Gå til innhold

Lønn: Eksamensår vs antall år erfaring


Gjest 035b4...a8f

Anbefalte innlegg

Gjest 035b4...a8f

Rif lønnstatistik er ganske premisgivende når det gjelder lønn og lønnsutvikling for rådgivende ingeniører.
Jeg lurer på hva kan man forvente hvis man har vært ferdig med alle eksamene på master nivå i 2016, men fikk presentert masteroppgave så seint som i 2020, likevel har samme person startet å jobbe med relevant stilling/yrke i 2018. Hva vil arbeidsgiver regne som eksamensår, eller hva burde vært riktig i en slik uvanlig eksempel? Takk på forhånd.

Anonymous poster hash: 035b4...a8f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå snakker jeg bare for meg selv og hvordan jeg ansetter. Jeg ser aldri på eksamensår, jeg ser på erfaringen til personen. Altså teller jeg år med arbeidserfaring, uavhengig av når eksamen befant seg. For det som er relevant, såklart.

Hjelper lite om personen tok eksamen i 1980 om personen har jobbet med noe helt urelevant siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva arbeidsgivar vil legge til grunn er ganske individuelt, men det mest formelt riktige blir å rekne ansiennitet i ingeniørfaget som antall år du har jobba med fullført utdanning.
Likevel så tenker eg at så lenge jobben du har utført sidan 2018 har vært relevant så er det mest rett å basere seg det som ansiennitet sidan det er det som best reflekterer din samla kompetanse.

Eg ville i alle fall argumentert med at sjølv om du mangla masteroppgåva så har du sidan 2016 hatt ei kompetanse som minst må sidestillast med ei bachelorgrad. Så om dykk skal bruke statistikken som utgangspunkt for ei lønnsfastsetting så gir det kanskje meining å rekne ansienniteten din som 2 år på bachelornivå og 3 år med ansiennitet på masternivå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...