 kr skal ikke trengs å justere NED grafikkinstillinger for å fungere optimalt på en high-end PC.

Si det til Microsoft og Laminar. Flysimulatorene deres har eksistert i tiår, men det samme skjer stadig, og det tar år før ytelsen er på bølgelengde med forventningene. Likevel, kjøper folk det. Gang på gang. 🙃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har spilt den første litt, men koste meg aldri. Jeg trengte ikke lage så veldig stor by før jeg syntes jeg satt mye mer med trafikkhåndtering, endring av veier og nettverk og lite på ekspansjon av byen. Så mye at jeg ikke gadd å spille. Det tok helt drepen på meg. Og jeg syntes at det ikke var noe interessant endgame. 

Da Skylines kom ut hadde man SimCity 2013 friskt i minne - det spillet koste jeg meg glugg med - fin grafikk, fin UI, godt gameplay, også når man kom til endgame og kunne bygge spesialisert industri, og virkelig tjene store penger. Ulempen med spillet var utrolig små tiles, og at samarbeid mellom byene gikk for sakte eller var ustabilt.

Jeg kunne derimot ønske at Skylines hadde disse endgame greiene. Gameplayet føltes gøy og meningsfylt. Skylines sine industrispesialiseringer ble bare et bittelitt mer avansert "bygg litt industri, byen trenger det", klatta på i siste liten, uten at det ga helt den store gevinsten synes jeg.

 

Nå i Skylines 2 føler jeg man kanskje grinder litt vel mye disse tingene som å legge til rette for jordbruk, skogbruk og gruvedrift, for å kunne unlocke en større fabrikk/industri. Men man kan tjene litt mer på de, og de åpner for mange ansatte, som igjen gir grunnlag for å bygge ut nye boligfelt. 

Foreløpig savner jeg likevel noe som gjør at jeg har et mål å strekke meg etter, som det var i SimCity 2013. Noe mer enn å håndtere trafikk. (som jeg enda har tilgode å ha store problemer med)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nedward said:

Har ikke prøvd spillet, men jeg liker CS1 med noen DLC og mods veldig godt. Jeg er dog skuffet over at det tilsynelatende fortsatt ikke er orden på trafikken. Jeg mister gleden idet CS1 plutselig handler om å få biler til å bytte fil på en menneskelig måte som ikke gjør at 50 000 mennesker plutselig bestemmer seg for å flykte fra byen og hele industri -og tjenestenæringen krakker, med påfølgende krakk i skatteinntekter og tjenester. 

Skulle tro at utviklerne hadde funnet på noe smart iløpet av 8 år...

Men jeg blir nok å bruke penger på dette - om en stund. Jeg er svak for spill hvor man kan bygge noe stort over tid.

En annen plagsom ting (relatert til klumpete kjøremønster og trafikkork) er at en likbil på den ene siden av byen får oppdrag helt på motsatt side av byen når noen dør, selv om det er tilgjengelig gravbyrå der også. Alle kjører på kryss og tvers!

Savnet å kunne begrense slike tjenesters rekkevidde.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Trafikkhåndteringa i toern er mye enklere og mer realistisk

Noterte meg at det var noen kommentarer angående filskifte og trafikk som stopper helt opp i anmeldelsen. Men jeg tror deg på at det har blitt bedre - fans har tross alt klaget i 8 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (47 minutter siden):

En annen ting jeg savnet stort (relatert til klumpete kjøremønster og trafikkork) er at en likbil på den ene siden av byen får oppdrag helt på motsatt side av byen når noen dør, selv om det er tilgjengelig gravbyrå der også. Alle kjører på kryss og tvers!

Hvis du setter opp distrikt kan du velge hvilket distrikt de forskjellige tjenestene skal håndtere.

 

Nedward skrev (18 minutter siden):

Noterte meg at det var noen kommentarer angående filskifte og trafikk som stopper helt opp i anmeldelsen. Men jeg tror deg på at det har blitt bedre - fans har tross alt klaget i 8 år.

Har ikke hatt store trafikale problemer i min by som er på ca 45000 innbyggere. Noen problemer selvfølgelig med kø, men de har latt seg løse. Forøvrig så er det rushtrafikk i spillet, så noe kø innimellom må man tåle.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (30 minutter siden):

Ikke for ting som likbiler og søppelbiler desverre. De tjener per km virker det som.

https://steamcommunity.com/app/255710/discussions/0/3151934575313975185/

Den posten der er fra 2021, og omhandler selvfølgelig ikke dette spillet.

Edit: Ser nå at du snakket om det forrige spillet. Det er i hvert fall fikset nå

20231026225512_1.thumb.jpg.e2a92f2067bac8e3b356e53fcdd24c5a.jpg

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (15 minutter siden):

Det er en solid forbedring!

Ja, spesielt for min spillestil da jeg liker å bygge opp byene mine med småbyer her og der. Veldig praktisk med tanke på skoler også.

Gleder meg til det kommer mods, og man får litt flere valg når det kommer til størrelse på ting. Jeg trenger f.eks ikke en barneskole som tar 1000 elever når jeg har 2000 innbyggere. Har sett litt av asset editoren, og den virker veldig lovende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
2 minutes ago, Skurupu said:

Straks 120.000 innbyggere og har samme FPS som når jeg hadde null. Som ikke var bra, men det har i hvert fall ikke blitt verre enda.

Kom en update forleden som økte min fps fra 24 til ca. 60 så virker som de jobber godt med optimalisering.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt spillet selv ennå, men jeg kom over en interessant anmeldelse av en bruker på Steam. Han kaller seg Dale Kent. Han hevder hele spillet er bare staffasje og juks, og ingen virkelig simulering foregår. Her er deler av anmeldelsen hans:

After 20+ hours playing, aside from the known performance problems (which I've mitigated by running the game at lower gfx than I should be), these are the biggest issues I see:

- The economy is broken. Goods in your city aren't actually traded. Import/export don't actually do anything, so trucks deliver goods to your stores and train stations, ports, and airports, but the transportation networks never pick it up to deliver off map. Industry, commercial and residential don't use your produced goods. There is no cargo traffic in your city, because there is no simulation of producing goods, transporting them to your shops, and then sims buying those goods. It's all completely fake. Colossal Order have confirmed this on Paradox forums.

- The progression system is broken, just place a tourist trap and bulldoze it, repeat over and over. Level 20 without doing anything. Progression is not linked to population, just "XP" gained from placing stuff. Thing is, it doesn't remove the XP if you bulldoze straight away. As a result you can have a "Flourishing Metropolis" with 50 people. Each main step should have a population limit. IE: town 10k, city 50k, metropolis 100k or something.

- Most people don't actually go to work, kids don't go to school, people don't shop. You can track individual sims. When you follow them, they actually don't go to work. They will get in their cars, or walk to the tram or whatever, jump on, and then do a circuit back home. Or they'll arrive at work and get straight back onto transport again to come home. Kids do not leave the house. They will stay in their homes, not going to school. The whole rush hour thing is a joke. Basically, the sims simulation is..... fake. And this is the big ticket item that this game is sold on. A simulation of each individual sim, going about their world, doing what the do. Living, growing, prospering, dieing. All faked.

- The city only ever demands low density housing, never anything else. City of 50k, with very little office demand. Always, low density residential will be 100% demand. You can even buy 20 tiles, do a massive grid of low density residential, it'll all pop into existence and demand will still be 100%.

- You don't need to build any city services, it all comes in really cheaply from off map. It's cheaper to import all services, than to build the services yourself and pay for maintenance. The only exception seems to be power and water. You can export power and water for enormous profits.

- Maintenance and expansion is not balanced at all. For some buildings it's cheaper per unit to build a new one, and some are cheaper to just expand. For instance water pump: $10,000 to build 100,000 unit pump, and $7,000 to expand one an extra 50,000 units. Cheaper to make a new one there.

- The traffic AI is just absolutely stupid and retarded. I couldn't think the traffic AI could be worse than CS1, but they actually managed to do it. Cars will do u-turns in the middle of a highway. Cars will stop in the middle of the road, jump across 3 lanes causing a big traffic jam, just to reach a left-hand turn they go straight through instead. Opposing carriage turns (ie: right from left side drive, left from right side drive) will not wait till the approaching through traffic is clear. They will turn like it's the middle of Delhi and cause a huge accident or traffic jam.

- The economy is extremely frustrating. There are no small-town service buildings, so to cater for your citizen demands you need to build service buildings priced for cities much larger than what you have. This results in grinding your city's economy into the ground. The only way around this is to largely ignore city services until at least 25k population when your tax revenue is starting to be enough to pay for these demanded services. All the while the annoying bird, building icons, and radio announcements will continue harping on about all these citizen demands. On the flip side, electricity and water exports are priced so out of balance, that building a few extra coal power plants and water pumps, and exporting every single piece of it, will have you swimming in money.

- The whole off map servicing of your citizens is quite simply extremely flawed at it's foundations. When you utilise off map services, the price of those services do not adjust to cater for the simple economic principle of supply and demand. You can pump as much electricity to the off map as you can, and the game will continue to give you the same high price for each MWh. Same with importing off map services. Using off map fire services will remain the extremely cheap price no matter how many fires they have to come and put out.

- The garbage system is totally cactus. Your incinerators will go get garbage from off map to burn, rather than burning your own. Your landfill fills up, your buildings fill up, and stupidly off map garbage trucks come and get your rubbish. The only way to get around this is to build huge landfills, and once they are full just bulldoze it. Poof, all garbage gone. Since incinerators don't collect your garbage from landfills, as it's cheaper for them to drive off map and get it there, it's the only way to process landfill.

 

Ganske interessante poenger, hvis dette faktisk stemmer. Noen som har noen titalls timer i spillet som kan bekrefte/avkrefte?

Kilde: https://steamcommunity.com/profiles/76561197998739866/recommended/949230/

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (14 minutter siden):

Ganske interessante poenger, hvis dette faktisk stemmer. Noen som har noen titalls timer i spillet som kan bekrefte/avkrefte?

Jeg har ca 70 timer, og det med at man ikke trenger bygge servicebygninger er helt feil. Vel du kan gjøre det på den måten hvis du vil ha trafikkproblemer, og at folk skal klage og flytte vekk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...