Anterialis Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Hei! Det er ikke mye jeg kan om emnet så det er mye mulig jeg blander og forvirrer begreper her. Nettverksdesign Jeg kom til å tenke på en ting når jeg nå rydder opp i rack-skapet mitt. Oppsettet mitt består av en del UTP-kabler fra diverse punkter i huset (soverom, stuer og TV-stuer, uttak i himlinger for APs) som er terminert i patchpanel i et 19" rackskap i teknisk rom. Herfra er det patch-kabler til en UniFi 24 porters PoE switch. Videre har jeg en UDM-Pro som henter ethernet rett fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor. Jeg har også fisket en UTP-kabel fra sikringsskapet utenfor huset inn i rack-skapet mitt via et forbindende K-rør. Denne UTP-kabelen forbinder HAN-porten på strømmåleren ute med Tibber Puls inne i rackskapet. Jeg ønsker nå å rydde i skapet og terminere denne kabelen - som nå går direkte mellom strømmåleren og Tibber Pulse - inn på patch-panelet og videre til switchen. Jeg er nysgjerrig, og et spørsmål dukket opp: Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse? Takk for inputs! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Anterialis skrev (12 minutter siden): Hei! Det er ikke mye jeg kan om emnet så det er mye mulig jeg blander og forvirrer begreper her. Nettverksdesign Jeg kom til å tenke på en ting når jeg nå rydder opp i rack-skapet mitt. Oppsettet mitt består av en del UTP-kabler fra diverse punkter i huset (soverom, stuer og TV-stuer, uttak i himlinger for APs) som er terminert i patchpanel i et 19" rackskap i teknisk rom. Herfra er det patch-kabler til en UniFi 24 porters PoE switch. Videre har jeg en UDM-Pro som henter ethernet rett fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor. Jeg har også fisket en UTP-kabel fra sikringsskapet utenfor huset inn i rack-skapet mitt via et forbindende K-rør. Denne UTP-kabelen forbinder HAN-porten på strømmåleren ute med Tibber Puls inne i rackskapet. Jeg ønsker nå å rydde i skapet og terminere denne kabelen - som nå går direkte mellom strømmåleren og Tibber Pulse - inn på patch-panelet og videre til switchen. Jeg er nysgjerrig, og et spørsmål dukket opp: Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse? Takk for inputs! Han porten leverer ikke ethernet. Det er ett serielt signal. Mbus mener jeg at det er. Så det skal etter mitt hode ikke fungere. 4 1 Lenke til kommentar
bmork Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) 6 hours ago, Anterialis said: Kan jeg patche dette signalet inn på min UniFi-switch for så å hente ut signalet et annet sted i huset? Altså HAN-port --> switch --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse? Nei. Men jeg skjønner ikke hvorfor du har byttet ut "patchepanel" med "switch" i det spørsmålet. Du kan gjøre HAN-port --> patchepanel --> RJ45-kontakt et annet sted i huset --> Tibber Pulse Hva skulle switchen tilføre? Som @Salvesen. sier, det er ikke ethernet fra HAN-porten. Forstår vel sånn sett heller ikke hvorfor ikke Tibber Pulse hører til i teknisk rom. Trodde hensikten med et slikt sted var å samle alt kaoset i en bortgjemt krok. Endret 18. oktober 2023 av bmork 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 Absolutt, bmork. Jeg var mer nysgjerrig på om det ville fungere å gjøre en slags "bypass" i switchen. Men jeg trenger jo selvsagt ikke gå innom den, som du sier kan jeg bare patche mellom to kontakter i patch-panelet... Og helt enig med det, hører jo hjemme på teknisk rom. Igjen så var dette mer et spørsmål for å forstå teknologien. WiFi-et mitt er dårlig på teknisk rom, må vel installere en AP der også da... Takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå