Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot - hvor ofte kan man få om man fortsetter å stå parkert?

Phantom Software

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Parkeringsforskriften:

Sitat

§ 36.Kontrollsanksjon

Ved overtredelse av vilkårene for parkering kan det ilegges en kontrollsanksjon på kr 660.

For følgende overtredelser er satsen kr 330:

a. brudd på dokumentasjonsplikt for tidsbegrenset gratisparkering og
b. overtredelse av reservert parkering til kunde, besøkende eller gjest.

For overtredelse av vilkårene på plass reservert for forflytningshemmede med parkeringstillatelse er satsen kr 990. Forflytningshemmede med parkeringstillatelse som overtrer vilkårene på slik plass kan ilegges kontrollsanksjon etter første ledd.

Fører av motorvogn skal gis rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene og å foreta nødvendig betaling/registrering før kontrollsanksjon kan ilegges. Det kan ilegges kontrollsanksjon tidligst fem minutter etter at parkeringstiden er utløpt.

Satsene reguleres hvert femte år i takt med endringer i konsumprisindeksen.

Ved overtredelse av vilkårene for avgiftsparkering i over tre døgn skal kontrollsanksjonen settes til prisen for den parkeringstid som er benyttet i tillegg til det beløp som fremkommer i første til tredje ledd.

Du får berre ei bot, men etter tre døgn skal prisen for parkeringstida leggast til.

Lenke til kommentar

hva om man står feil/ulovlig parkert på offentlig sted, altså ikke disse privateide p-plassene?

jeg fikk en gang i tiden tre bøter (kommunens parkeringsvakter) trodde jeg stod lovlig parkert, men tre døgn senere når jeg kom tilbake lå det bot for hver dag. Dette er lenge siden, så regler/forskrifter er muligens forandret siden da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hva om man står feil/ulovlig parkert på offentlig sted, altså ikke disse privateide p-plassene?

jeg fikk en gang i tiden tre bøter (kommunens parkeringsvakter) trodde jeg stod lovlig parkert, men tre døgn senere når jeg kom tilbake lå det bot for hver dag. Dette er lenge siden, så regler/forskrifter er muligens forandret siden da.

Forskrifta om offentlig parkeringsgebyr seier eigentleg det same:

Sitat

§ 2.Gebyr

Gebyr kan ilegges ved stans eller parkering i strid med vegtrafikkloven § 3 og § 17, trafikkreglene § 17, skiltforskriften, denne forskrift og bestemmelser gitt i medhold av vegtrafikkloven § 4 og § 9.

For motorvogn som definert i forskrift 25. mai 2022 nr. 918 om krav til liten elektrisk motorvogn, kan gebyr likevel bare ilegges ved overtredelse av skilt nr. 377, vegtrafikkloven § 3 og trafikkreglene § 20 nr. 4.

Gebyr skal ikke ilegges hvis det kan ilegges kontrollsanksjon etter forskrift om vilkårsparkering for allmenheten og håndheving av private parkeringsreguleringer.

Gebyr skal ikke ilegges hvis stansen eller parkeringen har voldt eller kunne ha voldt alvorlig trafikkhindring eller fare for person eller gods. I slikt tilfelle er overtredelsen straffbar etter vegtrafikkloven § 31.

Det kan bare ilegges et gebyr for samme parkering, uten hensyn til om flere bestemmelser er overtrådt.

Gebyret er kr 900,–.

Min utheving.
Sjå også tredje ledd som seier at ein skal ilegge gebyr etter parkeringsforskriften om den kan brukast. Dette fordi gebyret i forskrift om offentleg parkeringsgebyr er høgare.

Lenke til kommentar

Parkeringsforskriften § 36 bestemmer at hvis man bryter vilkår for avgiftsparkering i mer enn tre døgn skal kontrollsanksjonen økes med parkeringsprisen. 

Fortsetter man å feilparkere ut over tre døgn kan det utstedes nye kontrollsanksjoner med økningen i parkeringsprisen for hvert døgn, men man får bare én "grunnsanksjon" (på 660,- kr). Men står man fortsatt der ved neste runde, og det er rimelig fullt, så kan kjøretøyet taues etter § 38 - og da er man objektivt ansvarlig for å betale kostnadene til tauing på toppen av dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...