Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kriterier for pålagt overtid

quantum

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å sette meg litt inn i lovverket rundt pålagt overtid, og forstått det slik at man ikke kan pålegge overtid i forbindelse med forutsigbare og rutinemessige oppgaver. Konkret eksempel kan være f.eks. vareopptelling, eller andre oppgaver rutinemessig knyttet til årsskifte, som kommer i tillegg til vanlige oppgaver i den daglige driften. 

Jeg kan for eksempel se for meg at når bemanningssituasjonen brått endres, f.eks. ved sykdom, kan andre enn planlagte overtids-ressurser pålegges å gjennomføre oppgavene på overtid. Men når bemanningssituasjonen og alle andre forutsetninger er som forutsett i god tid i forveien, så vil jeg tro man ikke har anledning til å pålegge overtid? Eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra hvilket grunnlag har du at det ikke er lov til å benytte overtid til å dekke forutsigbare og rutinemessige oppgaver? 

Arbeidsmiljøloven sier vel at for å kunne pålegge overtid så må det være et "Særlig og tidsavgrenset behov"

Jeg ser det påstått på https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/ansettelse/overtid/ at planlagt overtid ikke er tillatt. men jeg er usikker på hvilken etat som har skrevet dette og hva som er grunlaget for å hevde dette. 

Varetelling som skjer 1 dag i året er etter min mening "særlig og tidsavgrenset behov".

For mange ansatte og overtidssituajsoner så vil uansett §10-6 andre setning være gjeldende "Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre"

• Liker 1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

Fra hvilket grunnlag har du at det ikke er lov til å benytte overtid til å dekke forutsigbare og rutinemessige oppgaver? 

Nå har jeg det i og for seg ikke noe sted fra at det ikke er lov til å benytte overtid til å dekke forutsigbare og rutinemessige oppgaver, siden det ikke er det spørsmålet dreier seg om. Spørsmålet dreier seg om pålagt overtid, og når man leser f.eks.https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-arbeidsgiver-tvinge-deg-til-a-komme-pa-varetelling/ så får man inntrykk av at man ikke kan pålegges overtid for denne type oppgaver. Dog synes jeg ikke det er like tydelig når man leser lovteksten, derav spørsmålet her.  

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jeg er ikke umiddelbart enig med advokaten. Nå er det innført ordninger med rullerende varetellinger som langt på vei har gjort de årlige varetellingene overflødig, men slik det var, måtte gjerne butikken stenges om varetellingen skulle skje på dagtid. Dette er driftsmessige hensyn hvor man ikke uten videre kan se bort fra styringsretten, da driftsstans kan være kostbart for butikken og føre til risiko for tap av kunder som påføres ulemper, særlig for store matbutikker. Man kan argumentere for at eksempelvis matbutikker ikke trenger å holde åpent lengre enn til for eksempel klokken 19 på kvelden, men styringsretten og hensynet til drift gjør at bedriftseier mer eller mindre på egenhånd kan diktere åpningstiden.

Bedriftseier kan gjøre mye for dempe ulempen ved varetelling, for eksempel ved å legge denne til annet tidspunkt enn den typiske 1. nyttårsdag og sørge for gode ordninger som gjør at ansatte melder seg frivillig til overtid. Hvis ansatte er vanskelige på området, kan bedriftseier endre vaktlister med to ukers varsel hvis det anses som saklig, og det er heller ikke uten risiko for ansatte som synes det kan være greit å spørre om fri til en langhelg i ny og ne eller har andre goder man ikke nødvendigvis har krav på eller kontraktsfestet. Arbeidsgiver bør også ha fått på plass bemanningsplan for varetelling i god tid.

Til trådstarters spørsmål: Arbeidsgiver kan ikke lage en skiftplan som fordrer tvungen overtid, men mener at arbeidsgiver kan pålegge overtid til et tidsavgrenset behov som varetelling. Ansatte vet at varetelling må gjennomføres rundt, så dialog med arbeidsgiver om betingelser og tidspunkt hjelper begge parter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensningen i å pålegge overtid er mer relevant om det f.eks. hver måned skal gjøres type månedsavslutning som medfører sene kvelder.   Da kan man si at det er et ledelses- / bemanningsproblem.  Dvs lederne kan enten organisere dette slik at det ikke blir "skippertak" hver måned og/eller se på muligheten for ekstrahjelp/flere ansatte.

Ellers vil det være noen stillingsbeskrivelser som inneholder bestemmelser ift overtid - der pålagt overtid lønnes svært godt f.eks.   Ofte kan denne typen overtid være attraktiv økonomisk uten at en nødvendigvis jobber så mye (f.eks. sovende vaktordning).

Den andre begrensningen går på maks antall overtidstimer innenfor en periode:

Sitat

Etter arbeidsmiljøloven § 10-6 fjerde ledd må overtidsarbeidet «ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker»

En årlig vareopptelling vil nok være "innenfor", men er det i skoleferier så er det jo en god anledning til å hente inn ungdom som er interessert i å tjene noen kroner. (F.eks. barn til ansatte).  Krever jo ofte ikke noen fagkunnskap og er en god måte å inspirerer barn til å ta utdannelse for å få jobber med bedre lønn.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (12 timer siden):

Begrensningen i å pålegge overtid er mer relevant om det f.eks. hver måned skal gjøres type månedsavslutning som medfører sene kvelder.   Da kan man si at det er et ledelses- / bemanningsproblem.  Dvs lederne kan enten organisere dette slik at det ikke blir "skippertak" hver måned og/eller se på muligheten for ekstrahjelp/flere ansatte.

Det var visst uheldig å trekke frem vareopptelling som eksempel. Det du nevner over her er minst like relevant. Men jeg lurer på om forskjellen ligger i månedlig vs. årlig? Hvis en bedrift hvert år påtar seg å levere tjenester ifm. en slik årsavslutning, som det ikke er ressurser til å gjennomføre i vanlig arbeidstid, hvor står man da ift. å pålegge overtidsarbeid, for eksempelvis i helger? 

Begrensning i antall timer overtid innenfor en periode enten det gjelder frivillig eller pålagt overtid er ganske klar, synes jeg. 

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 10-6 første ledd bestemmer at arbeid ut over avtalt arbeidstid ikke må gjennomføres uten at det foreligger et "særlig" og "tidsavgrenset" behov. Det finnes ikke noe skille mellom "frivillig" og "pålagt" overtid i denne sammenhengen. 

Det betyr for det første at man ikke kan planlegge med overtid. En fast og regelmessig ordning er hverken særlig eller tidsavgrenset. Den tidligere arbeidsmiljøloven hadde en konkret liste som fortsatt vil være veiledende: 

- Når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift
 - Når overtidsarbeid og merarbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade
 - Når det er oppstått uventet arbeidspress
 - Når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress

Hovedregelen etter bokføringsloven er at varelager skal verdsettes og dokumenteres ved regnskapsårets slutt (bokføringsloven § 6-1). Dette tidspunktet kan ikke flyttes på. For bedrifter som gjør dette ville man etter 1977-loven akseptert at dette er særlig arbeidspress som oppstår etter sesongmessig svingninger. Da er det rettslig grunnlag for å pålegge overtid. 

Kravene for at noe skal være "særlig og tidsavgrenset" er ikke så høye at det må være fullstendig uforutsigbart for å være lovlig. Men det må være så uforutsigbart at du ikke på forhånd vet hvor mange arbeidstimer du vil trenge. 

Revisorbransjen jobber mye med innlevering av skattemeldinger og revisorberetninger i forbindelse med årsregnskap. Vet man når perioden er? Yup - ca. februar/mars til juni hvert år. Vet man hvor mange klienter man har? Yup. Vet man hvor mye innsats som vil kreves for den enkelte klient for denne sesongen? Nope. Overtid lovlig. Men hvis man må bruke overtid for å komme i mål med f.eks. de ukentlige terminoppgavene for merverdiavgift for eksportbransjen, så er man utenfor. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

krikkert skrev (1 time siden):

Arbeidsmiljøloven § 10-6 første ledd bestemmer at arbeid ut over avtalt arbeidstid ikke må gjennomføres uten at det foreligger et "særlig" og "tidsavgrenset" behov. .....

Det betyr for det første at man ikke kan planlegge med overtid. En fast og regelmessig ordning er hverken særlig eller tidsavgrenset.

Nesten all overtid er jo til en viss grad planlagt. 

F.eks revisorselskap  vet veldig godt at de ansatte skal jobbe overtid i april og mai.

Jeg ville sagt at det å planlegge med overtid er noe helt annet en det å ha en fast og regelmessig ordning for at det skal jobbes overtid. Og da spesielt ordning med overtid som ikke skal avspaseres. 

Hvorfor skal ikke en fast og regelmessig ordning kunne være særlig og tidsavgrenset? 

Sesongvariasjoner blir jo tross alt ansett som å være særlig og tidsavgrenset. 

krikkert skrev (1 time siden):

Vet man hvor mye innsats som vil kreves for den enkelte klient for denne sesongen? Nope. Overtid lovlig. 

Det er en sesongmessig variasjon.  og overtid er lovlig av den grunn.  

Ellers så mener jeg at variabel per enkelt klient ikke kan legges til grunn for at man totalt skal jobbe 200 timer overtid mellom mars og juni. revisor (og revisors leder) viste veldig godt at han skulle jobbe mange timer overtid. han var kanskje usikker på om det ble 150 eller 175, men ca tall det var han/hun klar over. 

Hvis det ikke hadde vært for at det var en sesongmessig variasjon så ville det vært åpenbart at det var planlagt for mye arbeid i mars-mai

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...