grønn jalapeño Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Hei! Jeg har en stund strevet med at bilen er tungstartet. Nå som det har begynt å bli kaldere har den ikke ville starte i det hele tatt. Da har det vanligvis hjulpet å sette bilen til lading (typ, en time), bilen har starta med en gang. Nå er bilen helt død.. Har lada batteriet 100%, men den vil enda ikke starte. Jeg har forhørt meg med venner som kan mekke, de mener det er jordingsfeil. Hvordan får jeg fiksa dette? Er klar over at jeg må lokalisere jordfeilen, men jeg kan absolutt ingenting om mekking av bil så jeg totalt bortreist... Liste på symptomer som ikke allerede er nevnt: Det elektriske i bilen funker, utenom fjernlåsen. Alarmen som piper når jeg prøve å låse bilen og en dør er oppe funker. Når jeg vrir om tenninga går hele dashbordet i svart og det kommer klikkelyder. Etter hvert slutter klikkelydene å komme. Har målt batteriet med multimeter. Når minuspolen er av viser det nærmere 12. Når jeg tar på minuspolen daler spenninga til 9-tallet.. jeg tenkte først at det kunne være startmotoren som har gått i stykker, men hvordan finner jeg ut om det er det ene eller det andre som er feil? Kjenner jeg blir desperat etter å finne en løsning nå 😭 Bilen det er snakk om er en Outlander 2012 modell. Endret 18. oktober 2023 av grønn jalapeño Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Jeg kan også lite om bil, dessverre, men kan det hende batteriet er dødt? Et fulladet batteri bør vel ha en hvilespenning på over 12,5 - 12,6?? Her kan andre svare bedre enn meg. Endret 18. oktober 2023 av Anterialis 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) 43 minutes ago, grønn jalapeño said: Når minuspolen er av viser det nærmere 12. Når jeg tar på minuspolen daler spenninga til 9-tallet. For det første tipper jeg at batteriet synger på siste vers. Årsaken til det kan være så mangt etter 11 år, også en 'jordfeil' som jeg tolker som utilsiktet strømlekkasje når bilen er slått av. Er batteriet mellom polene veldig skitten? Nesten uansett sjekk nettet hvor du får rimelig nytt batteri. Endret 18. oktober 2023 av trikola 2 Lenke til kommentar
grønn jalapeño Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 trikola skrev (24 minutter siden): For det første tipper jeg at batteriet synger på siste vers. Årsaken til det kan være så mangt etter 11 år, også en 'jordfeil' som jeg tolker som utilsiktet strømlekkasje når bilen er slått av. Er batteriet mellom polene veldig skitten? Nesten uansett sjekk nettet hvor du får rimelig nytt batteri. Takk for svar:) Batteriet er forholdsvis nytt, kjøpte det tidligere i år.. Har sjekka batteripolene, de er ikke skitne. har også sjekka sikringer som går på starter, dynamo osv., alle er i orden.. burde jeg gå over alle sikringene? Sikkert et teit spørsmål, og jeg beklager på forhånd men: Hvordan finner jeg hvor strømlekasjen kommer fra? Lenke til kommentar
grønn jalapeño Skrevet 18. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2023 Anterialis skrev (37 minutter siden): Jeg kan også lite om bil, dessverre, men kan det hende batteriet er dødt? Et fulladet batteri bør vel ha en hvilespenning på over 12,5 - 12,6?? Her kan andre svare bedre enn meg. Batteriet er forholdsvis nytt.. Men kan hende det har blitt ødelagt fordi det har vært en konstant tapping av det.. Det jeg syntes er rart er at det er først når gradene har bikka ned til under 10grader at den har begynt å herke.. og når den første frostnatta kom var den død... Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Eit batteri virkar dårlegare når det er kaldt, så dersom batteriet er dårleg kan kulda gjere utslaget. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 grønn jalapeño skrev (6 minutter siden): Takk for svar:) Batteriet er forholdsvis nytt, kjøpte det tidligere i år.. Har sjekka batteripolene, de er ikke skitne. har også sjekka sikringer som går på starter, dynamo osv., alle er i orden.. burde jeg gå over alle sikringene? Sikkert et teit spørsmål, og jeg beklager på forhånd men: Hvordan finner jeg hvor strømlekasjen kommer fra? Mål ladespenningen, er den god så kan du rengjøre isolatoren for hovedpluss på startmotoren, hvis det ikke hjelper så frykter jeg for at du har et defekt batteri eller muligens overslag inni startmotoren. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) Det faktum at spenningen synker fra noe rundt 12 V til 9 V i det øyeblikket man kobler til minus tilsier vel egentlig at noe alvorlig har skjedd med batteriet i det siste - kanskje frosten ga utslaget. Det er ellers vel bare startmotoren som kan ha en så stor effekt. Endret 18. oktober 2023 av trikola 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 5 hours ago, grønn jalapeño said: Når jeg vrir om tenninga går hele dashbordet i svart og det kommer klikkelyder. Etter hvert slutter klikkelydene å komme. Har målt batteriet med multimeter. Når minuspolen er av viser det nærmere 12. Når jeg tar på minuspolen daler spenninga til 9-tallet.. Dette er fordi batteriet er utladet. Ødelagt batteri Når du har fulladet batteriet, så skal det være 12,7 Volt. Så lad batteriet ute av bilen, og se om du kommer opp i det. hvis du ikke kommer over 12 etter at du lader det. Så må du kjøpe nytt. Dersom batteriet ditt har vært nede på 11 volt og helt nede i 9 volt, så er det mest sannsynlig ødelagt. Kulda tar livet av det fort dersom det er utladet. Sjekk jordningskabel som går fra batteriet til karosseriet Dårlig lading Volt når motoren går skal være 14,4 volt, hvis ikke så er det noe galt med ladingen din. Dersom det er dårlig lading, start med å måle ledninger mellom dynamo og batteri når bilen går. Bytte regulator og / eller likeretter på dynamo dersom den ikke gir riktig spenning. Strømtjuv Om du har noe som står og tapper strøm når du er parkert må du nesten overvåke med å koble på et voltmeter på batteriet, og sjekke hver time for å regne ut hvor stort trekket er. En scan av feilkoder kan også hjelpe deg å se om det er noen moduler i bilen som rapporterer feil, og kan være kilden. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 1 hour ago, bzzlink said: Volt når motoren går skal være 14,4 volt, hvis ikke så er det noe galt med ladingen din Gjelder ikke nødvendigvis for fossilbiler. Der går motoren hele tiden (bortsett fra i startøyeblikket med stor strømtrekk) men ellers leverer dynamoen jo nok til det løpende forbruk. Så: om motoren går og batteriet er noenlunde fullt men lader bare med 13.9 V eller deromkring så er batteri eller laderegulatoren ikke nødvendigvis ødelagt. På fritidsbåter hvor batteriene skal drive helgekos uten motorbruk men med TV, oppvarming og dataspill i 48+ timer derimot er det riktig. Men sef kan også ICE-biler i det siste ha fått avansert elektronikk som lader i en begrenset periode med 14.4 V Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. oktober 2023 Del Skrevet 18. oktober 2023 Outlander har ladespenning på rundt 14,6V. Min gamle Jetta derimot hadde ladespenning på 13,5V og var helt i orden. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå