leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (9 minutter siden): Hvilke begrensninger legger religiøse generelt for dagen? Begrensninger som er i de religiøse lovene. Jeg tenker det er mer enn nok å forholde seg til lovene man har under rettsstaten. Man trenger ikke religiøse regler å forholde seg til i tillegg... https://no.m.wikipedia.org/wiki/Religiøs_lov https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/ernaering-kosthold-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/religiose-og-kulturelle-kostholdshensyn/hvordan-tilpasse-maten-til-matregler-knyttet-til-religion 1 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): som er en lege i Norge er en doctor i England, men det er jo uansett samme utdannelse Alle triksene til alle magikere kan avsløres, men du kan jo prøve å spalte et atom i bakgården din å se hva som skjer. Å ha kontroll på atomer, og i tillegg vite hvordan de skal kombineres for å sette sammen universet og alle dets deler krever mer enn ‘en magiskole i England. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (1 minutt siden): Alle triksene til alle magikere kan avsløres, men du kan jo prøve å spalte et atom i bakgården din å se hva som skjer. Å ha kontroll på atomer, og i tillegg vite hvordan de skal kombineres for å sette sammen universet og alle dets deler krever mer enn ‘en magiskole i England. Dessverre for deg så er nok hairy pothead og gudene dine på samme nivå, fiksjonelle karakterer skrevet av en litt gal person. 3 Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Dessverre for deg så er nok hairy pothead og gudene dine på samme nivå, Jaja. Lenke til kommentar
PÃ¥inter Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (14 minutter siden): Begrensninger som er i de religiøse lovene. Jeg tenker det er mer enn nok å forholde seg til lovene man har under rettsstaten. Man trenger ikke religiøse regler å forholde seg til i tillegg... https://no.m.wikipedia.org/wiki/Religiøs_lov https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/ernaering-kosthold-og-maltider-i-helse-og-omsorgstjenesten/religiose-og-kulturelle-kostholdshensyn/hvordan-tilpasse-maten-til-matregler-knyttet-til-religion Ingen mat er forbudt i kristendommen Det var tynt @leticia. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) PÃ¥inter skrev (40 minutter siden): Jeg svarte på det captain. Du svarte åpenbart ikke på det verken til meg eller til @Minkowski, om hva som ikke passer med NAOBs definisjon på "magi" når det gjelder evnene til guden du tror på. Men det er forsåvidt helt greit: At du ikke kan svarer på det spørsmålet er også et svar. Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Personlig vil jeg anse det som ekstremt problematisk, for meg så er det det mer enn en antydning til hjernevask, men det er klart det vet jeg ikke noe om. Personlig hadde jeg ikke hørt om guder engang før jeg plutselig skulle bli undervist i kristendom, det jeg lærte gjorde meg kvalm fra første sekund, læreren var en real svovel og helvetes ild type kristen, i dag hadde det nok vært mer sannsynlig at hun var på et lokalt mentalsykehus enn at hun hadde fått rollen som lærer, jeg tilbrakte 3 år med høre på dette monsteret rettferdiggjøre alle mulig slags bibelsk ondskap, kort sagt jeg har aldri trodd 100% på noen guder i beste fall lærte jeg å frykte dem, jeg trodde ikke, men dette var tross alt en lærer, så jeg måtte teste vannet, det var dog ingen reaksjon. Greit nok, men tro og følelser er jo ikke bevis da, det blir det aldri. En hypotese er en ide, en ubevist ide, men kan denne hypotesen i stor nok grad bevises så blir den en teori, men det tar som regel år med eksperimenter å forskning å greier. Jeg vet ikke om abiogenese er bevist, men det er vel vår mest sannsynlige forklaring ? Vel vårt solsystem er jo bare en fis i en orkan, og ja planeten må ligge i riktig sone, men det er oppdaget mange exoplaneter. https://vocal.media/writers/the-10-most-fascinating-exoplanet-discoveries-in-2025 Planeten vår har gått gjennom mange forskjellige faser, noen av dem mer utrivelige enn andre, det er nok heller sånn at vi har blitt formet av planeten vi lever på heller enn at planeten vi lever på er blitt formet for oss. Hjernevask? Min familie er Ateister.. Det er muligens gener, for jeg har hørt at min bestefar trodde, selvom jeg ikke kjente ham godt. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (Akkurat nå): Hjernevask? Min familie er Ateister.. Ja som jeg skrev, jeg vet ikke, men jeg vet en ting, man tror ikke på guder helt automatisk, det er ikke genetisk for å si det sånn. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PÃ¥inter skrev (12 minutter siden): Ingen mat er forbudt i kristendommen Det var tynt @leticia. Vel, vi diskuterer religion her, ikke kristendom spesifikt. Men som du også kunne se så finnes det regler i kristendommen også, og det var regler jeg snakket om, ikke forbud. Kristendom handler om mer enn den protestantiske kirke. Fra linken: " I den ortodokse kirke overholdes strenge fasteregler og det er 180 fastedager i året. Innen katolismen etterleves 40 dager faste før påsken, samt at kjøtt ikke spises fredagene før påske. " 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Jeg tror ateister flest faktisk tar livet som en gave som må leves til fulle her og nå, der svikter mange troende, de tror de må leve på et dempet og begrenset vis, leve på en måte som gjør dem verdig til et etterliv som det ikke finnes noe troverdig bevis for at eksisterer, i tillegg til at denne religionen har mye av det samme utgangspunkt som andre religioner så mener de at deres religion er den rette og lever etter dens begredelige regler, det er å ta livet for gitt, eller som en selvfølge, og det på verst mulig vis. Du setter noe mulig opp mot noe umulig og mener det mulige er mer utrolig enn det umulige ? Det blir jo litt feil, det er antageligvis tonnevis med liv i universet. Jeg tror du misforstår, vi kristne lever ikke dempet og begrenset, vi lever sterkere fordi vi har mer ånd og liv.. Det er ånden som gir liv. Vi nekter oss ikke noe som gjør begrenset, om vi faster så gjør vi det fordi vi får mer ånd og derfor liv. Dere som ikke tror forstår ikke dette, dere tror ånd bare er en følelse. Det er samme ånd som gir/gav oss liv. Derfor er dette viktigere enn mat og drikke. Det var dette Jesus sa-Mennesker lever ikke av mat alene. Han mente ikke at vi skulle slutte å spise, bare at ånden er viktigere for oss. Fordi det er selve livet. Endret 2 timer siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (3 minutter siden): Vel, vi diskuterer religion her, ikke kristendom spesifikt. Men som du også kunne se så finnes det regler i kristendommen også, og det var regler jeg snakket om, ikke forbud. Kristendom handler om mer enn den protestantiske kirke. Fra linken: " I den ortodokse kirke overholdes strenge fasteregler og det er 180 fastedager i året. Innen katolismen etterleves 40 dager faste før påsken, samt at kjøtt ikke spises fredagene før påske. " Har du prøvd faste? Dere som ikke tror burde også prøve faste... Det er sundt også da det gir ketoner har jeg hørt. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Gouldfan skrev (13 timer siden): Det jeg indikerer og har lært av vitenskapen er at livet på jorden er veldig spesielt og usannsynlig om jeg forklarer meg korrekt. Betingelsene for liv og at jorden har alt vi trenger i kroppen osv jern osv. Livet på jorden er antagelig ganske spesielt og usannsynlig ja. Hvor usannsynlig (1/100, 1/mange milliarder, eller hva vet vi ikke). Sitat Livet på jorden er mye mer utrolig eller overnaturlig selv om du ikke tror på Gud. Lav sannsynlighet betyr ikke at det er utrolig eller overnaturlig. Det er lav sannsynlighet for å vinne i Lotto, men det gjør det ikke overnaturlig. At årsaken til noe er overnaturlig er en påstand som må bevises på linje med alle andre årsaks-påstander. Sitat Og at Jesus stod opp fra de døde, eller at Gud plantet liv på jorden er mye mindre utrolig enn at det i det hele tatt finnes liv på jorden. "Utrolig" er en subjektiv påstand. For meg er det mye mer utrolig at det i det hele tatt skal kunne eksistere en gud, enn at liv oppsto naturlig. Vi har ubestridelig bevis på at det finnes liv. Vi har ikke bevis på at det finnes en gud. Sitat Hva er det da som er utrolig med å tro på Jesus og alle apostlene og evangeliene som skrev om ham? At det finnes enklere forklaringer på kristendom, som ikke trenger å trekke inn overnaturlige fenomener det ikke finnes bevis for. Hvorfor skal vi tro på noe som aldri er bevist at har skjedd, og som går mot alt vi har bevis for av naturvitenskap som forklaring, når det finnes enklere forklaringer som ikke strider mot kjent kunnskap? Endret 2 timer siden av Capitan Fracassa 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (Akkurat nå): Jeg tror du misforstår, vi kristne lever ikke dempet og begrenset, vi lever sterkere fordi vi har mer ånd og liv.. Ja dere har mer ånd og liv ja 😉 Jeg venter vel endeløst i spenning på dokumentasjon for den påstanden også 🤣 Gouldfan skrev (5 minutter siden): Dere som ikke tror forstår ikke dette, Du vet, det er så lettvint for deg å påstå sånne ting, for du gir jo aldri noen form for bevis for noe som helst , du svarer aldri på spørsmålene som blir stilt til deg, du bare fortsetter i samme stil med en form for utmattelseskrig basert debatt, der du bare påstår og påstår og påstår, du må prøve å gi noe tilbake, men det gjør du ikke, du er åpenbart ikke interessert i en redelig debatt, det er trist. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gouldfan skrev (7 minutter siden): Har du prøvd faste? Dere som ikke tror burde også prøve faste... Det er sundt også da det gir ketoner har jeg hørt. Nei, ikke på annen måte enn at jeg holder meg unna rus og nytelsesmidler. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Ja dere har mer ånd og liv ja 😉 Jeg venter vel endeløst i spenning på dokumentasjon for den påstanden også 🤣 Du vet, det er så lettvint for deg å påstå sånne ting, for du gir jo aldri noen form for bevis for noe som helst , du svarer aldri på spørsmålene som blir stilt til deg, du bare fortsetter i samme stil med en form for utmattelseskrig basert debatt, der du bare påstår og påstår og påstår, du må prøve å gi noe tilbake, men det gjør du ikke, du er åpenbart ikke interessert i en redelig debatt, det er trist. Det innlegget du siterer her måtte jeg bare bla forbi. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) skaftetryne32 skrev (24 minutter siden): Ja dere har mer ånd og liv ja 😉 Jeg venter vel endeløst i spenning på dokumentasjon for den påstanden også 🤣 Du vet, det er så lettvint for deg å påstå sånne ting, for du gir jo aldri noen form for bevis for noe som helst , du svarer aldri på spørsmålene som blir stilt til deg, du bare fortsetter i samme stil med en form for utmattelseskrig basert debatt, der du bare påstår og påstår og påstår, du må prøve å gi noe tilbake, men det gjør du ikke, du er åpenbart ikke interessert i en redelig debatt, det er trist. Det er virkelig vanskelig å forklare noen som ikke tror om den hellige ånd og viktigheten med den. Jeg kan ikke bevise dette, først må du ha tro, eller i det minste ha håp. Da kan det skje ting om du feks går i en vanlig gudstjeneste eller få noen til å be for deg. Jeg kan ikke bevise det på noen måte. Men det går kanskje an å prøve, de fleste poliklinikker for rehab som vi snakket om erstatter Heroinen med medikamenter som Subutex eller Metadon.. De kristne avvenner I AA og NA eller i misjons rehab.. Dere forstår ikke at disse får et annet substitutt og det er den hellige ånd i arbeid. Jeg sier ikke at det derfor alltid er enkelt eller ikke er skjær i sjøen... Men det fungerer for veldig mange mennesker. Men utover det kan jeg ikke bevise eller forklare det for dere som ikke tror. Endret 1 time siden av Gouldfan Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gouldfan skrev (3 minutter siden): Det er virkelig vanskelig å forklare noen som ikke tror om den hellige ånd og viktigheten med den. Det er vanskelig fordi du ikke har bevis, du har ville udokumenterte påstander som oversvømmer forumet med, du debatterer i bunn og grunn på samme måte som donald trump kontrollerer media, "flood the zone with shit", det er ikke et kompliment, og det er ikke en redelig måte å diskutere på. Du burde i det minste prøve å forholde deg til fakta som vi kjenner dem, jeg vet dessverre at det ikke kommer til å skje. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): Det er vanskelig fordi du ikke har bevis, du har ville udokumenterte påstander som oversvømmer forumet med, du debatterer i bunn og grunn på samme måte som donald trump kontrollerer media, "flood the zone with shit", det er ikke et kompliment, og det er ikke en redelig måte å diskutere på. Du burde i det minste prøve å forholde deg til fakta som vi kjenner dem, jeg vet dessverre at det ikke kommer til å skje. Akkurat som disiplene for tvileren Thomas så kan jeg jo ikke bevise dette. Jeg og mange andre opplever dette, men vi han ikke bevise det for dere om dere ikke prøver det selv. Jeg forstod ikke dette selv før heller, bare konstaterte den store freden på en gudstjeneste som er litt av det samme. Endret 1 time siden av Gouldfan Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Gouldfan skrev (9 minutter siden): Jeg og mange andre opplever dette, men vi han ikke bevise det for dere om dere ikke prøver det selv. Du opplever da på ingen måte at du lever sterkere og har mer liv enn f.eks. meg og @skaftetryne32, som var den siste påstanden fra deg som @skaftetryne32 reagerte på. Du kjenner ikke innholdet i mitt og andres hode, så du har ikke noe grunnlag for å si dette. For egen del har jeg prøvd å være kristen i knapt 20 år av mitt liv, og opplevde absolutt ingen forskjell fra eller til når det gjaldt hvor livlig og sterkt livet mitt er. Så ikke generaliser på denne måten, men snakk for deg selv. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): Du opplever da på ingen måte at du lever sterkere og har mer liv enn f.eks. meg og @skaftetryne32, som var den siste påstanden fra deg som @skaftetryne32 reagerte på. Du kjenner ikke innholdet i mitt og andres hode, så du har ikke noe grunnlag for å si dette. For egen del har jeg prøvd å være kristen i knapt 20 år av mitt liv, og opplevde absolutt ingen forskjell fra eller til når det gjaldt hvor livlig og sterkt livet mitt er. Så ikke generaliser på denne måten, men snakk for deg selv. Det gir iallefall meg en stor kraft, men jeg vet jo ikke noenting om deg og Skaftetrynet.. Det har du rett i, når du prøvde å være kristen i 20 år, trodde du på det? Eller var det bare pga familien? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå